يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۳
کد مطلب: 61573
۴

روزه زمینه تاب آوری را فراهم می کند

روزه زمینه تاب آوری را فراهم می کند
فواید روزه داری بر سلامت روان مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اثرات روزه داری بر سلامت روان را برشمرد و گفت: ماه رمضان، یکی از مناسب‌ترین زمان‌‌ها برای خودسازی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر سیده ریحانه رضوانی با بیان اینکه در این ماه چون افراد روزه می‌گیرند، فرصتی برایشان فراهم می‌شود تا در زمینه خوردن و آشامیدن خودکنترلی پیدا کنند و حتی مراقب باشند تا دروغ نگویند و غیبت نکنند و در کل، مراقب چشم، گوش، کلام و رفتار خود نیز باشند، افزود: در این ماه افراد تلاش می‌کنند تا رفتارهای انسانی داشته باشند، بنابراین فرصتی برای فرد فراهم می‌شود که علاوه بر استقامت در زمینه خوردن و آشامیدن، در مورد رفتارهایش «خودکنترلی» را تمرین کند.
وی اضافه کرد: روزه داری به خود تنظیمی و خود کنترلی ما  کمک می کند تا یاد بگیریم برنامه روزانه خود را به ترتیبی تعیین کنیم که باعث شود انضباط بیشتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه فردی که بتواند آستانه تحمل خود را بالا ببرد، توان تأخیر خواسته را داشته باشد و در مقابله با خشم، کنترل مناسبی روی رفتار خویش اعمال کند، از خودکنترلی یا خودمهارگری برخوردار است، ادامه داد: تاب آوری به عنوان یکی دیگر از مزایای روزه داری است روزه زمینه تاب آوری را فراهم می کند، یکی از چیزهایی که باید از خدا بخواهیم صبر است تا بتوانیم در مواجهه با سختی ها از آن استفاده کنیم.
رضوانی با اشاره به اینکه سختی ها و ناکامی ها به شرط صبر، رشد دهنده هستند، خاطرنشان کرد:  بنابراین روزه زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا افراد تجربه‌ای از سختی و ریاضت داشته باشند و تاب‌آوری در آنها افزایش پیدا کند و در مقابل سختی ها و رنج های زندگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.
مدیر گروه سلامت روان اجتماعی اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: یکی از نتیجه های بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است. روزه، وسیله ای است که انسان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد او می آورد تا به دستگیری فقیران همت کند بدین ترتیب، جامعه، کمک به همنوع را می آموزد.
 وی با بیان اینکه کمک کردن به دیگران اثرات متقابل دارد باعث احساس خود ارزشمندی در فرد می ‌شود، ادامه داد: موفقیت‌هایی که فرد در زندگی خود دارد به رشد اعتماد به نفس او منجر می‌شود و زمانی که فرد موفق به روزه گرفتن می‌شود. اعتماد به نفس او در زمینه‌ های مختلف ارتقا می‌یابد، خلق او نیکو و افسردگی از دور می‌شود.
وی اضافه کرد: لازم است برای افراد مفهوم سازی شود که روزه‌داری علاوه بر تمرین جسمی و سلامت جسمی به ایجاد روحیه سخت رویی، خودباوری، اعتماد به ‌نفس، ارتقای خود مهارگری و احساس کفایت و شایستگی منجر می‌شود که تمام این موارد تک به تک فرد را از لحاظ آرامش و سلامت روان ارتقا می‌دهد.
رضوانی تأکید کرد: با توجه به این‌که روزه‌داری آداب خاص خود را دارد، تمرین‌های دیگری نیز برای حفظ آرامش فرد به دنبال دارد و فرد روزه‌ دار با رعایت آداب روزه، در واقع رفتار مناسب را نیز تمرین  می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا