جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ / ۲۳:۱۳
کد مطلب: 60142
۱

فضای مجازی به تعدادی ار نوجوانان هویت جعلی داد

فضای مجازی به تعدادی ار نوجوانان هویت جعلی داد
منوچهر صابر معاون مدیر ترویج دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه بیشتر افرادی که در اغتشاشات اخیر در خیابان دیده می‌شوند، متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هستند، گفت: در اغتشاشات اخیر شاهد حضور نوجوانانی هستیم که تحت تاثیر روحی و روانی قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که با توجه به چالش‌های اخیر و کم رنگ شدن ارزش‌ها و فرهنگ در بین بعضی از دانش‌آموزان و تاثیرپذیری از شبکه‌های مجازی معاند، آموزش سواد رسانه‌ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

صابر خاطرنشان کرد: در دوران کرونا، جمع‌هایی همچون مهمانی‌ها و باشگاه‌های ورزشی محدود شدند، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و به سمت آموزش مجازی رفت، با توجه به اینکه خانواده‌ها شرایط مجازی شدن کلاس‌های درس را تجربه نکرده بودند، ناگزیر شدند که فضای موجود را بپذیرند و همین باعث شد که فرزندانشان وارد فضای بی حد و مرز اینترنت شوند، بدون اینکه آموزش خاصی در این زمینه دیده باشند.


* هویت جعلی فضای مجازی برای نوجوانان
وی ادامه داد: این دانشجوها از سال‌های آخر دبیرستان تا اوایل دانشگاه را در فضای مجازی تجربه کردند، در شبکه‌های مجازی زندگی دیجیتالی را تجربه کردند، بسیاری وارد فضای اینستاگرام شدند و توانستند با هویت جعلی که ساخته‌اند، حتی درآمدزایی کنند. سلبریتی‌های این فضا به دنبال تایید بودند و دانش آموزها هم آنها را تایید می کردند.

این محقق تاکید کرد که ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی بدون آموزش سبب تبعات نامطلوبی شد و سبک زندگی آنها را تغییر داد، نوع ادبیات، پوشش و سبک زندگی کاربران نوجوان تغییر یافت و در آنها هویتی جعلی ایجاد کرد چرا که الگوهای دیگری جایگزین الگوهای اصلی شدند. نوجوانان با همین تخیلات وارد خیابان‌ها شدند.

وی آموزش‌های لازم برای استفاده بهینه از آموزش مجازی در راستای کاهش آسیب‌ها در حوزه هویت اجتماعی، برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش برای فراغت دانش آموزان، تصویب قوانین حاکم بر فضای مجازی برای صیانت از جوانان در فضای مجازی، تالیف کتاب‌های درسی به منظور افزایش سطح سواد رسانه‌ای جوانان و القاء عقلانیت تاریخی در مقابل سطحی نگری فضای مجازی را از راهکارهای برون رفت از شرایط موجود برشمرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن