سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۰
کد مطلب: 62004
۰

طلاق عاطفی چیست و تحت تاثیر چه عوملی است ؟

طلاق عاطفی پدیده ای تک عاملی نیست
طلاق عاطفی چیست و تحت تاثیر چه عوملی است ؟
طلاق عاطفی پدیده ای تک عاملی نیست،بلکه مجموعه ای از عوامل در پیوند باهم،منجر به طلاق عاطفی می شوند طلاق میتواند صورت آشکار و رسمی داشته باشد که موجب فروپاشی خانواده میشود ونیزمیتواندصورت پنهان به خود بگیردکه درآن،صرفا ً ساختارخانواده حفظ میشود، امّا خانواده از درون تهی است.برخی از ازدواجها با طلاق پایان نمییابند،بلکه به زندگی های سرد و خانواده های توخالی ای تبدیل میشوند که فاقد عشق و دوستی اند و اعضایآن به زندگی با یکدیگر ادامه میدهند، ولی از روابط و کنش متقابل با یکدیگر و حمایت احساسی محروم هستند ناکامی در زندگی زناشویی همیشه به طلاق رسمی ختم نمی شود. گاهی روابط همسران در هیاهوی زندگی تیره و تار می شود اما آنها مجبورند به دلیل شرایط فرهنگی، اجتماعی ، بدون داشتن هیچ گونه رابطه عاطفی به زندگی خود ادامه دهند.  
امروزه در جامعه شاهد زوج هایی هستیم که با هم زیر یک سقف مشترک زندگی می کنند. این افراد قانونا زن و شوهر هستند اما از لحاظ احساسی و عاطفی هیچ نقطه اشتراکی با یکدیگر ندارند. هرچند در این نوع طلاق، ساختار خانواده حفظ می شود اما زوجین در برزخی زندگی می کنند که تعاملات رایج زندگی زناشویی در آن وجود ندارد. همسران هیچ گونه انتظاری از یکدیگر ندارند و در هیچ بحثی مشارکت نمی کنند. گفت وگو میان آنها کم رنگ و دیواری نامرئی بین شان وجود دارد. آنها بیشتر ترجیح می دهند تنها غذا بخورند. تنها تلویزیون تماشا کنند. جملات و گفت وگوهای میان آنها کلیشه ای و کوتاه است. همچنین بی میلی برای هم کلامی در نگاه و کلام کاملا در میان آنها مشهود است.
اغلب این زوجین به دلیل دید منفی جامعه نسبت به افراد مطلقه، شرایط خانوادگی و فرهنگی، دخالت‌ های خانواده‌ ها، وجود فرزندان، مشکلات مالی، نداشتن حامی بعد از طلاق، به طلاق عاطفی تن می دهند. زوجین در چنین شرایطی نقابی به چهره می زنند و اطرافیان تصور می کنند که  آنها زوج های خوشبختی هستند در حالی که زندگی آنها از درون تهی است و هریک روابط داخلی و خاص خودش را دارد.

نقش ۲۹ محرک در ایجاد طلاق عاطفی
اخیرا گروهی از پژوهشگران دانشگاه تهران طبق مطالعه ای دریافتند: ۲۹ محرک در ایجاد طلاق عاطفی میان زوجین نقش دارد که در چهار بُعد مهارت زندگی، شخصیتی و رفتاری، اجتماعی و جامعه شناختی و زمینه ای، سازماندهی شده‌اند. در این میان بعد اجتماعی و جامعه‌ شناختی از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و سهم بیشتری در طلاق عاطفی زوجین را برعهده دارد.

آنها در این تحقیق دریافتند که در میان محرک های مختلف طلاق عاطفی، محرک «ضعف در مهارت ارتباط موثر» از بعد مهارت زندگی، محرک «خیانت و روابط خارج از ازدواج» از بعد رفتاری و شخصیتی، محرک «عدم کفویت و همسان‌همسری» از بعد اجتماعی و جامعه شناختی و محرک «موقعیت اقتصادی فرد» از بعد زمینه ای، بالاترین درجه اهمیت را داراست.

به گفته شهلا کاظمی پور، عضو هیات علمی و پژوهشگر جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، این پژوهش نشان می دهد که معضل طلاق عاطفی، پدیده ‌ای تک بعدی نیست بلکه برگرفته از بسترهایی از عوامل روانشناختی و جامعه شناختی است که آثار جمعیت شناختی در خور توجهی را نیز در پی دارد.

او و همکارانش در این پژوهش عنوان کرده اند که هر محرکه طلاق عاطفی می تواند بر مولفه های جمعیت شناسی اثر بگذارد و آثار نامطلوبی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای کشور رقم بزنند.

چند ترفند ساده برای کاهش فاصله های عاطفی
در بسیاری از موارد زن و شوهر از نیازهای عاطفی خود آگاه نیستند و فقط احساس می کنند روابط میان شان کمرنگ شده و نیازهای عاطفی شان مانند نیاز به شنیده و درک شدن، نیاز به قدردانی، نیاز به احساس ارزشمندی، نیاز به پذیرفته شدن، نیاز به عشق و محبت و نیاز به همراهی برآورده نمی شود.
اگر این نیازها به شکلی مزمن و فراگیر مورد غفلت واقع شود، فرد نیازهایش را در جایی دیگر جستجو می کند. همین امر منجر به بروز طلاق عاطفی می شود.
در صورتی که زوجین تنها با بکارگیری چند ترفند و تکنیک ساده می توانند روابط و فاصله عاطفی خودشان را کمتر کنند. قطعا اگر هر یک از زوجین تلاش کنند به نیازهای طرف مقابل شان توجه کنند و توقعات طرف مقابل را بیشتر بشناسند و در جهت برآورده شدن آن گام بردارند، بسیاری از مشکلات کنونی شان برطرف خواهد شد.

دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو سازمان علوم شناختی به چند روش برای کاهش فاصله های عاطفی زوجین اشاره کرد و در این خصوص اظهارداشت: هر شب به مدت ده دقیقه در خلوت خود با همسرتان درد دل کنید، به طور مثال روزهای زوج آقا صحبت کند و خانم گوش کند و در روزهای فرد بالعکس.
وی افزود: در این زمان فرد گوینده می تواند در مورد دلخوری ها، نگرانی ها، بیم ها و امید و آرزوهای های خود با طرف مقابل صحبت کند. در طی این مدت همسر فرد باید شنونده خوبی باشد و فقط گوش کند؛ بدون اینکه پاسخ، دفاع یا توجیهی برای صحبت های فرد مقابل بیاورد و این نقش در شب های متوالی جا به جا می شود.
وی گفت: اگر زوجین در زندگی مشترک برای این فاصله ها کاری نکنند و با هم حرف نزنند، کدورت و دلخوری مانند یک زنگار دور قلب آنها را فرا خواهد گرفت و روزی از راه می رسد که قلب شان دیگر برای همسرشان نتپد. زوجین باید مراقب فرا رسیدن آن روز باشند.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