شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۷
کد مطلب: 61339
۳

روابط جنسی نابهنجار پنهان در میان دختران

روابط جنسی نابهنجار پنهان در میان دختران
روابط جنسی نابهنجار پنهان شناسایی‌شده در میان دانش‌آموزان دختر شامل پدیده روابط فرازناشویی، پدیده رابطه جنسی قبل از ازدواج و پدیده سادیسم و مازوخیسم جنسی است
محققان کشور در یک پژوهش بسیار مهم در حوزه رفتارشناسی جوانان و نوجوانان، نتایج عجیبی را در خصوص وجود برخی رفتارهای نابهنجار جنسی در میان دختران نوجوان گزارش کرده اند که توجه به آن ها باید در دستور کار خانواده ها و مسوولین قرار گیرد.

 امروزه فرایندهایی نوظهور، بخش قابل توجهی از جهان را فراگرفته و دنیایی تازه و تا حدودی عجیب را در تمام حوزه های زندگی اجتماعی نظیر خانواده، ازدواج، ارتباطات و کار خلق کرده است. گسترش رابطه جنسی خارج از ازدواج در بین نوجوانان کم سن و سال، همجنسگرایی، علاقه به فیلم های پورنو و مواردی از این قبیل از جمله این رفتارها و گرایش ها است که در بخشی از نوجوانان و جوانان از دهه هشتاد به بعد به شدت فراگیر شده است. امروزه روابط عاشقانه مبتنی بر روابط جنسی، نقش اساسی در زندگی جوانان دارد و داشتن دوست پسر یا دوست دختر، قرار ملاقات به تنهایی و داشتن رابطه جنسی رواج روزافزونی در جهان دارد.

بر همین اساس به گفته محققان، بحث رفتارهای جنسی پرخطر در میان جوانان و نوجوانان ازجمله موضوعات بهداشت عمومی جهانی است. چراکه گسترش بیماری های مقاربتی همانند ایدز در افراد جوان می تواند پیامدهای جسمی و روانی اجتماعی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.
با توجه به رشد اینترنت و پیچیدگی های جامعه مدنی، امروزه گونه ای از شکاف و واگرایی نگرشی بین والدین و فرزندان شکل گرفته است که به جهت عدم آگاهی والدین از تحولات جامعه و فرزند، گسترش برخی رفتارهای نابهنجار جنسی پنهان را در بین گروه سنی نوجوان در پی داشته است که مطالعه آن ها و یافتن راه هایی برای محافظت از این قشر آینده ساز را بیش از پیش دارای اهمیت کرده است.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگرانی از دانشگاه خوارزمی و اداره آموزش و پرورش استان مرکزی مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، بسترها و پیامدهای روابط جنسی نابهنجار پنهان در میان دختران مورد مطالعه قرار گرفته اند.
این مطالعه با مشارکت ۳۰ نفر از دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم یکی از دبیرستان‌های شهرستان شازند و از طریق مصاحبه انجام شده است.
بر اساس یافته های این تحقیق، روابط جنسی نابهنجار پنهان شناسایی‌شده در میان دانش‌آموزان دختر شامل پدیده روابط فرازناشویی، پدیده رابطه جنسی قبل از ازدواج و پدیده سادیسم و مازوخیسم جنسی است.
به گفته صلاح الدین قادری، دانشیار و پژوهشگر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی و دو همکار دیگرش، مطالعه روابط جنسی نابهنجار پنهان نشان داد، وجود این کج‌روی‌ها، گسترش قابل‌توجهی پیدا کرده و نیاز است به‌صورت جدی در حوزه جامعه‌پذیری جنسی و روابط والدین با دختران اقدامات اساسی صورت گیرد. چراکه غفلت از این کج‌روی‌ها و سرپوش گذاشتن بر آن‌ها به بهانه تابو بودن، نتیجه‌ای جز تعمیق پیامدهای این کج‌روی‌ها ندارد.
آنها می گویند: روابط همجنسگرایانه از دیگر ناهنجاریهای تأییدشده در این مطالعه است که به دلیل گستردگی پدیده و اهمیت آن از یک سو و حجم زیاد مطالعات از سوی دیگر، امکان پرداختن به آن فراهم نشد.
بر اساس این یافته ها، بی توجهی به تربیت جنسی و جامعه پذیری جنسی و اهمیت آموزش صحیح مسائل جنسی به عنوان یک نیاز در دنیای امروز، می تواند چالش های بسیاری برای نهاد خانواده، ارزش های دینی مرتبط، ارزش های سنتی و ملی و بالاتر از همه پایداری اجتماعی در آینده ایجاد کند.
قادری و همکارانش بر اساس این نتایج پیشنهاد می کنند: مسائل جنسی نوجوانان و جوانان به شکلی واقع گرایانه مورد مداقه و تأمل قرار گیرد و برای کاهش این کج روی ها یا حداقل مدیریت پیامدهای آن ها، برنامه ریزی و اقدام کارشناسانه صورت گیرد.
 این یافته های پژوهشی که شاید شوک وارده از آن ها ضمن آگاه سازی خانواده ها، موجبات اقدام مناسب و آگاهی بخش دست اندر کاران را در پی داشته باشد، در دوفصل نامه مسائل اجتماعی ایران وابسته به دانشگاه خوارزمی و انجمن جامعه شناسی ایران منتشر شده اند.
 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.