سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۳
کد مطلب: 61576
۲

امپاتی چیست و چگونه آن را پرورش دهیم؟

امپاتی چیست و چگونه آن را پرورش دهیم؟
امپاتی (به انگلیسی: empathy) یا همدلی به معنی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران است. ساده ترین مثال برای امپاتی ، مثال مادری است که کودک کوچکش را با خود به گردش می برد با این که خودش خیلی خوشحال است ولی کودکش ناراحت و گریان است.
 
مادر زمانی که از توانایی امپاتی استفاده کنید میتواند خودش را به جای کودک بگذارد تا از دید او به اطراف نگاه کند و متوجه می شود که کودک تنها چیزی که میبیند ، پاهای آدمهاست که اطرافش را احاطه کرده اند و هیچ تصویری از مناظر اطرافش ندارد و مسلما دنیایی که می بیند بسیار خسته کننده است. 
 
امپاتی ظرفیتی است که به شما امکان میدهد دیگران را درک کنید و از تجربه های ذهنی آن ها مطلع شوید. هر چه توانایی همدلی و امپاتی در شما افزایش پیدا کند ، ارتباط های صمیمانه تری با دیگران خواهید داشت. به عقیده پژوهشگران امپاتی تا حد زیادی میتواند مشکلات خانوادگی که ناشی از عدم درک متقابل است را حل و فصل کند. 
 
هر کسی میتواند توانایی امپاتی را با تمرین در خود افزایش بدهد و خودش را بهجای دیگران قرار دهد و آنها را درک کند. همدلی یک مهارت هیجانی مهم است که نشانه های آن از کودکی شروع می شد و نقش اساسی در زندگی اجتماعی فرد ایفا میکند و میتواند دنیا را برای همه زیباتر کند.
 
 
همدلی یا امپاتی چیست؟
امپاتی توانایی تشخیص احساس و هم حس شدن با تجربیات دیگران است. 
همدلی علاوه بر این که باعث گسترش مرزهای جهان اختلافی شما می شود باعث بهبود کیفیت شما هم خواهد شد چرا که ظرفیت درک دیگران در زندگی را افزایش داده و باعث می شود از تجارب ذهنی افراد آگاه شوید و در زندگیتان مورد استفاده قرار دهید. 
 
امپاتی از نظر لغوی به معنی یک‌دلی است، معنی و مفهوم آن در واقع قرار دادن خود به جای دیگران است. یعنی این که مسائل را از دریچه نگاه دیگران ببینید و با خودتان فکر کنید که اگر جای آنها ببودید چه رفتار یا برخوردی داشتید. 
 
این که بتوانید خودتان را در مسائل و رویدادهای زندگی به جای دیگران بگذارید و از دیدگاه آنها، مسائل را ببینید یک مهارت روانشناسی است که باعث می شود از دعواها و اختلافات زیادی پیشگیری شود و آرامش را در روابط زنده نگه دارد. 
 

 
اهمیت امپاتی
امپاتی باعث می شود زمانی که می بینیم دیگران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند با آنها همکاری کنیم و به کمکشان برویم و تصمیمات اخلاقی درستی بگیریم. 

همدلی به ما کمک میکند که بهتر بتوانیم دیگران را درک کنیم و کیفیت زندگی خود و دیگران را افزایش دهیم. 
 
چگونه امپاتی را پرورش دهیم؟
همدلی از کودکی درون ما وجود دارد می توانیم در طول زندگی آن را از والدین بیاموزیم یا در خود پرورش دهید و به عنوان یک نیروی بنیادی برای تحول اجتماعی استفاده کنید زندگی خود و اطرافیانیان را بهبود دهید. 
با تکرار این 6 رفتار که عادت های افراد همدل است میتوانید همدلی را در خودتان پرورش دهید. 
 
• کنجکاوی نسبت به غریبه‌ها: فردی که مهارت امپاتی دارد نسبت به غریبه ها کنجکاوی سیری ناپذیری دارد و کنجکاوی دوران کودکی اش را همچنان حفظ کرده است. به عنوان مثال با فردی که در اتوبوس نشسته ، صحبت میکنند . افراد دیگر را جالب تر می دانند و با احترام با آنها هم صحبت می شوند و حواسشان هست که کنجکاوی با دخالت اشتباه نشود. 
 
زمانی که با کنجکاوی با افراد اطرافتان صحبت کنید ، زندگی و جهان بینی متفاوتی پیدا خواهید کرد و حس همدلیتان گسترش پیدا میکند. کنجکاوی یک قدرت کلیدی شخصیتی است که رضایت زندگی را بهبود می دهد و درمانی مفید برای تنهایی مزمن است.
 
پرورش کنجکاوی بیشتر از یک گفتگوی مختصر درباره آب و هوا است ، شما هر روز با افراد غریبه روبرو می شوید مانند کارمند جدیدی که همیشه ناهار را به تنهایی می خود.
برای خودتان چالش مکالمه هر هفته با یک غریبه را تعیین کنید و با شجاعت این کار را تکرار کنید. 
 
• به جای تعصب داشتن، اشتراکات را پیدا کنید: برچسب های جمعی در موردد دیگران باعث می شود که فردیت آنها فارموش شود و تعصباتی که این برچسب ها ایجاد میکنند باعث می شود افراد را همانگونه که هستند نبینیم  و صرفا آنها را از روی نژاد ، دین ، اعتقادات یا قومیتشان قضاوت کنیم.
 
• زندگی شخصی دیگر را امتحان کنید
: تجربه همدلی به صورت عملی یا همدلی تجربی میتواند چالشی هیجان انگیز و جذاب باشد . شما با تجربه مستقیم زندگی دیگران میتواند امپاتی را در خود ارتقا دهید. 
 
یکی از الگوهای الهام بخش امپاتی تجربی، جورج اورل است. او بعد از چندین سال که افسر پلیس استعمار انگلیس در برمه بود در دهه 1920 تصمیم گرفت کشف کند که زندگی ساکنین حاشیه شهر چگونه است بنا براین لباس ولگردی می پوشد و در خیابان های شرق لندن با گداها و ولگردها زندگی میکند. 
 
نتیجه این چالش و زندگی در بین مظلومین، کتاب آس و پاس در پاریس و لندن است که تغییر اساسی در عقاید ، اولویت ها و روابطش ایجاد کرد. او فهمید که افراد بی خانمان ، مکار و مست نیستند و نظراتش را درمورد نابرابری تغییر داد و مقالات عالی ادبی گردآوری نمود. 
 
این چالش برای جورج اورول بزرگترین تجربه سفر زندگی اش بود و فهمید که همدلی فقط شما را خوب نمی کند بلکه برای شما خوب است. شما هم میتوانید از این چالش ها برای افزایش همدلی استفاده کنید. مثلا بری امتحان عقاید گوناگون خودتان را با چالش بکشید  یا تعطیلات را در روستا یا مکانی در حل توسعه سپری کنید. 
 
• شنونده‌ای کوشا باشید: برای همدل بودن باید هنر شنیدن داشته باشید. افرادی که مهارت امپاتی یا همدلی دارند به راحتی به دیگران گوش می‌کنند و تلاش میکنند شرایط عاطفی و نیازهایش را درک کنند. چه طرف مقال دوستی باشد که به تازگی به سرطان مبتلا شده یا همسری باشد که از آنها ناراحت است. 
بعد از گوش داردن باید نقابتان را بردارید و احساساتتان را آشکار کنید تا پیوند همدلی بین شما ایجاد شود. 
 
• تغییرات اجتماعی و تحریک اقدامات گسترده: شاید تصور کنیدکه همدلی بین افراد اتفاق می افتد ولی باید بدانید که همدلی یک پدیده توده ا ست که باعث ایجاد تغییرات اساسی اجتماعی می شود. 
 
در صورتی که بذر همدلی در فرزندان ما کاشته شود بعدا در مقیاس جمعی شکوفا خواهد شد. درست مانند جنبش ضد برده داری قرن 18 – 19 که افراد زیادی تمام تلاششان را انجام دادن تا مردم از واقعیت رنج و ناراحتی بده ها در مزارع و کشتی ها با خبر شوند و با این درد و رنج همدلی کنند و در نهایت این جنبش بر پایه همدلی جمعی به نتیجه رسید. 

سبک زندگی ما زمانی رشد خواهد کرد که شبکه های اجتماعی یاد بگیرند ، علاوه بر اطلاعات ارتباطات همدلی را گسترش دهند. 
 
• داشتن تخیل بلند پروازانه:
شاید فکر کنید همدلی مختص کسانی است که رنج می برند ولی این تصور کافی نیست. ما باید بتوانید با افرادی که با ما عقاید مشترک ندارد و به نوعی دشمن هستند، همدلی کنیم مثلا باید بتوانید که افراد اطرافمان را با عقاید متفاوت و متضاد با خودمان درک کنید و با آنها همدل و یکی شویم. 
 
همدلی با دشمنان هم راهی برای تحول اجتماعی است. 
توانایی همدلی گاندی توانست بر دشمنی بین مسلمانان و هندوها غلبه کند و منجر به استقلال هند در سال 1947 شود. 
گاندی اعلام کرد من یک مسلمان هستم و یک هندو و یک مسیحی و یک یهودی.
 
 
نقش امپاتی در روابط
توانایی انتقال همدلی باعث ایجاد روابط دوستی شده و تاثیر مثبتی بر افزایش محبت در روابط دارد. این مهارت شما را قادر می سازد با اشخاص دیگر وارد رابطه شوید و به او حش خود شنیده شدن و درک شدن را منتقل کنید و از طریق کلمات و زبان بدنش ، احساسات او را متوجه شوید. 
 
در هر رابطه عاطفی، فرد انتظار دارد زمانی که با سختی یا کشمش روبرو است ، شریک عاطفی اش با او همدلی کند ، در مطالعه انجام شده در زمینه همدلی مشخص شد که همدلی برای احساسات منفی شریک عاطفی 5 برابر بیشتر از همدلی با احساسات مثبت او است. 

به عقیده اسکار وایلد: همه میتوانند با رنج های یک دوست همدلی کنند ولی همدلی با موفقیت های یک دوست نیاز به ظرافت طبع زیادی دارد.
 
نقش امپاتی در موفقیت تجاری

سازمان ها هم باید تفکر همدلی بلند پروازانه داشته باشند. 
بیل درایتون ، پدر کار آفرینی اجتماعی معتقد ازت که در دوره تغییرات سریع فناوری ، تسلط بر همدلی مهارت اصلی بقای تجارت است. 
پرورش همدلی زیربنای موفقیت در کار تیمی و رهبری است. 
 
 
نقش امپاتی در موفقیت مذاکره
تا حالا برایتان پیش آمده که دیگران حرفهای ساده و منطقی شما را نمی فهمند؟ یکی از خطاهای مهم مذاکره این است که فکر میکنیم دیگران مانند ما فکر میکنند و درک می نمایند و چون شاخص درک وفهم طرف مقابل ، ماهستیم ، برای مذاکره با آنها دچار خطای بزرگی می شویم. 
 
در واقع در این گونه مذاکرات ما در حال حرف زدن با خودمان هستید و بعد تعجب میکنیم که چرا دیگران حرفهای ساده ما را نمی فهمند. همین نکته ساده پایه سوتفاهم های زیاد در بحث های خانوادگی و مذاکرات معاملات تجاری است. 
 
هر کسی منطق خودش را دارد حتی اگر شما نمی فهمید و فکر میکنید منطق ندارد ، مثال معروف این نکته این است که پیاده از سواره خبر ندارد یا فلانی بیرون از گود نظر می دهد. (از نظر موریانه ، احمقانه ترین کار انسان ، نخوردن کتابهایش است.) 
 
برای مجاب کردن یک نفر در مذاکره اول باید منطق او را دکر کنید و بر اساس منطق او مذاکره را طراحی کنید. 
این روش به شما کمک میکند به زبان طرف مقابل حرف بزنید و او هم بتواند حرف شما را درک کند. 
 
در یک مذاکره قبل از این که حرف بزنید باید به یک سری سوالات در ذهنتان پاسخ دهید ، از جمله :
اگر من جای او بودم چطور به این موضوع فکرمیکردم؟
چه منافعی برایم اهمیت داشت؟
چه مواردی باعث نگرانی من می شد؟
در چه صورت حس بازنده بودن یا برنده بودن داشتم؟
زمانی که میخواهید از طرف مقابل جواب مثبت بگیرید ، نبایدفقط به دنبال جواب مثبت باشید بلکه باید به عواملی فکر کنید که طرف مقابل شما برای جواب مثبت دادن نیاز دارد.
مثلا فردی که دنبال امنیت سرمایه گذاری است باید با دیدگاه و منطق او حرف بزنید تا خیالش راحت شود.

 
مرجع : بیتوته
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد