سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷
کد مطلب: 63591
۱
«دین و زندگی» با آزمون «تربیت معلم» به کنکور برگشت

مبنای سوالات «استعداد معلمی» در کنکور چیست؟

مبنای سوالات «استعداد معلمی» در کنکور چیست؟
 سال آینده برای اولین بار کنکور جداگانه‌ای از کنکور سراسری برای ورود دانشجو به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می‌شود و دانش آموزان و داوطلبانی که می‌خواهند با ورود به این دو دانشگاه معلم شوند باید در کنکور اختصاصی «تربیت معلم» شرکت کنند.

کنکور تربیت معلم دو مرحله‌ای است و شامل یک بخش آزمون کتبی و یک بخش ارزیابی تکمیلی می شود. به این معنا که افراد در صورت قبولی در آزمون کتبی برای ارزیابی تکمیلی، انجام مصاحبه، انجام گزینش و احراز صلاحیت اشتغال در حرفه معلمی به صورت چند برابر ظرفیت فراخوانده می شوند و در صورت قبولی در این ارزیابی تکمیلی می توانند برای معلم شدن به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی راه یابند.

داوطلبان می توانند یکی از پنج رشته تجربی، ریاضی، انسانی، هنر یا زبان را برای شرکت در کنکور تربیت معلم انتخاب کنند. کنکور کتبی تربیت معلم نیز خود شامل دو بخش می شود که یک بخش آن معطوف به سوالات چهارگزینه‌ای علمی درباره دروس یکی از پنج رشته انتخابی داوطلب می‌شود و بخش دیگر معطوف به سوالات چهارگزینه‌ای با دو عنوان «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» در راستای ارزیابی شایستگی‌های معلمی داوطلب می‌شود.

ضرایب دروس رشته‌های مختلف اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در کنکور «تربیت معلم» همانند ضرایب دروس این رشته‌ها در کنکور سراسری است اما ضرایب مواد امتحانی ویژه‌ دفترچه آزمون اختصاصی تربیت معلم متفاوت است و «هوش و استعداد معلمی» با ضریب ۳، «تعلیم و تربیت اسلامی» با ضریب ۲ در نظر گرفته شده است.

منبع مطالعاتی برای احراز «هوش و استعداد معلمی» وجود ندارد
طبق اعلام معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه هدف از سؤالات مربوط به «هوش و استعداد معلمی»، سنجش توانایی ذهنی و طبیعی و نه سنجش دانش اکتساب دانش‌آموزان است؛ برای این بخش از سوالات کنکور تربیت معلم منبع مطالعاتی اعلام نشده است.

مبنای طرح سوال برای عنوان «هوش و استعداد معلمی» در کنکور تربیت معلم نیز جنبه‌های شناختی و تحلیلی استعداد معلمی با هدف سنجش توانایی‌های ذهنی داوطلبان اعم از قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج  است.

طبق آنچه اعلام شده است سوالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌های منطقی، طبقه‌بندی و تحلیل متغیرها، انجام مقایسه‌های کمی و حل مسائل عددی، نمونه‌هایی از سؤالات این عنوان امتحانی هستند.


کشف عِرق و عشق معلمی به صورت خودجوش
با تست زدن عرق معلمی کشف نمی‌شود
در همین راستا رضامراد صحرایی درباره چرایی عدم معرفی منبع مطالعاتی برای سوالات بخش «هوش و استعداد معلمی» در کنکور تربیت معلم، پیش‌تر تاکید کرده بود «هیچ منبعی برای سوالات بخش "هوش و استعداد معلمی" معرفی نمی‌کنیم چرا که می‌خواهیم کسی که ذات و عِرق و عشق و خلق و خوی معلمی دارد باید خودش کشف شود. با خواندن چند کتاب و تست زدن نمی‌شود.»


«دین و زندگی دهم و یازدهم» و کتاب «مهارت معلمی»؛ دو منبع مطالعاتی برای «تعلیم و تربیت اسلامی»
برای سوالات کنکور تربیت معلم با عنوان «تعلیم و تربیت اسلامی» نیز دو منبع مطالعاتی معرفی شده است؛ منبع اول سه فصل اول کتاب «مهارت معلمی» نوشته استاد محسن قرائتی است که برای تمام رشته‌ها اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر یکسان است و منبع دوم بخش‌هایی از کتاب «دین و زندگی» پایه دهم و یازدهم است که بسته به رشته شرکت کنندگان سوالات آن متفاوت است.

دانش آموزان و داوطلبان کنکور تربیت معلم که با رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای یا کاردانش در این کنکور شرکت می‌کنند باید بخش دوم کتاب دین و زندگی پایه دهم ( از درس هشتم تا درس دوازدهم و از صفحه ۹۸  تا صفحه ۱۵۲) و نیز بخش دوم دین و زندگی پایه یازدهم ( از درس یازدهم تا درس دوازدهم یعنی از صفحه ۱۳۴ تا صفحه ۱۵۸) را مطالعه کنند.

دانش آموزان و داوطلبانی که با رشته انسانی در کنکور تربیت معلم شرکت می‌کنند نیز باید بخش دوم دین و زندگی پایه دهم ( از درس نهم تا درس چهاردهم یعنی از صفحه ۹۶ تا صفحه ۱۵۸) و نیز بخش دوم دین و زندگی پایه یازدهم ( از درس شانزدهم تا درس هجدهم یعنی از صفحه ۱۹۶ تا صفحه  ۲۳۰) را مطالعه کنند.

برای سال ۱۴۰۳ سابقه تحصیلی که در قبولی در دانشگاه ترتیب اثر داده می شود شامل نمرات پایه دوازدهم و با سهم ۵۰ درصد تاثیر قطعی است و همه داوطلبان باید برای ورود به دانشگاه‌ها سابقه تحصیلی برای خود در رشته‌ای که می خواهند در آن کنکور دهند، تولید کنند. از سال جاری به بعد تولید سابقه تحصیلی فقط در خردادماه امکان پذیر است و شرکت در امتحانات دی ماه و شهریور ماه جزو سابقه تحصیلی و ترمیم نمره برای داوطلبان کنکوری محسوب نمی‌شود.

بنابراین داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی که خواهان شرکت در کنکور ۱۴۰۳ هستند حتما باید با شرکت در امتحانات نهایی خرداد ماه ۱۴۰۲ متناسب با رشته‌ای که می‌خواهند در آن کنکور دهند، سابقه تحصیلی را برای خود ایجاد کنند.


سهم ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی
سهم سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ تربیت معلم نیز همانند کنکور سراسری، ۵۰ درصد است. همچنین آزمون اختصاصی سوالات کنکور تربیت معلم سهم ۲۵ درصدی و پس از برگزاری کنکور کتبی ارزیابی تکمیلی داوطلب اعم از انجام مصاحبه و گزینش و... سهم ۲۵ درصدی برای قبولی در کنکور تربیت معلم دارد.

از آنجا که دفترچه سوالات کنکور تربیت معلم شامل دو بخش، یک بخش مربوط به سوالات علمی و متناسب با یکی از پنج رشته تحصیلی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان و بخش دیگر مربوط به شایستگی‌های مورد نیاز برای معلمی اعم از «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» می شود؛ سهم ۲۵ درصدی سوالات کنکور تربیت معلم نیز در این دو بخش تقسیم شده است. به طوری که سوالات چهارگزینه دفترچه کنکور تربیت معلم که معطوف به یکی از پنج رشته یاد شده می شود، سهم ۱۵ درصدی و سوالات مربوط به شایستگی معلمی سهم ۱۰ درصدی  دارد و مجموعا هر دو بخش سهم ۲۵ درصدی برای قبولی فرد در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی خواهند داشت.

بنابراین می توان گفت در مجموع سهم احراز شایستگی‌های معلمی داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان که بخشی از آن در کنکور کتبی تربیت معلم و بخشی دیگر در ارزیابی تکمیلی مورد سنجش قرار می‌گیرد، ۳۵ درصد است.

درواقع گزینش نهایی داوطلبان با معیارهای نمره آزمون اختصاصی تربیت معلم (اعم از سوالات علمی و سوالات مربوط به شایستگی معلمی)، نمره کل سوابق تحصیلی داوطلب و نمره ارزیابی تکمیلی انجام می شود.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين