سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۰
کد مطلب: 61266
۳
۳
نرگس زمانی

تاب آوری راز زنده مانی و زندگانی است

باشگاه تاب آوری
تاب آوری راز زنده مانی و زندگانی است
تاب‌آوری شامل ویژگیهایی شخصیتی و دسترسی به منابع حمایتی و آموزشی است .این دو رکن از ارکان تاب آوری هم قابلیتی ذاتی و هم از پتانسیل توسعه برخوردارند برآیند این دو  شخص را قادر می‌سازند تا به‌خوبی از پس شرایط سخت برآید.

تاب‌آوری ظرفیت و توانایی خاصی در پیشگیری را معرفی میکند بهبودی یا کاهش خطر صدماتی و گرفتاریهایی چون خشم، افسردگی یا بازگشت و بهبودی در حد بهینه زمان است، که بیشتر مرتبط با استرس یا شرایط استرس‌آور است و روش بهبودبخشی ذهنی و عمل به آن در زندگی، به شکل‌های گوناگون وجود دارد.

نرگس زمانی عضو باشگاه تاب آوری میگنا در ادامه این یادداشت اضافه میکند : البته که تاب آوری هم مثل هر خصلت دیگری میتواند اکتسابی باشد. شاید بشود اینطور گفت که تاب آوری مثل هوش است. همانطور که میدانید ما دو نوع هوش داریم هوش ژنتیک و هوش اکتسابی یا تجربی .

درست مثل هوش زنتیک، بعضی افراد درونمایه  و سرمایه ای از تاب آوری دارند. بطور ذاتی صبورند و حکیمانه رفتار میکنند یعنی در حین اینکه انسانهای عاطفی ومعنوی هستند اما به ندرت پیش می آید که بدون فکر و بطور احساسی عمل کنند.
معمولا برای هر مسئله و چالشی با تفکر و تامل می توانند راهکاری پیدا کنند و واکنش بی ضرری از خود بروز دهند. اشتباه نکنید این افراد تحمل بالایی ندارند بلکه واکنش به موقع و کارساز دارند که نه خودشان آسیب ببینند و نه به دیگران آسیب برسانند .
ناگفته نماند که سطح آگاهی هم در میزان تاب آوری نقش بسزایی دارد. همچنین شما می‌توانید با تمرین و کسب مهارت‌ها، روحیه تاب‌آوریتان را بالا ببرید.

همان‌گونه که تعاریف نشان می‌دهند ما دارای نقاط قوتی در ذهن هستیم که همواره از دوران جنینی با ما همراه هستند، درست مانند دانه‌هایی که قابلیت رشد را دارند. اگر روحیه تاب‌آوری نداشته باشید، شما به مدت طولانی زنده نمی‌مانید و پرورش نمی‌یابید.

شاید بتوان گفت :
" تاب آوری راز زنده مانی و زندگانی است "
برای پاسخ مناسب به ناملایمات باید با آرامش و توانمندی و سطح آگاهی بالا، به تغییر شرایط بپردازیم. نقاط قوت خود و دوستان، مربیان و دیگران را شناسایی کنیم. مانند نقاط قوت ذهنی، روحی، عاطفی، فیزیکی، مالی و اجتماعی.
تاب‌آوری فرآیندی پلکانی است. ممکن است شما روی پله چهارم باشید و من روی پله اول .اما ما می‌توانیم این راه پلکانی را ادامه دهیم و امیدوارباشیم که روحیه تاب‌آوری مان افزایش پیدا کند و استرس را از بین ببرد.

