دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۵
کد مطلب: 59895
۱

آیا کودکان همه چیز را باور می کنند؟

نیروانا محمدحسینی
آیا کودکان همه چیز را باور می کنند؟
آیا فکر می کنید کودکان خردسال هر آنچه را که به آنها می گویند باور می کنند؟ مطالعات جدید نشان می دهد کودکان از سن ۶ سالگی نسبت به مطالبی که معلمان و والدین به آنها می گویند دچار تردید می شوند.
یافته های جدید محققان نشان می دهد کودکان امروزی به نسبت نسل های پیشین خود شکاک تر هستند. دانشمندان می گویند این موضوع به ویژه زمانی که مطلبی تعجب آور به آن ها گفته می شود،  بیشتر مشاهده می شود.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه تورنتو و هاروارد می گویند که کودکان به تنهایی از طریق مشاهده و آزمایش یاد می گیرند و با پرسیدن سؤالات یا آزمایش ادعاها به دنبال اطلاعات اضافی هستند. این محققان در تلاش هستند تا دریابند کودکان در چه شرایطی بیشتر احساس شک می ‌کنند؟

سامانتا کاترل، پژوهشگر ارشد این مطالعه در دانشگاه تورنتو، می‌ گوید: تحقیقات ما نشان می ‌دهد که با افزایش سن، کودکان نسبت به آنچه بزرگسالان به آنها می‌گویند شکاک ‌تر می‌ شوند. این یافته ها توضیح می دهد که چرا کودکان بزرگتر بیشتر سعی می کنند پیگر کشف موارد مختلف و دنیای اطرافشان باشند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود: کودکان ۶ ساله در مقایسه با کودکان ۴ و ۵ ساله بدبین تر هستند. اما در مورد اینکه چرا آنها نسبت به بزرگسالان و والدین و مربیان خود مشکوک هستند اطلاعات کمی وجود دارد. 
نخستین مطالعه شامل کودکان کانادایی ۴ تا ۶ ساله بود که سه شی آشنا به آنها ارائه شد: یک سنگ، یک تکه جسم اسفنج مانند و یک کیسه. یک آزمایشگر با پرسیدن از بچه ها شروع کرد که آیا فکر می کنند سنگ سخت است یا نرم. به طور طبیعی، همه شرکت کنندگان موافق بودند که سنگ سخت است.
سپس محققان به برخی از شرکت‌ کنندگان گفتند که این سنگ واقعاً نرم است، در حالی که دیگران تأیید کردند که این جسم کاملا سخت است.
تقریباً همه کسانی که ادعاهایی را شنیدند که با اعتقادات آنها همسو بود، به همان قضاوت قبلی ادامه دادند. در مقابل، تعداد کمی از کودکانی که به آنها گفته شد سنگ نرم است، به همین قضاوت ادامه دادند. سپس آزمایشگر به بچه ها گفت که باید اتاق را برای یک تماس تلفنی ترک کنند و به بچه ها اجازه داد تا خودشان شی را کشف کنند.
تصاویر ویدئویی ضبط شده نشان می ‌دهد که اکثر افراد بدون توجه به سن، درگیر آزمایش ادعاهای شگفت‌ انگیز مسئول آزمایش هستند. در حقیقت باید اذعان داشت که کودکان هر چیزی را که به آنها می گویید باور نمی کنند.
در مطالعه دوم، ۱۵۴ کودک ۴ تا 7 ۷ از همان منطقه از شهر با شرایطی مشابه مواجه شدند. به آنها گفته شد که بزرگسالان ادعا های شگفت ‌انگیزی دارند، مواردی مانند «سنگ نرم است» یا «اسفنج از سنگ سخت ‌تر است». سپس از آنها پرسیده شد که کودکان دیگر در پاسخ به این ادعا چه باید بکند و چرا باید این کار را انجام دهد.

نتایج نشان داد که کودکان ۶ و ۷ ساله بیشتر از کودکان کوچکتر استراتژی اکتشافی را متناسب با ادعایی که شنیده اند پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال، لمس سنگ در قدم اول، و لمس همزمان سنگ و اسفنج در گام دوم از سوی کودکان توصیه شد.
 دانشمندان می گویند: با افزایش سن، کودکان به طور فزاینده ای اکتشاف و تجربه شخصی را به عنوان ابزاری برای تأیید ادعای بزرگسالان استفاده می کنند.
این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که با بالا رفتن سن، کودکان از تردید های خود در مورد آنچه بزرگسالان به آن‌ها می ‌گویند آگاه‌ تر می ‌شوند، حتی زمانی که به همان اندازه درگیر اکتشاف هستند. در نتیجه، کاوش آنها عمدی، هدفمند و کارآمدتر می شود شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Child Development منتشر شده است.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود