شاید از خودتان بپرسید
ویژگیهای یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
رپرتاژ
اما قبل از آن شاید بگویید اصلا ایراد مطالعه در منزل در نوروز چیست؟ اول از همه به دلیل حال و هوای روزهای تعطیل و نوروز مطالعه با هر عامل خارجی (تلویزیون، صحبت افراد خانواده و ...) قطع میشود و به دلیل عدم وجود نظارت مستقیم و غیر مستقیم، اگر حوصله نداشته باشید ساعت مطالعه کاهش مییابد.
همچنین اگر با اشکال علمی مواجه شوید، بر طرف نشده و سرعت مطالعه کاهش مییابد و یکنواختی شرایط سبب ایجاد کسالت و کاهش کیفیت و کمیت مطالعه میشود. به دلیل عدم وجود (رعایت) برنامه ساعتی، نه درس میخوانید ... نه تفریح میکنید. طولانی بودن روزهای تعطیل سبب کاهش انگیزه و هیجان شما میشود و ممکن است عوامل روحی بازدارنده (بی انگیزگی، نا امیدی و نرسیدن برنامه و...) سبب قطع مطالعه شود و یا بدون ارتباط با افراد با شرایط مشابه و به دلیل عدم ارتباط با مشاوران، انگیزهتان کاهش مییابد.
تغذیه (که نقش مهمی در یادگیری دارد) بر اساس عادت غلط تغذیه نوروز صورت میگیرد؛ برنامه زمانی خواب در نوروز بی نظم میشود و سبب کاهش بازده مطالعه میشود و همچنین نداشتن برنامه منظم ورزش در منزل سبب تأثیرپذیری از تغییرات فصل بر خواب، افزایش کسالت و بی حوصلگی خواهد شد. علاوه بر آن، عدم امکان برگزاری آزمون، جدیت مطالعه و احتمال اتمام برنامه را کاهش میدهد. در نهایت به دلیل عدم وجود تکلیف، اجباری بر مطالعه وجود ندارد. بنابراین با توجه به نزدیک شدن به بازه امتحانات و کنکور و همچنین بازگشت ناپذیر بودن زمان؛ خوب است که دوره نوروز را در محیط دیگری مانند اردو یا پانسیون مطالعاتی به مطالعه بپردازیم.
حال تعریف اردو مطالعاتی چیست؟
به مجموعه برنامههای علمی- تفریحی زمانبندی شده برای داوطلبان آزمون سراسری که به منظور آماده سازی آنها در این آزمون طراحی شده است، اردوی مطالعاتی گفته میشود.
داوطلبان در این اردو در بازه زمانی معینی به مطالعه، جمعبندی و تستزنی انفرادی میپردازند و در صورت مواجهه با سؤالات علمی به نیروهای رفع اشکال مستقر در اردو (رتبه های برتر سالهای گذشته) مراجعه مینمایند.
ویژگی اردو مطالعاتی خوب از نظر رتبههای برتر سال گذشته به شرح زیر است:
اولین نکته راجع به محل برگزاری اردو مطالعاتی است. از نظر آنان اردو مطالعاتی خوب از نظر موقعیت مکانی باید در یکی از دانشگاههای معتبر باشد؛ چراکه هم دسترسی به آن آسان است و هم قرارگیری در محیط دانشگاه باعث ایجاد انگیزه میشود. همچنین لازم است محیط مطالعه داوطلبان به صورت روزانه ضدعفونی گردیده و داوطلبان ملزم به رعایت تمامی دستورالعملهای بهداشتی باشند و در هنگام ورود داوطلبان به محل اردو، وضعیت سلامت تمامی آنها مورد پایش قرار گیرد.
نکته دوم راجع به زمان اردو مطالعاتی است. زمان اردو مطالعاتی نوروز از نظر رتبههای برتر سال گذشته باید به گونهای باشد که هم با مطالعه بسیار زیاد و بدون استراحت موجب فرسودگی نشود و هم زمینه مطالعه کافی و جمعبندی بسیاری از دروس را فراهم کند.
نکته سوم راجع به برنامه زمانی مناسب دوره نوروز است. از نظر رتبههای برتر برنامه مطالعاتی در دوره نوروز و اردو مطالعاتی باید استاندارد باشد یعنی اولا داوطلبان30-15 دقیقه قبل از شروع اردو در محل برگزاری اردو حاضر باشند و زمان شروع و پایان هر واحد به آنها اطلاع داده شود؛ در این صورت آنها مدیریت زمان را به خوبی یاد میگیرند.
نکته چهارم راجع به برنامه مطالعاتی در اردو مطالعاتی است. رتبه برترهای سالهای گذشته میگویند برنامه مناسب و ایدهآل باید دقیق، ریز بینانه، مدون، کارشناسی شده و بر اساس نیاز و تفاوتهای فردی دریافت شود که این برنامه در یک جلسه مشاوره تنظیم گردد. همچنین این برنامه در طول دوره نوروز با توجه به سرعت پیشروی داوطلب در صورت نیاز توسط مشاور همراه به صورت تخصصی تغییر کند. چراکه برنامه منظم مهمترین عامل آرامش، تمرکز و بهره وری کامل داوطلبان برای اجرای برنامه است.
نکته پنجم راجع به کارشناس رفع اشکال در اردو مطالعاتی است. از نظر آنان با توجه به هدف اردوی مطالعاتی نوروز، حضور کارشناسان رفع اشکال علمی در راستای پاسخگویی به سوالات علمی داوطلبان میتواند تاثیر به سزایی در بهبود روند مطالعاتی داوطلبان داشته باشد. که این کارشناسان خود باید از رتبههای برتر سالهای گذشته باشند که علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمی، حضور آنان، مدل و الگوی فکری مناسبی برای موفقیت داوطلبان است.
نکته ششم راجع به لزوم حضور ناظران مطالعاتی در اردو مطالعاتی است. رتبههای برتر سالهای گذشته میگویند در طول دوره نوروز ناظران مطالعاتی در واحدهای مطالعاتی تنظیمشده باید بر عملکرد داوطلبان نظارت داشته باشند و در صورت بینظمی و یا عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی از سوی هر یک از داوطلبان، پس از تذکر شفاهی، در صورت تکرار بی نظمی، برخورد لازم را انجام دهند. همچنین جهت بررسی علت بینظمی، داوطلب به مدیر اردو معرفی شده و در صورت لزوم جلسهای با روانشناس تشکیل شود.
نکته هفتم راجع به رعایت برنامه تغذیهای در ارو مطالعاتی است. با توجه به اهمیت تغذیه و نقش بسیار مهم آن در یادگیری و قدرت حافظه، از نظر رتبههای برتر سال گذشته، برنامه غذایی اردو باید متناسب با نیازهای داوطلبان آزمون سراسری توسط متخصص تغذیه تنظیم و در آن (صبحانه، نهار، میان وعده های مناسب) بیشتر ویتامینها، پروتئین ها و ... مورد نیاز داوطلبان در نظر گرفته شود.
نکته هشتم درباره لزوم حضور مشاوران در اردو است. از نظر آنان مشاوره در دوران نوروز باعث افزایش بازده مطالعاتی داوطلبان میشود. همچنین برنامه ریزی مدون توسط مشاوران افزایش انگیزه و اعتماد به نفس را در داوطلبان به همراه دارد.
نکته نهم درباره سنجش و ارزیابی در این دوران است. رتبه برتر ها میگویند از آنجایی که هیچ فرایندی بدون سنجش مؤثر نخواهد بود. متناسب با محتوای مطالعاتی، آزمون آزمایشی در دوره نوروز برگزار شود و پاسخ های تشریحی جهت تکمیل و ارزیابی آزمون بلافاصله در اختیار داوطلبان قرار بگیرد. کارنامه آزمون نیز پس از آزمون در اختیار داوطلب قرار گیرد، تا در جلسات مشاوره بررسی شود.
نکته دهم درباره ورزش و تاثیر آن در یادگیری است. از نظر رتبه برترها ورزش باعث میشود، دانشآموزان بدون احساس خستگی ساعت مطالعه بالایی داشته باشند و همچنین ترشح اندروفین افزایش یابد ،اکسیژن رسانی بیشتر شده و در نتیجه یادگیری بهتر صورت بگیرد.
نکته یازدهم راجع به برنامههای انگیزشی اردو مطالعاتی است. عنصر انگیزه، چه در وجه درونی و چه در وجه بیرونی و همگانی یک عامل کلیدی در موفقیت رتبههای برتر بوده است. انگیزه گروهی در اردو سبب ایجاد هیجان مثبت و از بین رفتن خلأ عاطفی می شود و در هایت این امر مطالعه بدون خستگی تا انتهای دوره را به همراه دارد.
نکته دوازده مربوط به نظارت بر ایجاد عادات صحیح مطالعه است. به گفته رتبههای برتر دوره نوروز بهترین فرصت برای فراگیری عادات صحیح مطالعه است. عاداتی که در مدت کوتاهی اصلاح شده و سبب پیشرفت تحصیلی داوطلبان خواهد شد. ازاین رو داوطلبان با رعایت شرایط صحیح مطالعه (ذهنی، فیزیکی، محیطی) به اصلاح عادات نادرست مطالعاتی خود میپردازند.
نکته سیزده راجع به مشاورههای انگیزشی است. رتبه برترها میگویند این جلسات مشاورهای انگیزشی موجب میگردد داوطلبان با انرژی، کیفیت و دقت بیشتر و اهداف درسی مشخصتر برنامههای مطالعاتیشان را انجام دهند.
نکته چهاردهم درباره لزوم برگزاری کارگاههای روانشناسی است. این جلسات میتواند موجب کاهش حالتهای تنشزای تحصیلی در داوطلبان گردد و احتمال بروز حالتهای استرس و اضطراب را در آنها کاهش دهد.
و نکته آخر راجع به ضرروت و اهمیت برگزاری کارگاههای خانواده در اردو نوروز است. از نظر رتبههای برتر سال گذشته این جلسات میتواند در ایجاد جو عاطفی مناسب در خانواده و کاهش تنش در تعاملات درون خانوادگی اثرگذار باشد.
همچنین اگر با اشکال علمی مواجه شوید، بر طرف نشده و سرعت مطالعه کاهش مییابد و یکنواختی شرایط سبب ایجاد کسالت و کاهش کیفیت و کمیت مطالعه میشود. به دلیل عدم وجود (رعایت) برنامه ساعتی، نه درس میخوانید ... نه تفریح میکنید. طولانی بودن روزهای تعطیل سبب کاهش انگیزه و هیجان شما میشود و ممکن است عوامل روحی بازدارنده (بی انگیزگی، نا امیدی و نرسیدن برنامه و...) سبب قطع مطالعه شود و یا بدون ارتباط با افراد با شرایط مشابه و به دلیل عدم ارتباط با مشاوران، انگیزهتان کاهش مییابد.
تغذیه (که نقش مهمی در یادگیری دارد) بر اساس عادت غلط تغذیه نوروز صورت میگیرد؛ برنامه زمانی خواب در نوروز بی نظم میشود و سبب کاهش بازده مطالعه میشود و همچنین نداشتن برنامه منظم ورزش در منزل سبب تأثیرپذیری از تغییرات فصل بر خواب، افزایش کسالت و بی حوصلگی خواهد شد. علاوه بر آن، عدم امکان برگزاری آزمون، جدیت مطالعه و احتمال اتمام برنامه را کاهش میدهد. در نهایت به دلیل عدم وجود تکلیف، اجباری بر مطالعه وجود ندارد. بنابراین با توجه به نزدیک شدن به بازه امتحانات و کنکور و همچنین بازگشت ناپذیر بودن زمان؛ خوب است که دوره نوروز را در محیط دیگری مانند اردو یا پانسیون مطالعاتی به مطالعه بپردازیم.
حال تعریف اردو مطالعاتی چیست؟
به مجموعه برنامههای علمی- تفریحی زمانبندی شده برای داوطلبان آزمون سراسری که به منظور آماده سازی آنها در این آزمون طراحی شده است، اردوی مطالعاتی گفته میشود.
داوطلبان در این اردو در بازه زمانی معینی به مطالعه، جمعبندی و تستزنی انفرادی میپردازند و در صورت مواجهه با سؤالات علمی به نیروهای رفع اشکال مستقر در اردو (رتبه های برتر سالهای گذشته) مراجعه مینمایند.
ویژگی اردو مطالعاتی خوب از نظر رتبههای برتر سال گذشته به شرح زیر است:
اولین نکته راجع به محل برگزاری اردو مطالعاتی است. از نظر آنان اردو مطالعاتی خوب از نظر موقعیت مکانی باید در یکی از دانشگاههای معتبر باشد؛ چراکه هم دسترسی به آن آسان است و هم قرارگیری در محیط دانشگاه باعث ایجاد انگیزه میشود. همچنین لازم است محیط مطالعه داوطلبان به صورت روزانه ضدعفونی گردیده و داوطلبان ملزم به رعایت تمامی دستورالعملهای بهداشتی باشند و در هنگام ورود داوطلبان به محل اردو، وضعیت سلامت تمامی آنها مورد پایش قرار گیرد.
نکته دوم راجع به زمان اردو مطالعاتی است. زمان اردو مطالعاتی نوروز از نظر رتبههای برتر سال گذشته باید به گونهای باشد که هم با مطالعه بسیار زیاد و بدون استراحت موجب فرسودگی نشود و هم زمینه مطالعه کافی و جمعبندی بسیاری از دروس را فراهم کند.
نکته سوم راجع به برنامه زمانی مناسب دوره نوروز است. از نظر رتبههای برتر برنامه مطالعاتی در دوره نوروز و اردو مطالعاتی باید استاندارد باشد یعنی اولا داوطلبان30-15 دقیقه قبل از شروع اردو در محل برگزاری اردو حاضر باشند و زمان شروع و پایان هر واحد به آنها اطلاع داده شود؛ در این صورت آنها مدیریت زمان را به خوبی یاد میگیرند.
نکته چهارم راجع به برنامه مطالعاتی در اردو مطالعاتی است. رتبه برترهای سالهای گذشته میگویند برنامه مناسب و ایدهآل باید دقیق، ریز بینانه، مدون، کارشناسی شده و بر اساس نیاز و تفاوتهای فردی دریافت شود که این برنامه در یک جلسه مشاوره تنظیم گردد. همچنین این برنامه در طول دوره نوروز با توجه به سرعت پیشروی داوطلب در صورت نیاز توسط مشاور همراه به صورت تخصصی تغییر کند. چراکه برنامه منظم مهمترین عامل آرامش، تمرکز و بهره وری کامل داوطلبان برای اجرای برنامه است.
نکته پنجم راجع به کارشناس رفع اشکال در اردو مطالعاتی است. از نظر آنان با توجه به هدف اردوی مطالعاتی نوروز، حضور کارشناسان رفع اشکال علمی در راستای پاسخگویی به سوالات علمی داوطلبان میتواند تاثیر به سزایی در بهبود روند مطالعاتی داوطلبان داشته باشد. که این کارشناسان خود باید از رتبههای برتر سالهای گذشته باشند که علاوه بر آموزش و رفع اشکال مطالب علمی، حضور آنان، مدل و الگوی فکری مناسبی برای موفقیت داوطلبان است.
نکته ششم راجع به لزوم حضور ناظران مطالعاتی در اردو مطالعاتی است. رتبههای برتر سالهای گذشته میگویند در طول دوره نوروز ناظران مطالعاتی در واحدهای مطالعاتی تنظیمشده باید بر عملکرد داوطلبان نظارت داشته باشند و در صورت بینظمی و یا عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی از سوی هر یک از داوطلبان، پس از تذکر شفاهی، در صورت تکرار بی نظمی، برخورد لازم را انجام دهند. همچنین جهت بررسی علت بینظمی، داوطلب به مدیر اردو معرفی شده و در صورت لزوم جلسهای با روانشناس تشکیل شود.
نکته هفتم راجع به رعایت برنامه تغذیهای در ارو مطالعاتی است. با توجه به اهمیت تغذیه و نقش بسیار مهم آن در یادگیری و قدرت حافظه، از نظر رتبههای برتر سال گذشته، برنامه غذایی اردو باید متناسب با نیازهای داوطلبان آزمون سراسری توسط متخصص تغذیه تنظیم و در آن (صبحانه، نهار، میان وعده های مناسب) بیشتر ویتامینها، پروتئین ها و ... مورد نیاز داوطلبان در نظر گرفته شود.
نکته هشتم درباره لزوم حضور مشاوران در اردو است. از نظر آنان مشاوره در دوران نوروز باعث افزایش بازده مطالعاتی داوطلبان میشود. همچنین برنامه ریزی مدون توسط مشاوران افزایش انگیزه و اعتماد به نفس را در داوطلبان به همراه دارد.
نکته نهم درباره سنجش و ارزیابی در این دوران است. رتبه برتر ها میگویند از آنجایی که هیچ فرایندی بدون سنجش مؤثر نخواهد بود. متناسب با محتوای مطالعاتی، آزمون آزمایشی در دوره نوروز برگزار شود و پاسخ های تشریحی جهت تکمیل و ارزیابی آزمون بلافاصله در اختیار داوطلبان قرار بگیرد. کارنامه آزمون نیز پس از آزمون در اختیار داوطلب قرار گیرد، تا در جلسات مشاوره بررسی شود.
نکته دهم درباره ورزش و تاثیر آن در یادگیری است. از نظر رتبه برترها ورزش باعث میشود، دانشآموزان بدون احساس خستگی ساعت مطالعه بالایی داشته باشند و همچنین ترشح اندروفین افزایش یابد ،اکسیژن رسانی بیشتر شده و در نتیجه یادگیری بهتر صورت بگیرد.
نکته یازدهم راجع به برنامههای انگیزشی اردو مطالعاتی است. عنصر انگیزه، چه در وجه درونی و چه در وجه بیرونی و همگانی یک عامل کلیدی در موفقیت رتبههای برتر بوده است. انگیزه گروهی در اردو سبب ایجاد هیجان مثبت و از بین رفتن خلأ عاطفی می شود و در هایت این امر مطالعه بدون خستگی تا انتهای دوره را به همراه دارد.
نکته دوازده مربوط به نظارت بر ایجاد عادات صحیح مطالعه است. به گفته رتبههای برتر دوره نوروز بهترین فرصت برای فراگیری عادات صحیح مطالعه است. عاداتی که در مدت کوتاهی اصلاح شده و سبب پیشرفت تحصیلی داوطلبان خواهد شد. ازاین رو داوطلبان با رعایت شرایط صحیح مطالعه (ذهنی، فیزیکی، محیطی) به اصلاح عادات نادرست مطالعاتی خود میپردازند.
نکته سیزده راجع به مشاورههای انگیزشی است. رتبه برترها میگویند این جلسات مشاورهای انگیزشی موجب میگردد داوطلبان با انرژی، کیفیت و دقت بیشتر و اهداف درسی مشخصتر برنامههای مطالعاتیشان را انجام دهند.
نکته چهاردهم درباره لزوم برگزاری کارگاههای روانشناسی است. این جلسات میتواند موجب کاهش حالتهای تنشزای تحصیلی در داوطلبان گردد و احتمال بروز حالتهای استرس و اضطراب را در آنها کاهش دهد.
و نکته آخر راجع به ضرروت و اهمیت برگزاری کارگاههای خانواده در اردو نوروز است. از نظر رتبههای برتر سال گذشته این جلسات میتواند در ایجاد جو عاطفی مناسب در خانواده و کاهش تنش در تعاملات درون خانوادگی اثرگذار باشد.
اما کدام اردو مطالعاتی برای دوره نوروز شامل این پانزده نکته میشود ؟
مرکز مشاوره محمدرضا پوردستمالچی با تجربه بیش از 20 سال برگزاری اردو مطالعاتی و بیش از هزاران رتبه برتر، هرساله استانداردترین اردو مطالعاتی نوروز را برگزار میکند و تمامی این نکات را پوشش میدهد.
آدرس: تهران - سعادت آباد، خیابان سرو غربی بین چهارراه سرو و میدان قیصر امین پور خیابان بخشایش، پلاک 56 - ساختمان افتخار، طبقه پنجم شمالی (واحد های 501 و 502 و 503)
شماره تماس : 26761665 021 - 22141440 021
وبسایت: https://pourdastmalchi.net
شماره تماس : 26761665 021 - 22141440 021