جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۴
کد مطلب: 51694
۱

رنگ فراموشی بر بوم بازی های کودکانه در هیاهوی کرونا و گوشی هاي هوشمند

رنگ فراموشی بر بوم بازی های کودکانه در هیاهوی کرونا و گوشی هاي هوشمند
کرونا بسیاری از مردم را خانه نشین کرده و در این میان کودکان و نوجوانان بیشتر از همه این دوران سخت را تجربه کرده اند. کمتر کسی گمان می کرد که بحرانی به عظمت کرونا بتواند دنیا را در چنگال خود احاطه کند و تنها راه نجات از آن در خانه ماندن و دوری از تجمعات باشد.

حالا به جرات می توان گفت کودکان دهه 60 و 70، بسیار خوش شانس بودند که هر روز در کوچه خیابان ها بازی می کردند، پسرها با یک توپ راه راه پلاستیکی در کوچه های می دویدند و گل کوچیک بازی می کردند و با شلوار پاره، دست و پای خاکی و زخمی به خانه باز می گشتند.

دخترها هم بساط ظروف پلاستیکی خود را به همراه عروسک ها روی تخت داخل حیاط می گشودند و راه و رسم زندگی را در میان خاله بازی های خویش جست و جو می کردند، آن ها هر روز بازی می کردند، دوستان جدیدی می یافتند و با فرهنگ ها و تربیت های متفاوت آشنا می شدند.

حالا روزهای کرونایی جلوه های دیگری از زندگی زیر بار محدودیت ها را به ما نشان می دهد، کودکان و نوجوانانی که روزهای تکراری را پشت سر می گذرانند و هر روزشان همانند دیروز با تلویزیون، رایانه، موبایل و شاید اندکی درس خواندن آن هم از طریق فضای مجازی رقم می خورد.

دختران و پسرانی که حالا میانه چندانی با بازی های کودکی ندارند و دغدغه هایشان در همان گوشی موبایل یا تبلت خلاصه شده است.

دیگر به کوچه نمی روند و هم محله ای های خود را نمی شناسند، حتی به مهدکودک و مدرسه هم نمی روند و دوست صمیمی ندارند و طعم دوستی را نمی چشند.   


گوشی و تلویزیون؛ همراه این روزهای کودکان و نوجوانان
راشکی یکی از بانوان زاهدانی که دارای سه فرزند است در این زمینه بیان کرد: کودکی ما با کودکی فرزندانمان تفاوت های زیادی دارد، در گذشته اگر به همراه پدر و مادر به خانه پدربزرگم می رفتم با فرزندان خاله، دایی، عمو و عمه مشغول بازی بودیم و ساعت ها در حیاط جست و خیز می کردیم و شب ها هم به دلیل خستگی ناشی از فعالیت کودکانه خیلی زود به خواب می رفتیم.

وی ادامه داد: فرزندانم اگرچه به خانه پدر بزرگ خود می روند اما آن جا هم با گوشی و تلویزیون سرگرم می شوند، بازی نمی کنند و شور و نشاط کودکی را ندارند، از سویی با توجه به شاغل بودن والدین، پدرها و مادرها هم وقت کمتری را با فرزندان خود سپری می کنند.

رحمانی یکی از آقایان زاهدانی هم در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: فرزندانم دانش آموز هستند و به دلیل آموزش در فضای مجازی مجبور شدم یک گوشی همراه برای آن ها بخرم، اما متاسفانه به بهانه کلاس مجازی دائم با گوشی مشغول هستند و اگر سر و صدایی هم دارند به خاطر گوشی است.

وی اظهار کرد: دختر سه ساله ام هم این روزها با گوشی سرگرم می شود ، با توجه به اینکه نمی توانیم آن ها را به مدرسه و مهدکودک بفرستیم و حتی به مهمانی و پارک برویم فرزندانم فقط در خانه روز خود را می گذرانند که به دلیل فضای محدود و نداشتن حیاط و هوای سرد با تلویزیون و گوشی سرگرم هستند.

فیروزی یکی دیگر از والدین در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: روزهای کرونایی چالش های زیادی را برای والدین و فرزندان به همراه داشته است، در سال های قبل اگر به مدرسه می رفتند در روز یک ساعت با گوشی یا رایانه سرگرم بودند و چندین ساعت در مدرسه با دوستان مشغول درس بودند.

وی اظهار کرد: حتی در خانه هم چند ساعتی را به انجام تکالیف مدرسه می گذراندند، اما با طولانی شدن کرونا و قرنظینه خانگی به ویژه برای فرزندان تنها سرگرمی آن ها گوشی و تلویزیون است و مدیریت برای والدین سخت شده، منزل ما 70 متری است و فرزندانم نمی توانند در آن بازی کنند یا بدوند و جست و خیزهای کودکی را داشته باشند. 


با فرزندان خود وقت بگذرانید
عادله صفت گل، روانشناس بالینی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: دنیای کودکی بدون بازی و خیال معنایی ندارد، زیرا بازی سبب لذت و رشد فکری و شناختی کودک می شود، در گذشته کودکان بازی های گروهی و دسته جمعی بیشتری داشتند و در بازی ها خلاقیت به خرج می دادند و اگرچه ساده تر بود، اما اجتماعی تر هم محسوب می شد، زیرا چندین کودک هم سن و سال با هم مشغول به بازی می شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این روزهای کرونایی که شرایط هر روز سخت تر می شود بچه ها بیشتر به بازی های مجازی و رایانه ای روی آوردند و دائم یک جا نشسته اند و با انجام بازی های رایانه ای و موبایلی روی انگشتان، چشم و مهره های گردن و کمرشان فشار می آید و از لحاظ جسمی شرایط آزاردهنده ای را در دوران نه چندان دور تجربه خواهند کرد.

هنگامی که کودک وقت زیادی را با گوشی سپری کند و تحرک چندانی نداشته باشد، از لحاظ روحی جلوی خلاقیتش گرفته می شود، اگرچه انجام دادن برخی بازی های رایانه ای ممکن است تا حدودی خلاقیت را تقویت کند و دقت و  توجه فرزندان را بالا ببرد، اما بعضی از بازی ها از لحاظ روحی آن ها را پرخاشگر، اخمو، شکننده، افسرده و زود رنج می کند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: متاسفانه با توجه به شرایط کنونی که با آن درگیر هستیم جلوی بازی کردن کودکان با گوشی و سرگرمی در فضای مجازی را نمی توانیم بگیریم، اما می توانیم آن ها را مدیریت کنیم.

 باید برای کودکان خود زمان بگذاریم و آن ها را به سمت فعالیت های حرکتی و بازی هایی که تحرک فرزند را می طلبد سوق دهیم، حتی می توان بازی های جدید در خانه اختراع کرد و تمرکز و دقت فرزندان خود را بالا ببرد.

بازی هایی مثل ببین و بگو (خلاقیت)، اسم و فامیل (افزایش سرعت و واژگان )، بازی های حرکتی (گردو شکستم) برای تمرکز فرزندان بسیار خوب است و در خانه هم قابلیت اجرا دارد.

این روانشناس اظهار کرد: اگر برای حضور کودکان در فضای مجازی و بازی با تلفن همراه زمان بندی و مدیریت داشته باشیم قطعا مشکلات این تعطیلات طولانی را کمتر احساس خواهیم کرد.


وابستگی زیاد و اعتیاد به فضای مجازی، نتیجه استفاده نادرست
محبوبه کلبعلی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: در بررسی نکات مثبت فضای مجازی باید گفت فضایی امن که کودک در خانه می‌تواند استفاده کند و با توجه به علایق و استعدادهایی که دارد در مسیر شکوفایی و رشد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی، محرومیت و فاصله از مرکز کودکان از بسیاری آموزش ها و اساتید بی بهره هستند، ولی فضای مجازی این امکان را فراهم آورده که کودکان و نوجوانان این خطه تا حدودی همطراز با دیگر استان ها از آموزش های یکسان و اساتید صاحب نظر بهره ببرند.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای استفاده از فضای مجازی حتما باید خانواده نظارت داشته باشد و حتی زمان مشخصی را در روز تعیین کنند، زیرا استفاده نادرست و بیش از حد علاوه بر آسیب های جسمی می‌تواند آسیب های روحی ایجاد کند و وابستگی زیاد و اعتیاد به فضای مجازی را به وجود آورد.

وی عنوان کرد: می توان با ایجاد فضای شاد در خانواده برخی بازی های بومی و محلی را در سطح خانواده دوباره احیا کرد، بازی‌هایی مثل سمگل، گله بازی، کلاه چل چل، حتی کبدی و... .

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان ادامه داد: انجام این بازی‌ها در خانه باعث تمرکز،  تحرک و فعالیت بدنی شده و این تجربه متفاوت سبب نزدیکتر شدن اعضا خانواده به هم می شود.

کلبعلی بیان کرد: برای بازی، آموزش و پرورشِ خلاقیت کودکان و نوجوانان و برنامه های با محتوا و کتاب محور توصیه می شود خانواده ها فرزندان خود را با سامانه و سایت هایی که به همین منظور و مخصوصا در فضای مجازی فعالیت می کنند آشنا سازند.

وی ادامه داد: یکی از این سامانه ها که در جهت پرورش و خلاقیت کودکان و نوجوانان کار می کند سامانه kpf.ir سامانه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
 

 
مرجع : عصرهامون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...