سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۲۱:۰۵
کد مطلب: 58739
۱
شخصیت شناسی از روی پست‌های اینستاگرامی

.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند

.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
آنچه بصورت آنلاین پست می‌کنید و نحوه‌ استفاده‌تان از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام چیزهای زیادی راجع به شما فاش می‌کند. در حقیقت مطالعات زیادی ارتباط شبکه‌های اجتماعی با سلامت روان، سلامت بدن، توانایی فکری فرد و غیره را عنوان کرده‌اند و با اینکه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مردم دنیا را به هم متصل‌تر می‌کنند اما چالش‌های جدیدی را هم ایجاد کرده‌اند.

به عنوان مثال تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که کسانی که بیشتر وقت‌شان را در اینستاگرام صرف می‌کنند به احتمال بیشتری مبتلا به افسردگی هستند. یک بررسی دیگر نشان داده که کسانی که دین‌شان را در فیسبوک مشخص می‌کنند، گویش مثبت‌تر و بهتری را در این پلتفرم به کار می‌گیرند.
 

از احساسات و دین گرفته تا رژیم غذایی، شبکه‌های اجتماعی این روزها همه چیز را تحت تاثیر قرار داده‌اند و پست‌های اینستاگرامی و فیسبوکی شما خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید درمورد شما اطلاعات به دست می‌دهند.

گفتنی است که امروزه دیگر فیسبوک خیلی در ایران استفاده‌ گسترده‌ای ندارد، اما این بررسی‌هایی که در ادامه ارائه می‌شوند روی ۲ شبکه‌ اجتماعی پرطرفدار این روزها یعنی اینستاگرام و فیسبوک صورت گرفته، بنابراین در هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری هم به احتمال زیاد صادق است.

۱.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
اینکه هر چند وقت یک بار در اینستاگرام پست ارسال می‌کنید می‌تواند نشان دهندهٔ سلامت روان شما باشد و محققین دانشگاه هاروارد و ورمونت با استفاده از یک برنامه‌ کامپیوتری بیش از ۴۳ هزار پست از ۱۶۶ کاربر را آنالیز کردند تا ببینند که افرادی که به افسردگی مبتلا هستند از این برنامه چطور استفاده می‌کنند. نتیجه این بود که کسانی که از افسردگی رنج می‌برند بیشتر از کسانی که هیچ مشکل ذهنی‌این نداشتند پست می‌گذاشتند. آنها همچنین فیلترهای کمتری را هم برای عکس‌هایشان استفاده می‌کردند.


۲. اگر در شبکه‌های اجتماعی وقت زیادی صرف کنید شادی‌تان کاهش پیدا می‌کند
صرف وقت زیادی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند سمی باشد. در حقیقت با محدودکردن زمان استفاده‌تان از این برنامه‌ها، رضایت بیشتری از تجربه‌ی کار با آنها خواهید داشت. بیش از یک میزان زمانی وقت صرف کردن در شبکه‌های اجتماعی گوناگون می‌تواند حس شادی را از شما بگیرد و این میزان زمان یا محدودهٔ زمانی برای فیسبوک ۲۳ دقیقه و برای اینستاگرام ۳۱ دقیقه است.


۳. شبکه‌های اجتماعی خاطرات شما را تحریف میکنند
شما در شبکه‌های اجتماعی دوست دارید که خیلی مثبت و شاد بنظر برسید که این یعنی عکس‌هایی شاد و با چیزهای جالب از خودتان پست می‌کنید و معمولا هم از فیلترهای مختلف استفاده می‌کنید تا همه چیز خیی بهتر بنظر بیاید؛ ولی با اینکه شاید شبکه‌های اجتماعی یک جای عالی برای ذخیره کردن خاطرات‌تان بنظر برسند که شما بعدها می‌توانید برگردید و آنها را دوره کنید در حقیقت اینطور نیست. یک بررسی دریافت که چون مردم اغلب چیزهای مثبتی از خودشان در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند، وقتی به عکس‌هایشان نگاه می‌کنند خاطرات دروغین شادی را به خاطر میاورند که درواقع خاطره‌ واقعی با تصویر متضادی که سعی کرده‌اند از خودشان نشان بدهند مخلوط شده‌است.


۴. وابستگی مذهبی شما بر نحوه‌ گفتار شما در شبکه‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارد
اخیرا یک بررسی، گفتار بیش از ۱۲۸۰۰ کاربر فیسبوکی که دین‌شان را در قسمت پروفایلشان تنظیم کرده‌بودند آنالیز کرد. نتیجه این بود که افراد مذهبی، از کلمات مثبت‌تری برای ابراز احساسات خود استفاده کرده و بیشتر راجع به موضوعات اجتماعی‌ای مانند خانواده صحبت می‌کنند در حالیکه افرادی که دین‌شان را مشخص نکرده بودند از زبان منفی‌تری برای ابراز احساسات‌شان مثل خشم استفاده کرده و بیشتر راجع به مسائلی مانند بدن انسان و مرگ صحبت می‌کنند.


۵. هرچه احساس تنهایی بیشتری کنید احتمالا زمان بیشتری را هم در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید
امروزه انزوای اجتماعی در حال تبدیل شدن به مشکل بزرگتری نسبت به چاقی در آمریکاست و عامل اصلی این امر هم شبکه‌های اجتماعی هستند. با اینکه ممکن است برخی افراد فکرکنند که شبکه‌های اجتماعی باعث اتصال افراد بیشتری شده و روابط بیشتری ایجاد می‌کنند اما دقیقا این برنامه‌ها برعکس این کار را انجام میدهند. بررسی‌ای که انجام شد دریافت که افرادی که بیش از ۲ ساعت در روز وقت صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند نسبت به کسانی که کمتر از این میزان وقت صرف می‌کنند احساس انزوا و تنهایی بیشتری می‌کنند.


۶. داشتن دوستان زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث اجتماعی‌تر بودن شما نمی‌شود
داشتن هزاران دوست اینستاگرامی به معنای داشتن داشتن هزاران دوست واقعی و زندگی اجتماعی فعال نیست. یک بررسی دریافت که مغز فقط تعداد محدودی دوست را می‌تواند مدیریت کند. دوستان مجازی مانند دوستان واقعی نیستند و ایجاد و حفظ یک رابطه‌ دوستانه به تعاملات اجتماعی واقعی احتیاج دارد.


۷. افرادی که خیلی راجع به شریک عشقی‌شان پست می‌کنند عزت نفس کمتری دارند
پست‌های شما می‌توانند به میزان زیادی خود واقعی شما را به نمایش بگذارند. یک مطالعه با جمع آوری داده از ۵۵ کاربر فیسبوکی دریافت که افرادی که عزت نفس کمتری دارند بیشتر درمورد شریک عشقی‌شان مطلب می‌گذارند. نه تنها این، بلکه افرادی که مبتلا به خودشیفتگی یا نارسیسیسم هستند هم پست‌های بیشتر از غذاها و فعالیت‌های روتین و روزانه‌شان میگذارند.


۸. فقط نگاه کردن به لوگوی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شما را وسوسه به چک کردن آنها بکند
مثل غذا و مواد اعتیاد آور، شبکه‌های اجتماعی هم یک نوع اعتیاد ایجاد میکنند. یک بررسی دیگر دریافته که فقط نگاه کردن به لوگوی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شما را وسوسه کند که آنها را چک کنید، حال چه کاربردائمی و خیلی فعالی باشید، چه نه.


۹. استفاده‌ زیاد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در خواب‌تان اختلال ایجاد کند
امروزه با این همه چیزهای جالبی که تکنولوژی در اختیار ما قرار می‌دهد، داشتن خواب خوب شب ممکن است کمی دشوار باشد. یک مطالعه دریافت که ۱ نفر از هر ۵ نفر جوان، به طور منظم شب‌ها از خواب بیدار می‌شود تا پیام‌هایش را چک کند. یک مطالعهٔ دیگری که به طور پرسشنامه در میان ۱۷۸۸ آمریکایی انجام شد نشان داد که افرادی که مدام شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند از اختلال خواب شدیدی رنج می‌برند.

۱۰. شما برای هر پلتفرم شخصیت متفاوتی دارید
مطالعه‌ای دریافت که افراد بر اساس پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنند عکس پروفایل خود را انتخاب می‌کنند. کاربران، هر پلتفرم را دنیای متفاوتی در نظر میگیرند و خودشان را در هرکدام به طور متفاوتی به نمایش می‌گذارند.


۱۱. کاربرانی که سن‌شان کمتر از ۲۵ سال است در تصاویر پروفایلشان کمتر لبخند می‌زنند
دلیلش این است که آنها میخواهند خفن بنظر برسند یا واقعا روز بدی داشته‌اند، اما مطالعه‌ای که انجام شد نشان داد که افرادی که سن‌شان کمتر از ۲۵ سال است، کمتر در عکس‌های پروفایلشان میخندند. این مطالعه همچنین دریافت که زنان در مقایسه با مردان تمایل کمتری به استفاده از عینک‌های طبی در عکس‌هایشان دارند.


۱۲. پیام دادن و استفاده‌ی بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی شما را تبدیل به یک آدم غیرقابل تحمل میکند
تحقیقات نشان می‌دهند که پیام دادن افراطی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی نه تنها باعث می‌شود شما آدم غیرقابل تحمل و بیخودی بنظر بیایید، بلکه شما را واقعا به یک آدم بیخود و غیرقابل تحمل تبدیل می‌کند. حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که افراد سریعا همه چیز را قضاوت کرده و به مسائل خیلی سطحی اهمیت بدهند و در نهایت این مسئله باعث می‌شود که افراد بسیار سطحی‌نگر و غیر منطقی و بی‌اخلاق شوند.


۱۳. احساسات در شبکه‌های اجتماعی واگیردار هستند
وقتی یک نفر روز بدی داشته یا عالی‌ترین خبر دنیا را شنیده، برای بیان آن به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورد و با اینکه آنها فقط دارند راجع به خودشان حرف می‌زنند اما حس غم و شادی‌شان ممکن است روی شما هم تاثیربگذارد. تحقیقات نشان میدهند که احساساتی که به صورت آنلاین ابراز می‌شوند به شدت مسری هستند و چیزی که شما پست میکنید می‌تواند بر احساسات دوستان یا فالورهایتان تاثیر بگذارد. البته احساسات مثبت شما صرفا تاثیر مثبتی بر دیگران نخواهد داشت و برعکس.


۱۴. گرفتن لایک‌های بیشتر حتما باعث نمی‌شود که حس خوبی داشته باشید
با اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند لایک‌های بیشتر اعتمادبنفس افراد را تقویت کرده و باعث می‌شود حس خوبی پیداکنند، اما معلوم شده که این موضوع لزوما صحیح نیست. مطالعه‌ای دریافته که مورد توجه قرار گرفتن در قالب لایک‌های فیسبوکی یا اینستاگرامی، خلق و خو و حال و هوای افراد را بهتر نمی‌کند.


۱۵. ارسال عکس غذا در اینستاگرام می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند
اگر به دنبال کاهش وزن هستید بد نیست چند عکس از غذاهای مختلف در اینستاگرام پست کنید. با اینکه ممکن است فکر کنید که این کار تاثیر سوء داشته و بیشتر باعث می‌شود وزن اضافه کنید، مطالعه‌ای که انجام شده نشان میدهد افرادی که عکس از غذا‌هایی که می‌خورند پست می‌کنند، بیشتر غذاهای سالم مصرف کرده و حتی وزن بیشتری هم کم می‌کنند.


۱۶. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث شوند که شما به دوستان‌تان حسادت کنید
شکی نیست که شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند افراد خودشان را با دیگران بیشتر مقایسه کنند که همین هم می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی دوستان کسی در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های باحال و جالب از خودشان پست می‌کنند، آن فرد احساس حسادت میکند و این موضوع باعث می‌شود که سعی کند او هم پروفایلش را پر از عکس‌های شاد و جالب کند.


۱۷. ۳ نوع متفاوت از افرادی که سلفی می‌گیرند وجود دارد
شاید فکر کنید که افرادی که سلفی می‌گیرند خیلی خودخواه و خودپسندند اما این موضوع لزوما صحیح نیست. مطالعات دریافتند که ۳ نوع سلفی گیرنده وجود دارد: ارتباط برقرار کننده‌ها، اتوبیوگرافرها و خودتبلیغ کننده‌ها.

ارتباط برقرارکننده‌ها سلفی را برای شروع یک گفت و گو با فالورها پست میکنند، مثلا یک نفر عکسی از خودش با کپشن« من رای دادم» منتشر میکند. اتوبیوگرافرها سلفی می‌گیرند تا لحظات مختلف زندگی‌شان را ثبت کرده و همچنین لحظات خاص‌شان را به یادگار نگه دارند. خودتبلیغ کننده‌ها کل زندگی‌شان را به صورت عکس و سلفی ثبت میکنند و در تلاش‌اند تا مثبت‌تر بنظر بیایند.


۱۸. سلفی‌های بیش از حد میتوانند تاثیر منفی‌ای بر روابط داشته باشند
همه یک سری سلفی از خودشان دارند و گاهی آنها را به اشتراک می‌گذارند اما همه‌ ما دوستانی داریم که در این کار زیاده روی کرده و به اصطلاحی گند آن را درمیاورند. مطالعه‌ای دریافت که وقتی کسی خیلی از خودش سلفی پست می‌کند، رابطه‌اش را با برخی از فالورهایش به خطر می‌اندازد.


۱۹. دنبال کردن بیش از حد افراد غریبه باعث دپرس شدن شما می‌شود
برای دنبال کردن سلبریتی‌ها و افراد موردعلاقه‌تان در شبکه‌های اجتماعی اصلا احساس گناه نکنید، اما دنبال کردن افراد غریبه‌ زیاد، پیامدهای منفی‌ای برایتان خواهد داشت. تحقیقات نشان دادند افرادی که بیش از حد غریبه‌ها را دنبال می‌کنند، علائم افسردگی و دپرسی بیشتری نسبت به کسانی که غریبه‌های کمتری را دنبال میکنند دارند.


۲۰. کاربرانی که افراد بیشتری را در عکس‌هایشان تگ می‌کنند کمتر تنها هستند
پست کردن عکس‌هایی که شروع کننده‌ی گفت و گو نبوده و به افراد دایرکت نمی‌شوند نشان دهنده‌ سطوح بالاتری از تنهایی می‌باشند. طبق تحقیقات، افرادی که عکسی پست کرده و دیگران را در آن تگ می‌کنند تا با آنها در تعامل و معاشرت باشند، کمتر احساس تنهایی می‌کنند.
 
مرجع : وب سایت دیجی رو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!