روحیه تاب‌آوری، به تندرستی و بهبود کارکردتان نیز کمک می‌کند. تاب‌آوری می‌تواند شدت نشانه‌های استرس و یا بیماریها را کاهش دهد و بهبودی را تسهیل کند.
پیامدهای عاطفی در شرایط استرس‌آور به اندازه کافی ناراحت‌کننده است. با این حال، ذهن و بدن به هم مرتبط هستند.
بنابراین استرس‌های عاطفی حل نشده و بیش از حد می‌تواند ما را در برابر انواع بیماری‌ها، مرگ زودهنگام و کارکرد ضعیف در محل کار و خانه آسیب‌پذیر کند. تاب‌آوری به بهبود وضعیت روانی، فیزیکی، اجتماعی و روحی و عملکرد ما در شرایط سخت کمک می‌کند.
با تاب‌آوری میتوانیم آرام‌تر و مفیدتر باشیم و از تمامی لحظات زندگیمان بیشتر لذت ببریم. کسانی که تاب‌آوری کمتری داشته باشند، تمایل کمتری به حضور در جامعه دارند و در نتیجه به تدریج کارشان را رها می‌کنند.
مردم استرس‌های خود را به شیوه‌های گوناگونی ابراز می‌کنند. برای مثال: پس از اینکه در معرض یک رویداد غیرقابل کنترل یا استرس‌آور قرار گیرند، ممکن است در یک شخص اختلال استرس پس از حادثه پدیدار گردد، شاید در شخص دیگری عوارض افسردگی‌، اضطراب یا افکار خودکشی گسترش یابد.

برخی ممکن است دو یا چند شرایط استرس‌آور را به‌طور هم‌زمان تجربه کنند و شاید برخی به این شرایط مشکل، موجه بنگرند و علی‌رغم پریشانی، خستگی، بدخوابی و یا حتی عدم تمرکز به کار خود ادامه دهند. تاب‌آوری می‌تواند از شما در برابر این عوامل مخاطره‌آمیز محافظت کند،
یک ضرب‌المثل آفریقایی قدیمی می‌گوید: «شما می‌دانید که یک سقف خوب باید چطور ساخته شود تا باران از آن نبارد.» انسان‌ها تفاوت چندانی با این ضرب‌المثل ندارند. همه ما مردمی را می‌شناسیم که با چالش‌های بزرگی مواجه شده‌اند.
برخی به خوبی با استرس‌هایشان مقابله می‌کنند. برخی از لحاظ روانی، دچار لغزش می‌شوند و پس از مدتی بهبود می‌یابند. گروه سومی وجود دارند که هرگز بهبود نمی‌یابند.
‌چیزی که این دو گروه را از گروه سوم متمایز می‌سازد روحیه تاب‌آوری است. به‌طور کلی‌، داشتن روحیه تاب‌آور می‌تواند راهی برای مقاومت در برابر استرس‌، راه نجات و رهایی در برابر سختی میباشد و این مقاومت اشاره به روحیه مثبت شما دارد.
 
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
روان درمانی معنوی و معنی درمانی راز زنده مانی و زندگانی است و تاب آوری بخشی از آن است
مریم حسینی ، روانشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام در ارتباط با محتوی با ارزشی که سایت میگنا تولید و منتشر میکند که خدمت بزرگی به روانشناسی و علاقه مندان در این زمینه هست اول وظیفه خود میدانم تشکر کنم

اما در ارتباط با معنویت و نظر کاربر محترم در اینمورد میتوان گفت تاب آوری از بقا و زنده مانی صحبت میکند و چه بسیار هستند که زنده هستند و اما زندگی آنها خالی از معنویت است بنا براین جا دارد که از قلم توانای و نوشته خانم نرگس زمانی تشکر کرد بدون تردید تاب آوری راز زنده مانی و زندگانی است
نجیبه شاه حسینی ، مشاور
United Arab Emirates
سلام بر شما و ممنونم از مطالب خوبتان من تصور میکنم تاب آوری بخشی از چیزی نیست بلکه هر موجود زنده ای برای زنده ماندن به تاب آوری نیاز مند است و تاب آوری از الزامات زیست و زندگی است ضمن ستایش و تشکر از مطلب خوب استاد عزیزمان خانم زمانی و رسانه محترم میگنا ، بعنوان یک روانشناس سالهاست که خواننده میگنا هستم از تیم تحریریه ومطالب خوب این رسانه مممنونم
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی