سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۷
کد مطلب: 54099
۱۱

نقش معنا در تحمل رنج ها و شکست ها حائز اهمیت است

نقش معنا در تحمل رنج ها و شکست ها حائز اهمیت است
در دومین نشست علمی میگنا با موضوع تاب آوری که سه شنبه شب 22 ام تیرماه 1400 که در پیج اینستاگرامی میگنا برگزار شد استاد محمدرضا مقدسی ضمن اشاره به قربانی نشدن در شرایط بد گفت: سرنوشت هر فردی در اختیار خودش است و مسئله توانایی‌ها، دارایی‌ها و معناداری می‌توانند سه‌گانه‌ای باشد که در مباحث تاب آوری می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد اما این‌ که ما در شرایط بد و نامطلوب چگونه بایستی عمل بکنیم که به یک زندگی و زیست مؤثری دست پیدا بکنیم یک مسئله و چالش است که چطور بعضی‌ها در شرایط نرمال و عادی و یا در شرایط خوب هم نمی‌توانند مدیریت بکنند و بهره‌ کافی و وافی را از دارایی‌ها و توانایی هاشون داشته باشند اما عده ای دیگر توی شرایط بد می توانند رشد کنند، توسعه پیدا بکنند و بر مشکلات غلبه پیدا کنند، بنابراین می‌بینیم که انگاری زیاد هم شرایط ، تعیین‌کننده نیستند.

مدیر و موسس خانه تاب آوری افزود: به معنای دیگر هیچ قطعیت و حتمیتی وجود ندارد که اگر شرایط بد بود الزاماً من بایستی قربانی شوم و نیست و نابود بشوم درواقع می‌خواهم به قدرت تعیین کنندگی انسان،اراده و توانایی آفرینش و حاکمیت بر سرنوشت خویش اشاره بکنم این موضوعی است که هم در روان‌شناسی مثبت و هم در تاب آوری و هم در تمامی آموزه‌های حکما و عرفا بهش اشاره شده ولی وقتی‌ که در انسداد اجتماعی گرفتاریم و راه به‌جایی نمی‌بریم انگاری خیلی طبیعی باشد که یأس و ناامیدی و استیصال و سکون غلبه پیدا بکند و من خاموش و ساکت و تسلیم بشوم و در واقع اگر بپذیرم که سرنوشت من است و از قرار چاره‌ای نیست این‌جا همون‌جایی است که ما بایستی چراغ امید را روشن نگه داریم. این‌جا همان جایی است که ما به‌شدت بایستی به رنج‌ها و شکست معنا بدهیم، این‌جا همان جایی است که ما به هیجانات مثبت، به امیدواری، سخت رویی، فرایندها و منابع حمایتی متناسب نیاز داریم که همان وجود مربی و کوچ خیّر، دلسوز و مهربان است تا بتوانیم از شرایط بد عبور کنیم و به رشد و بالندگی برسیم که همان تاب آوری نیز است.


وی در ادامه اشاره کرد: در مواجهه با آسیب معمولاً یا آسیب به ما غلبه می‌کند و از کار می‌اندازند یا راه‌حلی برای عبور از صدمه و آسیب پیدا می‌کنیم و این راه دوم مسیری است که اسمش را به‌راحتی می‌توانیم مسیر رشد، مسیر بالندگی و به‌جرات می‌توانیم بگوییم که این مفهوم متقدم رشد است. و در این مسیر نقشه و راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از اینها ورزش هست؛ ورزش یکی از راههای شناخته شده برای تاب آوری است که کمک میکند خلق و هیجانات ما بالا نگه داشته بشود.

مقدسی گفت: مسیر دیگری را که باید به آن اشاره بکنیم مسئله معنا و معنویت است. یعنی معنا پیدا کردن برای تحمل رنج ها در زندگی. وی با معرفی کتاب تاب آوری در مدارس که در این کتاب به طور کامل درباره نقشه راه برای توسعه و آموزش تاب آوری صحبت شده؛ داشتن تصورات مثبت فرد از خود و انتظارات بالای فرد از خودش را کلید بالا بردن تاب آوری و هیجانات و قرار گرفتن در مسیر رشد عنوان کرد و همچنین با اشاره به بحث اشتیاق و استعداد گفتند:  که استعداد بدون اشتیاق راه به جایی نمی برد و بالعکس.

وی در ادامه به برنامه‌های مهارت‌آموز اشاره کرد که یادگیری مهارتهای ده گانه زندگی می تواند باعث بالا بردن تاب آوری در برابر آسیب های وارده باشد و هر تعریفی از تاب آوری با توانایی آغاز می شود. البته روشها و متدهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که تیتروار به آن اشاره کردند:
1) مسیر مطالعه، مطالعه علاوه‌بر این‌که ذخایر شناختی ما را تقویت می‌کند و دانش و اطلاعات و آگاهی ما را بالا میبرد باعث توسعه تاب آوری هم می‌شود
2) پرورش گل و گیاه
3) نگهداری حیوان خانگی
4) ورزش (پیاده روی ، کوهنوردی ، طبیعت گردی و ....)

استاد مقدسی پدیدآورنده بیش از 30 عنوان کتاب در حوزه تاب آوری کشور با اشاره به یکی از حوزه‌های بسیار خطرناک و آسیب‌زا که تجربیات جنسی زود هنگام است گفت: بچه هایی که در خانواده های آشفته رشد میکنند بیشتر در معرض این آسیب ها هستند که در این خصوص کتاب روش های نوین در تاب آوری معرفی می شود چون این کتاب به طور کامل به این موضوع پرداخته است.

چهره اثرگذار تاب آوری کشور در پایان نیز با یادآوری نقش معنویت در تاب آوری و اینکه من که هستم و رسالت من در این دنیا چیست؟ به اهمیت معنویت در زندگی و نقش آن در بالا بردن تاب آوری تاکید کردند و گفتند: سه مولفه برای معنویت وجود دارد: ارتباط با دیگران و اهل تبادل بودن، دلسوزی و مهربانی و اینکه اعتقاد به وجود نیروی برتر و نیروی قدرتمندی که ما را زنده نگه داشته و ما را جاری و ساری میکند و از رگ گردن به ما نزدیکتر است.


کارشناس برنامه: دکتر مرجان رابعی- روانشناس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا