سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۹
کد مطلب: 60033
۱

شیرین کننده های مصنوعی باعث ضعف حافظه کودکان می شود

شیرین کننده های مصنوعی باعث ضعف حافظه کودکان می شود
یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد جایگزین‌ های قند کم کالری برای جایگزینی رژیم ‌های شیرین می‌تواند به سلامتی شما آسیب برسانند. این مواد خوراکی به طور خاص باعث ضعف حافظه کودکان می شوند.
نتایج یک مطالعه پیش بالینی جدید توسط محققان USC Dornsife نشان داده است که مصرف شیرین کننده های مصنوعی در دوران نوجوانی می تواند منجر به مشکلات حافظه طولانی مدت در آینده شود.
این اختلال حافظه ممکن است ناشی از شیرین کننده هایی باشد که بر فرآیندهای متابولیک در بدن تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به دیابت و بیماری های مرتبط با متابولیک را افزایش می دهند.
لیندسی شییر، استادیار علوم زیستی در این رابطه توضیح می ‌دهد: تحقیقات انجام شده توسط این تیم مطالعاتی با استفاده از مدل‌ های جوندگان و شیرین ‌کننده‌ های کم کالری معمولاً شامل سطوح مصرفی است که بسیار فراتر از سطح مصرف روزانه قابل قبول مرکز دارو و غذای ایالات متحده است.

این تیم مطالعاتی برای بررسی اثرات منفی مصرف شیرین کننده های مصنوعی، از موش ‌ها استفاده کرده و به آن ها موادی شیرین  با مجموعه ‌ای از جایگزین‌ های قند کم کالری، از جمله ساخارین، ACE-K و استویا دادند.
این شیرین کننده ها یک عنصر رایج در غذاها و نوشیدنی های انسان هستند و محققان از مقادیر استاندارد این مواد استفاده کردند.
به طور موازی با این گروه موش ها، گروه جداگانه ‌ای از رژیم غذایی عادی پیروی کرده و پس از یک ماه، موش‌ها بالغ شده و پژوهشگران حافظه آنها را با استفاده از دو تست مختلف ارزیابی کردند. اولین مورد شامل عبور از مسیرهای پیچ و خم بود که در آن موش ها باید راه خود را به سمت خروجی پیدا می کردند. انجام این کار مستلزم آن است که موش ها از تکرار مسیرهایی که به نظرشان بن بست هستند، اجتناب کنند.
آزمایش دیگر شامل آزمون حافظه بود تا ببیند آیا موش‌ها می ‌توانند جسمی را که قبلا دیده‌اند به خاطر بسپارند. آزمایش ‌ها نشان داد موش ‌هایی که در دوران رشد از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کرده بودند، در مقایسه با موش‌های عادی، در به خاطر سپردن اشیا و مسیرها مشکل داشتند.

گفتنی است این تیم همچنین با مشاهدات دیگری روبرو شده و طی مطالعات فوق مشخص شد مصرف قند مصنوعی باعث می شود که موش ‌ها گیرنده ‌های چشایی کمتری روی زبان خود داشته باشند که طعم شیرین را تشخیص می ‌دهد و این مساله احتمالاً باعث می ‌شود که برای تشخیص طعم، غذاهای شیرین بیشتری بخورند.
محققان همچنین تغییراتی را در نحوه حرکت گلوکز خون در روده‌ها پیدا کردند که می ‌تواند مکانیسمی را برای چگونگی تأثیر قند بر حافظه نشان دهد. علاوه بر این، محققان تغییرات عصبی طولانی‌ مدتی را در مغز موش ‌ها کشف کردند که بیشترین تأثیر را در کنترل حافظه و رفتار با انگیزه پاداش داشت.

اسکات کانوسکی یکی از نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کند: در حالی که یافته های ما لزوماً نشان نمی دهد که به طور کلی نباید شیرین کننده های کم کالری مصرف کرد، اما این مطالعات به وضوح نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی در اوایل زندگی ممکن است تأثیرات ناخواسته و طولانی مدت داشته باشد شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  JCI Insight منتشر شده است.
مرجع : خبرگزاری سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود