سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۰
کد مطلب: 59960
۵
برگرفته از کتاب روانشناسی اجتماعی

روان شناسی اجتماعی چیست و با سایر رشته های علمی چه تفاوتی دارد؟

Social psychology
روان شناسی اجتماعی چیست و با سایر رشته های علمی چه تفاوتی دارد؟
به گزارش باشگاه تاب آوری میگنا عفت حیدری در یادداشتی نوشت  کار روان شناس این است که برای درک وپیش بینی رفتار انسان تلاش کند روان شناسی اجتماعی مطالعه علمی راه هایی است که از طریق آن افکار، احساسات و رفتارهای  روانشناسی اجتماعی را میتوان مطالعه رفتار متقابل بین انسان‌ها یا علم مطالعه تعامل انسان‌ها  دانست .

روان شناسان به طرق مختلفی این کار را انجام می­دهند و ما می خواهیم به شما نشان بدهیم که روانشناسان اجتماعی چگونه عمل می کنند.

افراد تحت تاثیر حضور واقعی یا خیالی سایرین ( والدین، دوستان، کارفرمایان، معلمان و غریبه ها و در واقع کل موقعیت اجتماعی) قرار می­گیرد.

 هنگام تفکر در باره نفوذ اجتماعی، نمونه های مختلف که به آسانی به ذهن مان خطور می­کنند، تلاشهای مستقیم جهت متقاعد سازی هستند که به موجب آن یک فرد عملا تلاش می­کند تا رفتار یا نگرش فرد دیگر را تغییر دهد و هنگامی اتفاق می­افتد که تبلیغ کنندگان از فنون ظریف و مو شکافانه برای متقاعد ساختن ما برای خرید برند خاصی از خمیر دندان بهره می­گیرند یا زمانی که دوستان ما برای متقاعد ساختن ما برای انجام چیزی که واقعا نمی خواهیم انجام دهیم، تلاش می­کنند.

( بیا یک نوشیدنی دیگر بخور، همه این کار را می کنند) یا هنگامی که قلدر مدرسه با استفاده از زور بچه های کوچکتر را تهدید می­کند که پول ناهار وی را بدهند.

بخش عمده ای از روان شناسی اجتماعی مطالعه تلاش های مستقیم برای نفوذ اجتماعی است، با این حال، نفوذ اجتماعی برای روان شناسی اجتماعی چیزی فراتر از تلاشهای شخص برای تغییر رفتار فرد دیگر است.نفوذ اجتماعی شامل افکار و احساسات و نیز اعمال مشهود ما است و علاوه بر تلاش های عمدی جهت متقاعد سازی، اشکال گوناگونی دارد.

 ما اغلب تحت تاثیر حضور صرف سایرین، از جمله غریبه هایی قرار می­گیریم که با ما تعامل نمی­کنند.نیازی نیست که سایرین حتما حضور داشته باشند، ما تحت تاثیر تایید یا عدم تایید خیالی والدین،دوستان و معلمان و نحوه انتظارمان از واکنش آنها نسبت به خودمان قرار می­گیریم.

گاهی این تاثیرات در تعارض با یکدیگر قرار می­گیرند و روان شناسان اجتماعی علاقه خاصی به درک این مطلب دارند که هنگام بروز این تعارض، در ذهن فرد چه می­گذرد.برای مثال تعارض ها اغلب زمانی روی می­دهند که افراد جوان وارد کالج می­شوند و میان باورها وارزشهای آموخته شده در خانه و باورها و ارزشهای استاد یا همکلاسی ها دچار تعارض می­شوند.
 
تفاوت روان شناسی اجتماعی با رشته های مشابه
تصور می­کنید که افراد مورد اشاره دارای نقاط قوت و ضعف و صفات شخصیتی هستند که آنها را به شیوه خاصی از پاسخ دادن وا می دارد.

برخی افراد رهبر و برخی پیرو،برخی خودخواه و برخی خیرخواه، برخی شجاع و برخی دیگر بزدل هستند. طرح کردن پرسش هایی در باره رفتار افراد بر اساس صفات شخصیتی و پاسخ دادن به آنها، کار روانشناسان شخصیت است که عموما بر روی تفاوتهای فردی تمرکز می کنند.تفاوتهای فردی عبارت است از وجوه شخصیتی افراد که آنها را از سایرین متمایز می­سازد.پژوهش های انجام شده روی شخصیت، فهم ما را از رفتار انسان افزایش می دهند، اما روان شناسان اجتماعی بر این باورند که تبین رفتار بر اساس صفات شخصیتی سبب مغفول ماندن بخش تعیین کننده ماجرا می­شود، یعنی نقش نیرومندی که نفوذ اجتماعی تعیین می­کند.

فرض کنید به مهمانی می­روید و همکلاسی خود را می­بینید که امیدوار بودید بتوانید وی را بهتر بشناسید.او خیلی ناراحت به نظر می رسد.تنها ایستاده ، به هیچ جا نگاه نمی­کند و با افراد تازه وارد صحبت نمی کند.احساس می­کنید که تمایلی به برقراری رابطه با وی ندارید، چرا که فرد منزوی و خودخواهی به نظر می­رسد.

اما چند هفته بعد او را مجدد می­بینید و این بار معاشرتی، شوخ طبع و جذاب به نظر می­آید. با خود می­گویید که این همکلاسی واقعا چگونه فردی است؟خجالتی یا خودخواه یا جذاب و دوست داشتنی؟ این یک پرسش اشتباه است و پاسخ می تواند همه یا هیچ کدام باشد.همه ما می­توانیم در برخی شرایط خجالتی و در شرایط دیگر معاشرتی باشیم.پرسش بسیار جالب تر این است که در این دو موقعیت که اثر شگرفی بر رفتار فرد دارند، کدام عوامل متفاوت هستند؟ این یک پرسش روان شناختی_ اجتماعی است.

روان شناسی اجتماعی با سایر رشته های علوم اجتماعی، از جمله جامعه شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی در ارتباط است.

هر یک از این علوم به بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر رفتار انسان پرداخته اند.اما در سطوح تحلیل خود با روان شناسی اجتماعی تفاوتهای عمده ایی دارند.ژن ها، هورمونها یا انتقال دهنده های عصبی سطح تحلیل برای زیست شناسان هستند. سطح تحلیل برای روان شناسان شخصیت و بالینی،فرد و برای روان شناسی اجتماعی، فرد در موقعیت اجتماعی است.به عنوان مثال، روان شناس اجتماعی برای پی بردن به اینکه چرا افراد عمدا به فرد دیگری صدمه می­زنند، بر فرآیندهای روان شناختی تمرکز می کند که پرخاشگری را در موقعیتهای خاصی برمی­انگیزند.

پرخاشگری تا چه اندازه ایی از ناکامی نشات می­گیرد؟ آیا ناکامی همیشه عامل پرخاشگری است؟ چنانچه افراد احساس ناکامی می­کنند، تحت چه شرایطی ناکامی خود را با انجام عمل پرخاشگرانه ابراز می­کنند و تحت چه شرایطی خود را مهار می­نمایند؟ سایر عوامل ایجاد پرخاشگری کدامند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!