سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۲
کد مطلب: 60505
۶
۲

تفاوت‌های علایم افسردگی در زنان و مردان

تفاوت‌های علایم افسردگی در زنان و مردان
افسردگی چیست؟
افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. افرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی،پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشت‌ها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند.

افسردگی هم‌چنین ممکن است باعث بی‌خوابی، خواب بیش از حد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.

احساس غم، بی انگیزگی، لذت نبردن از فعالیت‌های لذت بخش و سرگرمی ها، احساس گناه، عدم تمرکز و اختلالات خواب از علائم مشترک افسردگی بین زنان و مردان است. با این وجود مطالعات نشان می‌دهد برخی علائم افسردگی در زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد.
 
علت بروز افسردگی در مردان و زنان تفاوت چندانی با هم ندارد و ممکن از مسائل گوناگونی نظیر عوامل ژنتیکی، شناختی و اجتماعی ناشی شود اما علائم و نوع بروز افسردگی در آنها با هم متفاوت است که این امر دلایل گوناگونی دارد.

یکی از معضلات در افسردگی مردان این است که آنها کمتر از زنان باور دارند که افسرده هستند و به همین دلیل به سختی به روانپزشک مراجعه می‌کنند، در حالی که زنان در مواجهه با افسردگی راحت‌تر از مردان برای درمان به سراغ درمانگر می‌روند.


تشخیص افسردگی در مردان سخت‌تر از زنان است؛ مردان در زمان افسردگی احساسشان را سرکوب می‌کنند و غمشان را پنهان می‌کنند، همین امر باعث می‌شود که اعضای خانواده متوجه وجود علائم افسردگی در فرد نشوند و فرد افسرده دیرتر برای تشخیص بیماری به متخصص مراجعه کند و بیماری پیشرفت کند.

زنان به خود سرزنشی گرایش دارند و مردان به سرزنش اطرافیانشان. زنان احساس غم، بی‌تفاوتی و بی‌ارزشی می‌کنند و مردان احساس خشم و تحریک پذیری دارند.

زنان بعد از هر درگیری فاصله می گیرند ولی مردان درگیری و کشمکش درست می‌کنند.

زنان حالت دلواپسی و ترس دارند، مردان بدبین شده و حالت دفاعی به خود می‌گیرند.

زنان در این دوران دوست دارند درباره مسائل صحبت کنند در حالی که اکثر مردان صحبت درباره افسردگی‌شان را ضعف می‌دانند.


اکثر زنان در این دوران برای درمان خود به غذا، روابط دوستانه و روابط عاشقانه روی می‌آورند، در حالی که عموم مردان با تلویزیون، ورزش و رابطه فیزیکی سعی در فراموش کردن مسئله خود می‌کنند.

دوره بهبود افسردگی در زنان معمولا طولانی‌تر از مردان است؛ زنان در مواجهه با رویداد‌های پر استرس زندگی مانند از دست دادن شغل، مرگ و میر عزیزان و روابط پرتنش بیشتر از مردان به افسردگی دچار می‌شوند و احساس استرس و افسردگی برای مدت بیشتری در آن‌ها باقی می‌ماند. این موضوع می‌تواند به تفاوت سطح هورمون‌های تنظیم خلق و خو در بین زنان و مردان برگردد.


رفتار‌های پر خطر و خشونت آمیز در مردان افسرده بیشتر است کار یا ورزش کردن بیش از حد، شرکت در شرط بندی‌ها و قمار، رانندگی کردن با سرعت بالا و بدون احتیاط از رفتار‌های پرخطری به حساب می‌آیند که مردان در زمان افسردگی برای پنهان کردن غمشان به آنها روی می‌آورند.

افسردگی در زنان با اختلال خوردن همراه است؛ اختلال خوردن به معنی کم اشتهایی یا پرخوری عصبی(بولیمیا) است. زنان در زمان افسردگی بیشتر از مردان به اختلال خوردن دچار می‌شوند. همچنین احتمال بروز اختلال هراس، اضطراب و وسواس در زمان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است.

تفکرات منفی در زمان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است احساسات یا تفکرات منفی از علائم رایج افسردگی است، اما شدت این تفکرات در زنان بیشتر است.

زنان در هنگام افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی گریه می‌کنند و هنگام حرف زدن با خودشان افکار منفی به سراغشان می‌آید و خود را سرزنش می‌کنند. این تفکرات منفی در زنان شدت افسردگی را بیشتر می‌کند.

مردان برخلاف زنان در زمان افسردگی احساساتشان را نشان نمی‌دهند و با سرگرم کردن خود به کار‌های دیگر ذهنشان را از تفکرات منفی دور نگه می‌دارند که تحمل شرایط را برایشان آسانتر می‌کند.


عدم تشخیص به موقع افسردگی در مردان باعث می‌شود که افسردگی در آن‌ها پیشرفت کند و افکار خودکشی به سراغشان بیاید. مطالعات نشان می‌دهد که مردان افسرده ۳ تا ۴ برابر زنان دست به خودکشی می‌زنند و در زمان خودکشی به روش‌های خشن‌تری مانند استفاده از تفنگ، اُوردوز و ... روی می‌آورند. متاسفانه بسیاری از خودکشی‌های مردان در زمان افسردگی موفقیت آمیز است.

مردان برخلاف زنان در زمان افسردگی نمی توانند غم و اندوهشان را نشان دهند و به سراغ مصرف الکل یا مواد مخدر می‌روند تا بتوانند بر افسردگی شان غلبه کنند. البته برخی از زنان هم که از افسردگی شدید رنج می‌برند ممکن است به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند.


چرا زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند؟!
زنان دو برابر مردان در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. این تفاوت می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:
تغییرات هورمونی بعد از بلوغ در زنان: قبل از رسیدن به سن بلوغ تفاوت کمتری بین افسردگی دختران و پسران وجود دارد، اما پس از رسیدن به سن بلوغ افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. این تفاوت می‌تواند ناشی از تغییرات هورمون‌ها در زنان بعد از بلوغ باشد. افسردگی قبل از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و افسردگی دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمون‌ها در این دوران به وجود می‌آیند.

آسیب پذیری ژنتیکی: داشتن سابقه خانوادگی افسردگی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. با این وجود این آسیب پذیری ژنتیکی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود در هنگام بروز حوادث استرس زا دچار افسردگی شوند.

تفاوت در ساختار مغز: در زمان رشد مغز در رحم، تفاوت‌های جنسی در مغز رخ می‌دهد. این تفاوت‌ها باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به اختلالات خلقی از جمله افسردگی قرار بگیرند.

عوامل محیطی: فشار ناشی از مسئولیت زنان از جمله وظایف خانه و تربیت فرزندان باعث افزایش استرس در آن‌ها می‌شود و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سلام من اولین بارم که می خاهم بیام به معطب شما
Iran, Islamic Republic of
جالب بود
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.