شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۹
کد مطلب: 57363
۰

ساختار بهزیستی پاسخگوی آسیب‌ها و نیازها نیست

ساختار بهزیستی پاسخگوی آسیب‌ها و نیازها نیست
به گزارش ایسنا، علی‌محمد قادری در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش درباره حمایت دولت سیزدهم از آسیب‌دیدگان اجتماعی، گفت: سازمان بهزیستی کشور با گستره‌ای از فعالیت‌های متنوع و متکثر در حوزه‌های اجتماعی و توانبخشی بیش از ۴۱ سال است که خدمات شایسته به آحاد جامعه بالاخص افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار و ... ارائه می‌کند.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در دولت سیزدهم نیز برنامه‌های گذشته در امتداد تلاش‌های صورت‌گرفته پیش می‌رود و برنامه‌هایی براساس بودجه تخصیصی مجلس شورای اسلامی در راستای توانمندسازی و حمایت از این اقشار با رویکرد اجتماع‌محور، استفاده از شرکاء اجتماعی، افزایش تاب‌آوری طرح‌ریزی شده است.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جدی و مدون بر پایه اطلاعات سازمان‌های حمایتی، تصریح کرد: متاسفانه مجموعه آماری کشور سرشماری نفوس و مسکن را در قالب افراد آسیب‌دیده و دارای معلولیت پیگیری نکرده است و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها که اطلاعات مفید دارند، اتفاق نیفتاده است و عدم دستیابی به این داده‌ها سبب موازی کاری در دستگاه‌های متعدد شده است.

قادری با بیان اینکه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد، گفت: در این راستا جلسات متعددی با حضور ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و ... برگزار و مقرر شد همه دستگاه‌های مرتبط با قانون حمایت فراخوان شوند که چندی پیش این نشست برگزار و تکالیف ارائه شد تا ظرف ۲ هفته گزارش برنامه‌های اجرایی انجام‌شده را به بهزیستی به عنوان دبیرخانه صیانت و پیگیری قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اعلام کنند.

وی در پاسخ به صحبت نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر ضرورت پوست‌اندازی سازمان بهزیستی کشور، گفت: در نگاه فرابخشی افراد تحت پوشش باید صیانت و حمایت شوند. البته سیستمی که باید حمایت لازم را داشته باشد با کمبود بودجه و منابع باید تحول‌آفرینی ایجاد کند که این مهم هم با خوش‌فکری و هم‌اندیشی با شرکاء اجتماعی محقق می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: اگر به موضوع آسیب فرابخشی نگاه کنیم متوجه می‌شویم در جنبه‌های مختلفی از جمله درمان، بهداشت، سلامت روح و روان، نگهداری، مراقبت و ... به عنوان یک زنجیره کامل باید درنظر گرفت اگر این زنجیره کامل نشود حتما جایی دچار مشکل خواهد شد و هزینه‌هایی صرف می‌شود که خروجی لازم را نداشته باشد.

قادری بر مردمی شدن و داوطلب‌محوری سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد، گفت: مردم و شرکاء اجتماعی باید مسئولیت غیرحاکمیتی این سازمان را عهده‌دار شوند. تاکنون مراکز دولتی برون‌سپاری شده است اما در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور نیاز به تغییر ساختار دارد چراکه ساختار کنونی پاسخگوی نیازها و آسیب‌ها را ندارد. بهزیستی با پیکره مشخص تعریف‌شده و با این نظام بودجه‌ای نخواهد توانست به امور پشت‌نوبتی بیماران روانی مزمن، افراد ایزوله در مراکز توانبخشی و همه سرریزهای آسیب‌های اجتماعی رسیدگی کند.
وی، ادامه داد: اگر در حوزه فقر سرانه زندگی در شهر و روستا برای یک فرد سالم مشخص شود بالتبع برای فرد دارای معلولیت مضاعف می‌شود.

قادری با اشاره به ۳ موضوع مهم مسکن، معیشت و اشتغال، اذعان کرد: در سازمان بهزیستی کشور حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود، لذا چند روز گذشته تفاهمنامه مشترک احداث ۴ هزار واحد مسکونی برای خانوار ۲ معلول با بنیاد مستضعفان امضاء کردیم.  
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه در حوزه اشتغال و کارآفرینی باید قانونگذاران از موسسات و حلقه‌های میانی مردمی استفاده کنند، گفت: در حال حاضر نرخ کارآفرینی ۲ درصد است؛ لذا باید به جای ارائه تسهیلات به اقشاری که از نظر اقتصادی توان پرداخت وام و ایجاد شغل و کسب‌کار ندارند از ظرفیت موسسات و حلقه‌های میانی مردمی استفاده کرد که تا بتوانند در قالب پلتفرم اشتغال برای این افراد کارآفرینی کنند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .