شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
کد مطلب: 64112
۱
شنا می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند

رابطه شنا و سلامت روان چگونه توصیف میشود ؟

شنا کیفیت خواب را بهبود می بخشد و استرس را کاهش می دهد
رابطه شنا و سلامت روان چگونه توصیف میشود ؟
شنا تاثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت روان دارد به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران تحقیقات نشان می دهد که شنا می تواند به رهایی از استرس و تنش، بهبود خلق و خو، افزایش عزت نفس، کاهش خطر افسردگی، کندی زوال عقل و زوال شناختی، بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس کمک کند.شنا نه تنها یک شکل عالی از ورزش بدنی است، بلکه یک فعالیت جامع است که به طور مثبت بر سلامت جسمانی، رشد شناختی، مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و آگاهی ایمنی کودکان تأثیر می‌گذارد.
علاوه بر این، شنا باعث افزایش تولید مواد شیمیایی مفید مغز مانند اندورفین، سروتونین، نورآدرنالین و دوپامین می شود که می تواند خلق و خو و انعطاف پذیری را در برابر استرس افزایش دهد. همچنین، شنا در افزایش فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) ، پروتئینی که از رشد و نگهداری نورون پشتیبانی می‌کند و منجر به بهبود شناخت، حافظه و تنظیم خلق و خو می‌شود نقش مهمی دارد .
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه این مطلب اضافه میکند از نظر اجتماعی، شنا می‌تواند تماس و تعاملات اجتماعی مهمی را ایجاد کرده که با تنهایی مبارزه  میکند . به طور کلی، شنا یک فعالیت کل نگر است که نه تنها برای سلامت جسمی مفید است، بلکه نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی نیز دارد.
برای تجربه فواید شنا و تاثیر آن بر سلامت روان، توصیه شده  150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشید.
این زمان باید در طول هفته پخش شده  و فعالیت های بدنی روزانه ای برنامه ریزی شود. تمرینات متناوب شنا در ساعات مختلف روز و شنا کردن به تنهایی یا با دوستان می‌تواند به یک عادت خوب در زندگی تبدیل شود.

شنا می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کرده ، باعث بهبود کیفیت خواب شده  و استرس را کاهش دهد. ماهیت تکراری شنا در واقع یک مدیتیشن است که  به افراد کمک می کند بر لحظه حال تمرکز کنند و نشخوار فکری را کاهش دهند که برای سلامت روان مفید است.
 شنا فرصت تعامل اجتماعی برای مبارزه با تنهایی است و زمانی که بصورت ساختارمند و باشگاهی انجام میشود میتواند مسئولیت پذیری و نظم پذیری را تقویت کند.
شنا یک فعالیت کل نگر است که می تواند با پرداختن به جنبه های مختلف بر سلامت روان تأثیر مثبت بگذارد امتیازات ومنافع شنا برای کودکان میتواند شامل مزایای فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و ایمنی باشد.

در اینجا برخی از مزایای شنا برای کودکان آورده شده است:
ایمنی آب را آموزش می دهد: آموزش شنا به کودکان کمک می کند تا مهارت های ضروری ایمنی در آب را بیاموزند و خطر غرق شدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  ورزش بدنی: شنا یک راه سرگرم کننده و موثر برای فعال نگه داشتن کودکان در طول سال و بهبود استقامت، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل است.
سلامت قلب و عروق: شنا باعث می شود که قلب و ریه ها کارآمدتر کار کنند و با کاهش فشار بر قلب، به سلامت قلب و عروق کمک می کند.
 ظرفیت ریه و توان اکسیژن گیری را تقویت می کند: شنا به کودکان کمک می کند نفس خود را کنترل کنند، ظرفیت ریه ها را افزایش دهند و گردش اکسیژن را در بدن بهبود بخشند.
مهارت‌های حرکتی را تقویت می‌کند: کودکانی که شنا می‌کنند مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت را سریع‌تر توسعه می‌دهند، تعادل، هماهنگی و قدرت عضلانی را بهبود می‌بخشند.
 رشد شناختی: شنا به ساختن سلول‌های عصبی در مغز کمک می‌کند و منجر به مهارت‌های تحصیلی قوی‌تر، واژگان پیشرفته، سواد و توانایی‌های ریاضی می‌شود.
 اعتماد به نفس را تقویت می کند: کودکانی که شنا یاد می گیرند در موقعیت های جدید اعتماد به نفس، استقلال، عزت نفس و راحتی بیشتری نشان می دهند و ثبات عاطفی را تقویت می کنند.
مهارت‌های اجتماعی: کلاس‌های شنا اغلب نظم و قوانین خاص خود را دارد که به کودکان اجازه می‌دهد با همسالان خود تعامل مثبت داشته باشند، دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های اجتماعی را تقویت کنند.
خواب و اشتها را بهبود می بخشد: شنا به کودکان کمک می کند انرژی بسوزانند، که منجر به الگوی خواب بهتر ،افزایش اشتها و باعث رشد و تکامل سالم می شود.
  مهارت های زندگی: شنا به کودکان درس های زندگی ارزشمندی مانند استقامت، تاب آوری، سخت کوشی و اهمیت ایمنی آب می آموزد و به رشد کلی شخصیت آنها کمک می کند.
در نتیجه، شنا نه تنها یک شکل عالی از ورزش بدنی است، بلکه یک فعالیت جامع است که به طور مثبت بر سلامت و تاب آوری جسمانی، رشد شناختی، مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و آگاهی ایمنی کودکان تأثیر می‌گذارد.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن