سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۵
کد مطلب: 60497
۱۳

منشاء تعارض در روابط زناشویی و راه‌حل‌های کلیدی جهت مدیریت آن

سارا غلامی
منشاء تعارض در روابط زناشویی و راه‌حل‌های کلیدی جهت مدیریت آن
تصور اشتباهی است اگر اینطور فکر کنیم که تعارض همیشه منجربه آسیب می‌شود. چالش و اختلاف در یک رابطه می‌تواند باعث رشد، درک عمیق‌تر، بهبود ارتباطات و پیشرفت به سمت هدف شود.

مهم‌ترین جنبه تعارض که بر سلامت یک رابطه تاثیر می گذارد، مسئله حل آن است. درحالی که تعارض بخش طبیعی هر رابطه است اگر حل نشود می تواند به پیوندهایی که بین افراد شکل می گیرد آسیب برساند. با این حال زن و شوهر می‌خواهند بدانند چطور رفتار کنند که باعث آسیب به صمیمیت، اعتماد یا ناراحتی بیشتر در رابطه نشود و رنجش طولانی مدت در یکی یا هردوی آنها باقی نگذارد.


این مقاله به بررسی تعارض، رایج‌ترین محرک‌های ایجاد کننده آن و حل آن در زوج‌ها می پردازد. و راهبردها و فعالیت‌هایی را برای کمک به پیشگیری یا ترمیم هر گونه آسیب وارد شده معرفی می کند.


رایج ترین سرچشمه‌های تعارض در زوج ها
رفتار تحقیرآمیز و توهین آمیز: وقتی احساس میکنید که شریک زندگی‌تان به شما نگاه تحقیر‌آمیزی دارد و به گونه‌ای رفتار می کند که انگار بهتر از شماست، بر رابطه سالم بین شما و همسرتان تأثیر می گذارد.

نادیده انگاشته‌شدن، طرد شدگی: شما را جدی نمی گیرد و احساسات شما را نادیده می گیرد.

اوغات فراغت: موضوعاتی از این قبیل که زوج‌ها چگونه باید اوقات فراغت خودرا بگذرانند و برای تفریح چه کاری باید انجام دهند. یکی از رایج ترین محرک‌های ایجاد تعارض است.

صمیمیت: مفهوم صمیمیت می تواند شامل نزدیکی فیزیکی یا احساسی یا آمیزه‌ای ازاین‌دو باشد. برخورد با مسایل مربوط به صمیمیت می‌تواند یکی از محرک‌های ایجادکننده تعارض در رابطه زناشویی باشد.

مسائل مالی: مسائل مالی و فشار ناشی از آن و نحوه مدیریت این مسائل می تواند در ایجاد تعارض بین زوج‌ها نقش داشته باشد.

***
 
 درحالی که ارتباط خوب می تواند روابط را بهبود ببخشد و صمیمیت، اعتماد و حمایت را افزایش دهد. عکس این موضوع نیز صادق است. ارتباطات ضعیف می تواند پیوندها را سست کند و بی‌اعتمادی ایجاد کند. بنابراین، ارتباط خوب برای به حداقل رساندن تنش و استرس در روابط ضروری است.

در اینجا چند نمونه از الگوهای ارتباطی منفی و مخربی که می تواند درگیری و اختلاف را در روابط زوج‌ها، تشدید کند آورده شده است:

اجتناب از تعارض: بعضی از افراد به جای اینکه درمورد ناراحتی‌ها و ناامیدی‌ها با آرامش و احترام صحبت کنند تا زمانی که به مرز انفجار نرسند، چیزی به شریک زندگی خود نمی‌گویند، بنابراین به روشی خشمگین و آزاردهنده ناراحتی‌های خود را بیان می‌کنند. این افراد به اشتباه اینطور فکر می‌کنند که اجتناب از تعارض کمتر استرس‌زا باشد، در حالی که به مرور زمان انباشته شدن رنج ناشی از عدم ببان دلخوری‌ها ،استرس بیشتری را به هردو طرف وارد می کند.

دفاعی بودن: افرادی که هنگام صحبت در مورد تعارض‌ها حالت دفاعی به خود می گیرند، این احتمال که می توانند در ایجاد مشکل نقش داشته باشند را انکار می‌کنند. به نظر می‌رسد که انکار اشتباهات و مسئولیت در کوتاه مدت استرس را کاهش می‌دهد اما در واقع مشکلات بلند مدت ایجاد می کند و درگیری‌های حل نشده همچنان باقی می مانند.

عدم توجه و درک دیدگاه دیگری: اینکه یکی اززوج ها بخواهد دیگری، مسائل را همانند او ببیند و نظر او را مورد توجه قرار ندهد و حمله به شخصیت خویش تلقی نمابد. درحالی که همیشه یک پاسخ غلط و درست وجود ندارد و هر دو دیدگاه می تواند معتبر باشد.

بازی سرزنش کردن: برای برخی از افراد اعتراف به نقش خود در مشکل ایجاد شده به قدری سخت است که سعی می کنند با انتقاد و سرزنش کردن شخص دیگر، تعارض را کنترل کنند. این افراد به جای این که تعارض را فرصتی برای رشد نظر بگیرند و به نیازهای دیگری توجه کنند با انداختن تقصیر به گردن دیگری به رابطه آسیب می رسانند.

تعمیم دادن: برخی ازافراد با استفاده از تعمیم‌های افراطی یعنی شروع جملات یا «توهمیشه »یا« توهرگز»به عنوان مثال،«تو هرگز» کاری را که من می خواهم راانجام نمی دهی به تشدید کردن درگیری واختلافات می پردازند.

با توجه به آنچه تاکنون مطرح کردیم، اختلافات و تعارض در همه روابط اتفاق می افتد، اما آنچه مهم است نحوه برخورد شما با آنهاست، نحوه برخورد شما با یک مسأله در رابطه با شریک زندگی‌تان می تواند تعیین کند که آیا رابطه شما سالم است یا ناسالم؟

بنابراین در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تعارض دررابطه خودرابه شیوه سالم مدیریت کنید:
1.محیطی آرام وامن برای ارتباط ایجاد کنید: گفتگوی شفاف و باز برای یک رابطه موفق ضروری است.در یک رابطه سالم،شما وشریک زندگیتان می توانید آشکارا درموردآنچه شما را آزارمی دهد وانچه دررابطه خوب پیش می رود صحبت کنید . بنابراین مهم است که بتوانید نه تنها در مورد مشکلات موجود در رابطه، بلکه در مورد نکات مثبت نیز صحبت کنید تا این احساس را نداشته باشید که همه چیز را اشتباه انجام می‌دهید. اگر احساس می کنید که نمی توانید راحت در مورد چیزهای مهم مانند خواسته ها و مسائل زندگی صحبت کنید. این نشانه آن است که ممکن است که رابطه شما ناسالم باشد.

2.رفتاری آرام و محترمانه در طول مکالمات خود داشته باشید: از خطوط قرمز یکدیگر عبور نکنید و شروع به توهین به شریک زندگی خود نکنید. تمرکز دعوا را روی موضوع مورد نظر نگه دارید و از بحث خارج نشوید. اگر شریک زندگی شما به طور مداوم پرخاشگر می شود یا شروع به فحش دادن می کند، این ها نشانه هایی است که ممکن است رابطه شما توهین آمیز باشد.هیچ کس نباید برسر شما فریاد بزند،فحش دهدیا باعث شود درهنگام مشاجره احساس ترس در شما ایجاد شود.

3.ریشه مشکل را پیدا کنید: گاهی اوقات افرادوقتی با شریک زندگی خود بحث می کنند.به این دلیل است که نیازهایشان برآورده نمی شود. درحین گفتگو درباره مشکلات، این سؤال را از خودتان بپرسید که آیا مشکل بزرگتری وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال اگر از اینکه در پایان هفته در مهمانی هستید ناراحت است ممکن است خواسته‌اش از شما این باشد که زمان بیشتری را برای رابطه‌تان اختصاص دهید.

4.متعهد به یک وضعیت برد-برد باشید: هریک از زوج‌ها باید متعهد به یافتن راه حلی باشند که برای هر دو سود‌مند باشد. راه حلی که منجر به برد یکی و باخت دیگری منجر شود قابل قبول نیست. و یک راه حل برد برد زمانی امکان پذیر است که ما متعهد به انصاف باشیم و با ذهن و قلب باز به صحبت دیگری گوش دهیم. و از قضاوت درمورد او اجتناب کنیم. هنگامی که هردو زوج درک مشترکی داشته باشند یک راه حل برد-برد امکان پذیر است.

5. مسائل ومشکلات را انتخاب کنید:گاهی اوقات لازم است درنظر بگیریم که آیا چیزی که درمورد آن بحث می کنیم واقعا ارزش بحث کردن دارد یا خیر.اگر مشکل کوچک است گاهی اوقات بهتر است آن را رها کنید. اگر بعداز گذشته یک هفته از این موضوع عصبانی نخواهید شد.احتمالا آن موضوع ارزش گذاشتن انرژی را نخواهد داشت.اما اگر احساس می کنید که این موضوع آن قدربزرگ است که نمیتوانید آن را رها کنید بنابراین لازم است به آن بپردازید.

6.حدوسط را پیدا کنید: یافتن تعادل بین آنچه هردوطرف می خواهندوبا آن راحت هستند بسیار مهم هست. سازش یک راه حل کلیدی برای حل تعارضات است و پیدا کردن حد وسط ممکن است ساده تر از آنچه شما فکر می کنید باشد! به عنوان مثال اگر درمورد گذراندن اوقات فراغت با شریک زندگی یا دوستتان بحث می کنید. یک روز را طبق نظر و میل خود و یک روز را مطابق میل او سپری کنید. در آخر این نکته را مدنظر قرار دهیم که:«ما مرتبا برای سلامت جسمی خود چکاپ می شویم ،پس چرا برای سلامت رابطه مان اینکار را نکنیم.»

بدون نظارت منظم،نمی دانیم که آیا کارهارا برای رابطه مان درست انجام می دهیم یا خیر؟یا از درگیری‌های غیر ضروری اجتناب می کنیم یا خیر؟ بنابراین لازم است زوج‌ها این سؤالات ازخود بپرسند که: در رابطه آن ها کدام موارد نقطه قوت آنهاست که می‌توانند آن را گسترش دهند؟ و این که کدام موارددررابطه آن ها خوب پیش نمی رود و باید آن را بهبود ببخشند. و این که چه کارهایی را انجام نمی دهند که لازم است شروع کنند؟

چکاپ‌ها که باید با یک ذهنیت باز و پذیرا و برد –برد انجام شود، فرصتی برای کسب امتیاز نیست. بلکه برای بررسی سلامت رابطه و حرکت رو به جلو است و تمام راهبردهای مطرح شده در این مقاله با تمایل به رشد و یادگیری به عنوان یک زوج، راهی برای حل تعارض و ایجاد پیوندهای عمیق را فراهم می کند.

منابع:
 
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-psychology-relationships/202106/the-10-most-common-sources-conflict-in-relationships?amp

https://psychcentral.com/blog/why-you-need-to-stop-avoiding-conflict-and-what-to-do-instead


https://centerstone.org/our-resources/health-wellness/7-ways-couples-add-conflict-to-conflict/

https://positivepsychology.com/conflict-resolution-relationships

https://www.joinonelove.org/learn/handling_conflict/


 
مترجم:
دکتر سارا غلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.