دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۳
کد مطلب: 61668
۰

قلدری دانش آموزان چه دلالی دارد ؟

قلدری دانش آموزان چه دلالی دارد ؟
قلدری دانش آموزان چه دلالی دارد ؟ پژوهشگران کشور در یک مطالعه تحقیقاتی، رفتار قلدری را در دانش آموزان مورد بررسی قرار داده و نقش ویژگی های تاریک شخصیتی را در بروز آن ارزیابی نموده اند.
قلدری، یک مشکل فراگیر بین المللی و یک موضوع بسیار مهم برای مداخله متخصصان و انجام مطالعات تجربی است. این رفتار، زیرمجموعه رفتار پرخاشگرانه است كه در آن فرد یا گروهی از افراد، به طورعمدی، افراد دیگر و اغلب، افراد ناتوان را مورد حمله، تحقیر و محرومیت قرار می دهند.
تحقیقات اخیر اشکال مختلفی را از قلدری نشان می دهد که شامل قلدری در بین كودكان و  نوجوانان، قلدری در مدرسه، قلدری سایبری و حتی قلدری در بزرگسالان به ویژه در محیط كار هستند. در این میان، قلدری در مدرسه توجه والدین و مسئولین مدارس را كه نگران امنیت و سلامت روانی دانش آموزان هستند، به شکلی خاص به خود جلب كرده است.
بنا بر گفته محققان، مطالعات مختلف، روند فزاینده رفتار قلدری و قربانی را در دانش آموزان نشان می دهند. جدیدترین گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بیان می كند كه قلدری و سایر اشکال خشونت تقریباً یک سوم دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهند.
 یک مطالعه گسترده گزارش كرده است كه میانگین شیوع درگیری و قلدری مدارس در ۸۰ كشور مختلف، ۳۵ درصد بوده است. این رفتار سلامت دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد و با مشکلات تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان و پیوند ضعیف با مدرسه در ارتباط است. لذا بایستی برای رفع آن به اقدامات اساسی در زمینه های مختلف به ویژه مطالعات علمی روی آورد.

در این زمینه، پژوهشگرانی از دانشگاه پیام نور تهران، یک تحقیق علمی را انجام داده اند که در آن سعی شده است نقش صفات تاریک شخصیت و چشم‌انداز زمان در رفتار قلدری دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد.
در این پژوهش که ۲۰۰ نفر از دانش‏ آموزان‏ پسر مشغول به تحصیل شهر تهران در آن شرکت داشته اند، اطلاعات مورد نیاز محققان به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده اند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد: توجه به ابعاد ‏‏چشم ‏انداز‏ زمان و صفات تاریک شخصیت در کاهش رفتار قلدری دانش‏آموزان‏ دارای ضرورت است.
در این خصوص، سوسن علیزاده فرد، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران و دیگر همکارش می گویند: نتایج بررسی های ما نشان داد که صفات تاریک شخصیت کلی، مولفه ‏‏‏های ‏ماکیاولی و خودشیفتگی و همچنین گذشته منفی فرد، می‏ توانند در مجموع ۶۱ درصد از تغییرات رفتار قلدری در دانش‏ آموزان‏ را پیش‏بینی‏ کنند.

آنها افزوده اند: افراد داری صفات تاریک شخصیت، دیدگاه بدبینانه ای نسبت به ذات بشر دارند. این بدبینی نسبت به دیگران موجب بی اعتمادی شده و اخلاقیات بین فردی را كم رنگ می كند. در نتیجه فردی با این صفات به راحتی می تواند برای فریب و كنترل دیگران برنامه ریزی كند، بدون این که احساس شرم یا گناه كند. این طرز تفکر، ارزشمندی انسان ها را زیر سؤال می برد و زمانی كه با خودمحوری، استثمارگری و فریب کاری همراه می شود، زمینه را برای بروز جرم و رفتارهای آسیب رسان به دیگران فراهم می نماید.

افراد دارای این صفت اعتقاد دارند دنیا و اطرافیان به شکل روشن و آشکاری ضعیف، غیر قابل اعتماد، آسیب پذیر و متغیر هستند و هنگام انتخاب و تصمیم گیری بر بنیاد این اعتقاد عمل می كنند. این سبک فکری، آن ها را به سوی تبعیض، خودمحوری و دنبال كردن اهداف شخصی سوق می دهد، چون به نظرشان در این بافت، تنها افراد قوی هستند كه استحقاق رسیدن به اهداف و خواسته هایشان را دارند، لذا مجاز به استفاده از دیگران برای رسیدن به اهداف خویش هستند.

علیزاده فرد و همکارش معتقدند: گذشته منفی به معنی تمركز روانی فرد بر خاطرات بد و ناگوار گذشته است. این نگرش می تواند ساختارهای شناختی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و فرد را برای ابتلا به اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی مستعد سازد، از طرفی، افرادی كه دارای نگرش منفی نسبت به زمان و گذشته هستند و از خودپنداره ضعیف و خوش بینی كم برخوردارند؛ اموری که به بروز رفتار قلدری منجر می شوند.
 این یافته ها به صورت یک مقاله علمی پژوهشی در فصل نامه «روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه» متعلق به دانشگاه محقق اردبیلی انتشار یافته اند.

 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!