يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۴
کد مطلب: 61229
۳
۱
قواعد پنجگانه زندگی برگزفته از کتاب افزایش تاب آوری اثر دکتر زهره سپهری شاملو است که توسط انتشارات سایه سخن منتشر شده است

قواعد بازی زندگی برای تاب آوری بیشتر

باشگاه تاب آوری
قواعد بازی زندگی برای تاب آوری بیشتر
قواعد بازی زندگی را درک کردن میتواند به توسعه و افزایش تاب آوری کمک کند .دقایقی به دوران کودکی می­رویم، دوره ایی که بدون دغدغه بازی می­کردیم و رها بودیم.بازی های دوران کودکی را به یاد می آورید؟ اگر دریک بازی مهارت داشتیم، در همان لحظات ابتدایی که دوستانمان را می­دیدیم، همان بازی را پیشنهاد می دادیم، چه عواملی باعث می­شد در آن بازی بهتر از بقیه باشیم؟

قطعا یکی از عوامل موثر، شناخت دقیق ما از قواعد بازی و تکرار زیاد آن بود.اگر قواعد یک بازی را به درستی بشناسیم، می­توانیم با چالشهای آن کنار بیاییم.حال اگر زندگی را به یک بازی تشبیه کنیم، به نظر شما برای موفقیت در بازی زندگی به یادگیری قواعدش نیاز داریم یا نه؟

بازی زندگی قواعد دقیق و مهمی دارد که نادیده گرفتنشان منجر به شکست در این بازی می­شود یا دست کم از ما بازیکنی علاقمند و شاداب نمی­سازد. در عوض، افراد ورزیده و موفق در زندگی، یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت خود را آشنایی با همین قواعد می­دانند، اما براستی این قواعد کدام اند؟

قاعده بی ثباتی و ناپایداری
اولین قاعده و قانون بسیار مهم زندگی، بی ثباتی و ناپایداری آن است، زندگی هرگز ثبات ندارد و چنین توقعی از آن بیهوده است. در هستی فقط یک چیز ثبات است و آن هم بی ثباتی است؛شاید یکی از دلایلی که برخی افراد در بازی زندگی برنده نمی شوند، یا بازیکن فعال و علاقمندی نیستند، بی توجهی به همین موضوع باشد. آنها انتظار دارند لحظات شاد و مسرت بخش زندگی همیشه ادامه یابد و بی دغدغه تا ابد در آن لحظات غوطه ور شوند، اما قاعده زندگی این گونه نیست، هیچ چیز پایداری وجود ندارد، همه چیز تغییر می­کند و پایان می­پذیرد. در واقع هیچ کدام از این روزهای خوش وناخوش زندگی ماندگار نیست وثبات ندارد. اگر این بی ثباتی را یکی از اصول زندگی بدانیم، آشفتگی های زندگی و روزهای ناخوش را بهتر تاب می­آوریم.
 
 
قاعده نامنظم بودن روال زندگی
نکته مهم دیگر این است که زندگی از روال منظم و معینی پیروی نمی­کند. به عبارت دیگر، فصل های زندگی نظم مشخصی ندارند.ممکن است در صبح زیبای بهار زندگی تان، یکباره شاهد تندبادی خزانی باشید یا برعکس، در یک روز سرد و طوفانی گرمای فرح بخش خورشید بر جانتان بنشیند.دومین قاعده زندگی اهمیت ویژه ایی دارد و نشان می دهد که برنامه ها و طراحی ها و پیش بینی های مان برای رسیدن به هدف، با آنچه پیش می­آید، مطابق نیست.
 
قاعده محال بودن تغییر دیگران
یکی از عواملی که فشار زیادی به ما تحمیل و به مرور فرسوده مان می­کند، تلاش برای تغییر دادن دیگران است، به ویژه کسانی که مایل به تغییر نیستند.در واقع این تلاش با قاعده دیگری از بازی زندگی مغایر است. بر اساس آن قاعده در زندگی فقط می توانیم خود را تغییر دهیم و به دیگران فقط اطلاعات دهیم.بنابراین، وقتی انرژی، وقت و اراده خود را صرف تغییر دیگران می کنیم، چون بر خلاف قاعده بازی زندگی رفتار کرده ایم، بازنده خواهیم بود.
 
قاعده محال بودن کنترل دیگران

بازی زندگی قاعده دیگری نیز دارد که به قاعده قبل شبیه است.بر اساس این قاعده، ما حق کنترل دیگران را نداریم، در واقع ، در بازی زندگی برخی چیزها در کنترل ما و بسیاری چیزها خارج از کنترل ماست. باید به این تکته توجه کنیم که انسان ها همواره مهربان، منصف یا عادل نیستند یا همواره مطابق سلیقه ما عمل نمی­کنند. مهم تر آن که زندگی ما هم با ما پیمان نبسته که طبق درخواستمان همیشه منصفانه و عادلانه با ما رفتار کند.
 
 
قاعده حفظ امیدواری
قاعده دیگری نیز وجود دارد که شاید در ظاهر با دوقاعده اخیر در تضاد باشد، اما در کنار آنها قرار می گیرد وبازی زندگی را هیجان انگیز و شاید جذاب می­کند. این قاعده بر این اساس است که گرچه نمی توانیم در دیگران به رغم میلشان تغییری ایجاد کنیم و بر عوامل بیرون از خود کنترل داشته باشیم، اما باید امیدمان را برای ایجاد تغییرات عظیمی که در زندگی به دنبالشان هستیم، حفظ کنیم. به نظر می­رسد که می توان نام این قاعده را حفظ امیدواری و اجتناب از ماندن در نومیدی گذاشت.
افزایش تاب آوری در پیچ های نفس گیر زندگی.دکتر زهره سپهری شاملو.نشر سایه سخن.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

شهره بهروان
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تشکرداره مممنونم از مطالب خوب سایت تون
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .