جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۶
کد مطلب: 61009
۰

ستونهای چهارگانه مدیریت بحران

باشگاه تاب آوری
ستونهای چهارگانه مدیریت بحران
مدیریت بحران از اصطلاحات پر کاربرد در مدیریت است و عبارتست از  مجموعه فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی که مدیریت یک سازمان هنگام مواجه شدن با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است مدیریت بحران با تاب آوری رابطه مستقیم دارد و میزان آمادگی مواجه شدن با مشکلات را توصیف میکند

مطالعات جدید نشان می دهد: مواردی از جمله حس‌ هم ذات پنداری، تصمیم‌ گیری و ارتباطات، برای رهبری مؤثر بحران حیاتی است.
مدیریت در شرایط عادی دارای مسئولیت زیادی بوده و به اندازه کافی سخت است، اما رهبری در یک بحران به طور ویژه ای چالش برانگیز است. در این میان باید دانست که کلیدهای موفقیت در رهبری بحران چیست؟
تیمی از محققان به سرپرستی توبی نیوزتد در مطالعات جدید خود مدیریت و شرایط رهبری بحران را بررسی و پنج فرآیند کلیدی را استخراج کردند که نوعی نقشه راه برای رهبری در طول بحران ارائه می‌ کند.
ماهیت ناگهانی، مبهم و پیچیده بحران ها به این معنی است که تاکتیک های رهبری که در موقعیت های غیر بحرانی کار می کنند ممکن است به موقعیت های بحرانی منتقل نشوند.

مدیریت بحران به طور عمومی در مورد آماده شدن برای سناریوهای بحرانی اجتناب ناپذیر و قابل پیش بینی است. به همین دلیل است که ما آمادگی آتش سوزی، سیل و زلزله را داریم و تمرینات لازم را اجرا می کنیم. با این حال، همه بحران‌ها قابل پیش ‌بینی نیستند، بنابراین چگونه می ‌توان به یک بحران پیش ‌بینی ‌نشده را مدیریت کرد؟

یافته های محققان نشان دهنده وجود ۵ کلید برای مدیریت بحران است:

۱- حس همذات پنداری. بحران ها موقعیت های جدیدی هستند. یک مدیر باید به سرعت بفهمد که چه چیزی در حال وقوع بوده و برای مواجه شدن با آن چه چیزی لازم است. همذات پنداری همچنین شامل ایجاد معنا و درک مشترک برای حرکت جمعی به  سمت اقدام و عمل است.
۲-  تصمیم گیری. در یک بحران، تصمیمات باید سریع و قاطع گرفته شود. این امر مستلزم تکیه بر منابع قابل اعتماد برای کمک به اطلاعات و دیدگاه های متنوع است. در نهایت مدیر باید بر اساس بهترین اطلاعات ممکن تصمیمات آگاهانه بگیرد.
۳- ارتباط. یک بحران مستلزم اقدام جمعی است، بنابراین یک مدیر باید به طور واضح، مکرر و مناسب ارتباط برقرار کند. در این میان ذینفعان باید به طور کامل مطلع شده و مدیر می تواند به عنوان یک مرکز برای تسهیل جریان ارتباطات بین گروه های مختلف عمل کند.
 هماهنگی کار گروهی بحران ها نیاز به اقدام جمعی دارند، بنابراین مدیران باید دیگران را تحت نظر داشته و آن ها را توانمند سازند و در صورت نیاز از تخصص هر فردی استفاده کنند.

۴- تسهیل یادگیری. در هنگام وقوع و به ویژه پس از یک بحران، مدیر باید نقاط ضعف، آسیب پذیری و همچنین نقاط قوت را شناسایی کند تا به بهبود بحران کمک کرده و درس هایی برای مقابله با بحران های آینده بیاموزد.
مدیران همچنین باید هوشیار باشند و با نشانه های اولیه یک بحران در حال نزدیک شدن هماهنگ بوده و برای اقدام سریع آماده باشند.

آمادگی  مدیریت بحران  برای بحران های قابل پیش بینی مهم است، اما یک مدیر نمی تواند برای همه سناریوها آماده شود.
به همین دلیل واکنش سریع شامل برقراری روابط قوی با اعضای تیم، ارتباط شفاف و مؤثر، تفویض اختیار و تصمیم گیری سریع کلید ها اصلی مدیریت بحران محسوب می شوند.
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!