دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ / ۰۱:۴۴
کد مطلب: 64184
۳
محمدرضا مقدسی

تاب آوری ملی چگونه توصیف میشود ؟

بررسی ادبیات تحقیق اصول خاصی را برای تاب آوری ملی پیشنهاد میکند
تاب آوری ملی چگونه توصیف میشود ؟
تاب‌آوری ملی، با اذعان به اینکه یک قدرت ملی نه صرفاً، براساس ظرفیت نظامی، بلکه از طریق جنبه‌های سیاسی ـ روان‌شناختی ارزیابی می‌شود، ظهور پیدا کرد. تاب‌آوری در سطح ملی، فرایند سازگارشدن و جذب ناملایمات یا تغییر تحمیل‌شده به‌واسطۀ تهدید خارجی را بررسی می‌کند.
توانایی یک ملت برای آماده شدن، انطباق، مقاومت در برابر تهدیدها، خطرات، شوک ها و اختلالات مختلف، از جمله مواردی که دوره ای و مزمن هستند تاب آوری ملی گفته میشود.
به گزارش میگنا رسانه سلامت و تاب آوری ایران با افزایش بلایای طبیعی و انسانی و پیامدهای گسترده‌ی آنها، نیاز به تاب‌آورتر شدن جوامع و دولت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. این امر موجب شده است که تاب‌آوری، به عنوان بزرگ‌ترین چالش ملی در عصر حاضر قلمداد گردد(گلوردی ، 1396).

بنابر همین گزارش از محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه و تکمیل این مطلب آورده است به توانایی یک ملت برای آماده شدن، انطباق، مقاومت در برابر تهدیدها، خطرات، شوک ها و اختلالات مختلف، از جمله مواردی که دوره ای و مزمن هستند تاب آوری ملی گفته میشود.
تاب‌آوری ملی، با اذعان به اینکه یک قدرت ملی نه صرفاً، براساس ظرفیت نظامی، بلکه از طریق جنبه‌های سیاسی ـ روان‌شناختی ارزیابی می‌شود، ظهور پیدا کرد. تاب‌آوری در سطح ملی، فرایند سازگارشدن و جذب ناملایمات یا تغییر تحمیل‌شده به‌واسطۀ تهدید خارجی را بررسی می‌کند.
چشم انداز تاب آوری ملی آینده ای است که در آن جوامع به طور جمعی، عادلانه و کارآمد با شرایط در حال تغییر سازگار می شوند، شوک ها را کاهش داده و مسیر بهبودی وپیشرفت را پیش میگیرند،  تاب آوری ملی همچنین میتواند آثار عوامل استرس مزمن کاهش دهد.
 بررسی ادبیات تحقیق اصول خاصی را برای  تاب آوری ملی پیشنهاد میکند که  عبارتند از:
1.آمادگی: که شامل پیش‌بینی و تمهیدات لازم برای مقابله با تهدیدات و خطرات بالقوه، از جمله توسعه طرح‌ها و رویه‌ها برای پاسخگویی یا پیشگیری مؤثر است.
2.سازگاری: که اعلب شامل انطباق با شرایط در حال تغییر است، در این میانه میتوان به تأثیرات تغییرات اقلیم ( آب و هوا) و سایر عوامل استرس زا در دراز مدت است.
3. مقاومت: این شامل داشتن ظرفیت برای تحمل در برابر رویدادهای مخرب است.
4. برابری: به معنای حصول اطمینان از این است که همه جوامع و افراد برخورداری عادلانه از منابع و پشتیبانی های لازم از خدمات اجتماعی برای تاب آوری را دارند.
5.همکاری:به عضویت و ایفای نقش و انجام دادن کاری در سیستم ها و بخش های مختلف اجتماع است که منجر به توسعه تاب آوری خواهد بود از جمله مشارکت بین دولت، بخش خصوصی، سازمانهای مردم نهاد و فعالیت های داوطلبانه و یا هر گونه کنش اجتماعی دیگر.
6.پیشگیری: به ریشه ها و دلایل صدمات و آسیب های مختلف اجتماعی توجه میکند به گونه ای که منجر به کاهش مخاطرات شود پیشگیری موفق بر پیش بینی های دقیق تکیه میزند.
7. یادگیری: توسعه تاب آوری ثمره استمرار در یادگیری و آموزش است تفاهم و تعاملات بین نسلی و بهبود مستمر و یادگیری از تجربیات گذشته، به اشتراک گذاری دانش و بهترین شیوه ها برای ایجاد تاب آوری بسیار کار آمد و موثر هستند .


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...