جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۶:۰۶
کد مطلب: 10095
۰

گزارشي از چگونگي برخورد قانوني با عاملان کشتاردرمراکز آموزشي آمريکا

 
هفته گذشته تيراندازي در يک مرکز آموزشي در شهر اوکلند ايالت کاليفرنياي آمريکا مرگ ۷ نفر را در پي داشت. در اغلب موارد عاملان اين کشتارها کشته شده اند و تعدادي از آن ها نيز توسط پليس ايالات متحده دستگير شده اند. پي گيري سرنوشت برخي از اين قاتلان نشان مي دهد که در قوانين آمريکا آن گونه که بايد و شايد عاملان کشتارهاي فجيع به مجازات قانوني نمي رسند. به منظور روشن شدن اذهان عمومي و اثبات اين موضوع که در اغلب موارد قانون روي خوشي به جانيان در آمريکا نشان داده است در گزارش حاضر به بررسي سرنوشت عاملان کشتار در چند مرکز آموزشي و دانشگاهي آمريکا مي پردازيم.  

برخورد باعاملان کشتار در مراکز آموزشي از سال ۱۹۹۲ تا هفته گذشته حدود ۴۰۰ نفر بر اثر تيراندازي در مراکز آموزشي آمريکا کشته شده اند.طبق گزارش انجمن سلامت عمومي هاروارد از اواخر دهه ۸۰ و اوايل دهه ۹۰ به اين سو افزايش بي سابقه اي در ميزان کشتار و خشونت با اسلحه در مراکز آموزشي آمريکا به چشم مي خورد.گروه هاي مختلف راه هاي متفاوتي براي حل اين بحران ارائه داده اند. برخي دانشجويان پيشنهاد کرده اند که مسئولان دانشگاه به آنان اجازه بدهند در محوطه دانشگاه براي دفاع از خود اسلحه حمل کنند که اين راه حل به نظر کارشناسان افزايش خشونت در مراکز آموزشي را در پي خواهد داشت. عده اي ديگر معتقدند بايد به سياست بازبودن محوطه بيشتر دانشگاه ها خاتمه داد و از اين پس همه افرادي را که وارد محوطه دانشگاه مي شوند ملزم کرد از دستگاه اشعه ايکس عبور کنند تا جلوي حمل اسلحه گرم و سرد به محوطه مراکز آموزشي گرفته شود اما عده اي ديگر نيز بر برخورد قانوني مناسب با متخلفان تاکيد مي کنند.  
سرانجام عاملان کشتار در مواجهه با قانون همان گونه که ذکر شد در بيشتر موارد عاملان اين کشتارها يا خودکشي کرده اند يا توسط پليس مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند. اما در مواردي که متهم دستگير شده زندان تنها مجازات او از سوي مقامات قضايي ايالت متحده تشخيص داده شده است. براندا آن اسپنسر دختر ۱۷ساله متهم به قتل ۲نفر و زخمي کردن ۹تن ديگر به ۲۵سال زندان محکوم شد. جيسون روخاي ۱۴ساله پس از کشتن همکلاسي اش به ۱۲سال و آلن کربي ۱۴ساله نيز به اتهام قتل همکلاسي و مجروح کردن ۲معلم به ۷سال نگهداري در مرکز نگهداري کودکان محکوم شد. عامل قتل ۳ دانشجوي دانشگاه کاليفرنيا به حبس ابد محکوم شد و قاتل ۴۰ساله اي که در سال ۱۹۹۷، سه دانش آموز را کشت و به ۵نفر ديگر هم شليک کرد تنها به ۲۵سال زندان محکوم شد. البته برخورد با عاملان اين کشتارها در ايالت هاي مختلف متفاوت است. نوجوان ۱۴ساله اي که در سال ۹۶ يک معلم و ۲ دانش آموز را در واشنگتن به قتل رساند توسط دادگاه به ۲۰۵سال زندان بدون آزادي مشروط محکوم شد.همچنين قاتل ۱۵ساله اي که در سال ۹۸ در دبيرستاني در اورگان ۲نفر را کشت و ۲۲تن ديگر را زخمي کرد به ۱۱۱سال زندان محکوم شد.روز اول ماه مي سال ۹۲ اريک هوستون ۲۰ساله دانش آموز سابق دبيرستان لينرهارست کاليفرنيا به مدرسه سابقش بازگشت و به انگيزه انتقام ۳ دانش آموز و يک معلم را به قتل رساند و ۹ دانش آموز و يک معلم ديگر را با شليک گلوله مجروح کرد.دادگاهي که در سال ۱۹۹۳ تشکيل شد او را به اعدام محکوم کرد اما از آن زمان تا به اکنون اريک هوستون که حالا ۴۰سال دارد در انتظار اجراي حکم در زندان به سر مي برد.  
برخورد با عامل کشتار اوکلند در نوامبر سال ۱۹۹۱ مردي چيني الاصل به نام «گنگ لو» در سن ۲۸ سالگي با تيراندازي در دانشگاه «لو آ» ۶نفر را به قتل رساند و پس از مجروح کردن تعدادي ديگر خودش را کشت. حالا پس از گذشت ۲۰سال يک چيني ديگر ۷نفر را در دانشگاه مذهبي اوکلند به قتل رساند اما تاريخ نشان داده است که برخورد قانوني و مجازات عاملان کشتارهاي بدين شکل، روال کندي در آمريکا دارد. هنوز پس از گذشت چند ماه رسيدگي قانوني به کشتار ماه فوريه در دبيرستان چاردون آغاز نشده است و مجازات عامل کشتار دانشگاه اوکلند هم به اين زودي آغاز نخواهد شد. اين درحالي است که دوباره بحث بر سر شيوه برخورد قانوني با عاملان اين جنايت ها داغ شده است و بايد ديد مردم و فعالان مدني مي توانند مراجع قضايي را نسبت به تصويب قوانيني که اين گونه جرايم را در ايالات متحده کاهش دهد مجاب کنند.  
کشتار در مراکز آموزشي ايالات متحده قديمي ترين حادثه ثبت شده کشتار در مراکز آموزش آمريکا مربوط به حدود ۲۵۰ سال قبل است. در ۲۶ جولاي ۱۷۶۴ در مدرسه اي واقع در ناحيه انکوچ براون پنسيلوانيا يک معلم و ۹ دانش آموز توسط ۴ هندي - آمريکايي کشته و تعدادي نيز زخمي شدند. حدود ۱۳ مورد حادثه تيراندازي ثبت شده در قرن ۱۹ نيز بيش از ۲۰ نفر در مراکز آموزشي آمريکا به قتل رسيدند. کشتار با ۲۳۰ کيلو ديناميت يکي از فجيع ترين کشتارهاي رخ داده در مدارس آمريکا در سال ۱۹۲۷ و در ميشيگان به وقوع پيوست. حدود ۲۳۰ کيلو ديناميت توسط يک نفر، براي منهدم کردن يک مدرسه به کار گرفته شد. انفجار در اين مدرسه مرگ ۴۵ نفر از جمله ۳۸ دانش آموز را به دنبال داشت و باعث مجروح شدن ۵۸ نفر ديگر شد. قاتل نيز در اثر همين انفجارها کشته شد.  
موارد عجيب کشتار در مدارس توسط دانش آموزان در ۲۹ ژانويه ۱۹۷۹ براندا آن اسپنسر دختر نوجوان ۱۷ ساله با تفنگ کاليبر ۲۲ به سمت دانش آموزان يک مدرسه ابتدايي شليک کرد که در اين حادثه ۲ کودک کشته و ۹ نفر ديگر زخمي شدند. در جلسه دادگاه وقتي قاضي علت اين کارش را پرسيد گفت: من از جمعه ها متنفرم و در ضمن از پدرم خواسته بودم برايم راديو بخرد اما او يک تفنگ به من هديه داد. در ۱۲ آوريل سال ۱۹۹۴ جيمز آسمانسون ۱۰ ساله دست به کشتار در مدرسه زد و در ۲۴ مارس ۴ سال بعد دو کودک ۱۱ و ۱۳ ساله در مدرسه وست سايد آرکانزاس ۵ نفر را کشتند و ۱۰ تن ديگر را نيز مجروح کردند. تقريبا همه موارد کشتار در مراکز آموزشي آمريکا توسط دانش آموزان، دانشجويان، معلمان و استادان رخ مي دهد مگر در موارد نادري چون تيراندازي ۱۷ ژانويه ۱۹۸۹ مدرسه کليولند که يک متهم سابقه دار که بر اثر خوردن مشروبات الکلي حالت طبيعي نداشت پس از کشتن ۶ دانش آموز و مجروح کردن ۲۹ نفر ديگر توسط پليس کشته شد.
فاجعه ويرجينياتک مرگبارترين کشتار يک نفره به وسيله تفنگ در تاريخ آمريکا توسط يک دانشجوي ۲۳ ساله کره اي الاصل به نام «هوي چو» در سال ۲۰۰۷ رقم خورد. «چو» پس از کشتن ۲ نفر در خوابگاه دانشگاه ويرجينياتک به صحن دانشگاه رفت و ۶۲ نفر را به گلوله بست. در اين حادثه ۳۲ نفر کشته و بقيه نيز زخمي شدند. «چو» پيش از آن که به دام پليس بيفتد خودش را کشت. اين حادثه چند سال پس از کشتار در دبيرستان کلمباين در کلرادو دوباره بحث هاي داغي درباره قوانين حمل اسلحه در آمريکا به وجود آورد. اهميت ماجرا وقتي بيشتر مي شود که بدانيم به گزارش ايسکانيوز هر سال بيش از ۳ هزار نفر بر اثر تيراندازي در اين کشور کشته مي شوند و مردم آمريکا بيش از هر جاي ديگري سلاح در اختيار دارند.
محمد نقايي خراسان -  شماره انتشار 18088
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.