يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۸
کد مطلب: 57606
۰

کمبود خواب سندرم زنان شتابزده / عفت حیدری

کمبود خواب سندرم زنان شتابزده / عفت حیدری
 به گزارش میگنا خواب مناسب روی بهداشت جسمی و بهداشت روحی اثر دارد. یک ارتباط  مخصوصا به خیلی از ما مربوط است؛ ارتباط بین خواب با کیفیت و مدیریت استرس است. چند مورد معدود را من به سلامتی شگفت ربط می­دهم.تغذیه درست و مناسب؛ هوای تازه؛ تحرک؛ بخشش و خواب مناسب روی سلامتی تاثیر دارد.
زمان خواب اغلب  تنها زمانی است که بدن ما  می­تواند به ترمیم و استراحت سیستم عصبی بپردازد.خواب برای ترمیم پوست؛ تقویت سیستم ایمنی؛ رشدمو؛ رشد ناخن؛ و تمام فرایندهای نه چندان حیاتی و مهم که بدن در طول روز به آن اولویت نمی­دهد؛ به خصوص در شرایطی که زیر فشار مداوم و فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک قرار دارد؛لازم است.
برای خیلی از ما زمانی که سر بر بالین خواب می­گذاریم؛ ممکن است اولین باری باشد که احساس می­کنیم ؛ حقیقتا آرام گرفته ایم.با این حال هر چه بیشتر وظایف و لیست کارهای شما بیشتر شوند؛ بیشتر خواب را که به سیستم پاراسمپاتیک و برقرار کننده آرامش مجال می دهد را قربانی می­کنیم.
 
وقتی من برنامه های را در مراکز درمانی هدایت می­کنم ؛ از مردم می­پرسم که چه چیزی را در هفته بیشتر از همه چیز دوست دارند. یکی از معمول ترین پاسخ هایی که دریافت می­کنم؛ خواب است.رفتن به بستر سر موقع و بیدار شدن سر موقع و موقع طلوع خورشید پیامی قوی به سیستم غدد درون ریز شما می دهد؛ سیستمی که شامل تمام غددی است که وظایف مهم جسمی مثل تولید مثل و واکنش به استرس را به عهده دارند را نظم می­دهد.

وقتی خواب کافی ندارید؛ به سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود اجازه نمی­دهید که مدیریت سیستم عصبی بدن را به عهده بگیرد. خیلی از افرادی که با عجله و فوریت زندگی می­کنند؛ مخصوصا زنانی که به عجول بودن در میان دوستان و خانواده معروف اند( البته خیلی از زنان هم اضطراب و شتابزدگی خود را ظاهر نمی کنند) زمان خواب؛ تنها وقتی است که به سیستم عصبی پاراسمپاتیک اجازه می­دهند تا سکان امور را به دست بگیرد.

با این حال بسیاری از زنانی که عصبی هستند و سیستم عصبی سمپاتیک بر بدن آنها حاکم است ؛ نمی­توانند خوب بخوابند و یا بعد از خواب حس نمی­کنند که خستگی شان در رفته است.یادتان باشد که در شرایط سیستم عصبی سمپاتیک, بدن هورمونهای استرس را ترشح کرده و در این شرایط هر سلول بدن تان به شما می گوید که زندگی تان در خطر است؛ کاری که آدرنالین شما انجام می­دهد. بدن به شما اجازه نمی­دهد که عمیقا بخوابید؛ برای آنکه می­خواهد در صورت بروز حمله ؛ در حالت بقا بماند. بنابراین این چرخه؛ چرخه ایی مخرب است.اگر شما به سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود اجازه ندهید که سیستم عصبی شما را مدیریت کند؛ نمی­توانید خوب و با کیفیت بخوابید.
 
فعالیت
سعی کنید که حداقل سه روز در هفته را شبها قبل از 10 شب به رختخواب بروید؛ اگر متوجه می­شوید که از خواب آشفته یا ناراحت رنج می­برید؛ ممکن است متوجه شوید که رعایت ساده بهداشت خواب می­تواند خواب شما را بهبود بخشد.آن هم زمانی که سعی می کنید روی عصبی بودن و حاکمیت سیستم عصبی سمپاتیک کار کنید. بعد از ظهر از نوشیدن کافئین خود داری کنید.قبل از خواب به نمایش ها و فیلم های محرک نگاه نکنید. مراقب باشید که اتاق خواب تان خوب تهویه شود . اگر امکان دارد کمی پنجره را باز کنید.مهم تر آنکه موبایل و ابزار تکنولوژی دیگر را پشت در اتاق بگذارید.
 
ورزش بیش از حد
همانطور که قبلا یاد آوری شد؛ شکل های مشخص ورزش و انواع مختلف ورزشی به نظر می­رسد که می تواند استرس بیشتری را به بدنی که بشدت استرسی است؛ وارد کند. آیا فکر می­کنید که اجداد ما بیدار می­شدند و فکر می­کردند که حالا روز عالی برای دویدن است؟ نه ! دویدن به معنای آن بود که ما قصد داشتیم که از خطری جان سالم به در ببریم.
  حالا دویدن به شیوه ایی برای سوزاندن  چربی های اضافه بدن تبدیل شده است ؛ چربی هایی که حاصل سبک زندگی مدرن ماست. نمی­گویم که دویدن بد است ؛ مخصوصا برای کسانی که عاشق دویدن هستند. مخصوصا دویدن با پای برهنه ؛ باعث می­شود که در لحظه به سر ببرید.در حالی که دویدن سرعتی گاه به گاه بهتر می­تواند الگوهای حرکتی تاریخی را تقلید و بنابراین باعث حاکمیت و اقتدار سیستم عصبی سمپاتیک نمی شود.
دلایل علمی وجود دارد که نشان می دهد دویدن چربی سوزی را تشدید کرده و باعث آرامش سیستم عصبی می­شود و روی نحوه تغذیه و تفکر و تمرینات شما اثر می گذارد. من خیلی ساده می گویم که دویدن و ورزش بسیار شدید ( همراه با تغذیه خوب ) اگر تا به حال باعث لاغری شما نشده است ؛  تا وقتی که شیمی بدن تان و سیستم عصبی تان خوب کار نکند؛ فایده چندانی به حال شما نخواهد داشت.
 
گرچه شما می­دانید که وقتی دارید بشدت ورزش می­کنید؛ بدن فکر می­کند که مورد تهدید قرار گرفته  و بنابراین سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن شما ضربان قلب تان را پایین آورده و همزمان ریتم تنفسی را پایین آورده و باعث می­شود که خون به دستگاه گوارشی برگردد؛ طوری که بتوانیم غذای خود را هضم کنیم و طوری کار می­کند که تخریب بافتها را جبران  کرده و قدرت لیبدیو و جنسی را افزایش می­دهد.
زمان خواب زمانی است که سیستم عصبی پاراسمپاتیک وقت زیادی دارد تا کارش را انجام دهد.همانطوریکه می­دانید سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک قرار است که یکدیگر را به خوبی حمایت کنند و در کسانی که سیستم عصبی متعادلی دارند؛ ورزش های شدید باعث از دست دادن چربی های اضافی می­شود؛همانگونه که زمان استراحت سیستم عصبی پاراسمپاتیک بین ورزشها؛ زمان و فرصتی است که بافت ماهیچه ایی ساخته می­شود.
کسانی که نمی­توانند با ورزش شدید و منظم چربی های خود را از دست بدهند؛ ممکن است سیستم غالب بدن آنها سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم پاراسمپاتیک ضعیف باشد. دلیل آن استرس سیستماتیک زیادی است که به بدن تحمیل می­شود و برای کسانی که استرس زیادی دارند و بعد هم ورزشهای شدید انجام می­دهند؛ ورزش تیغ دو لبه ایی است که به حجم سمپاتیک آنها افزوده و بنابراین باعث می­شود که آنها از حالت تعادل خارج شوند.
 
سندرم زن شتابزده.
نوشته دکتر لی بی ویور.
برگردان عفت حیدری .نشر بهار سبز زمستان 1400
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!