يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۷
کد مطلب: 63654
۰
شب یلدا فرصت مناسبی است برای دیدار با سالمندان.

یلدا فرصت دیدار سالمندان

نویسنده دکتر لیلا کریمی فرشی | روانشناس
یلدا فرصت دیدار سالمندان
شب یلدا فرصت مناسبی است برای دیدار با سالمندان. در چنین مناسبت‌هایی اعضای خانواده می‌توانند سالمندان را از تنهایی در بیاورند و به آن‌ها اعتماد به نفس بدهند که هنوز می‌توانند در دورهمی‌های خانوادگی نقش خود را ایفا کنند.
تا شب یلدا فرصت کمی باقی مانده است و این روز‌ها در معابر و بازار‌های کوچک و بزرگ شهر شهروندان زیادی را می‌توان دید که در حال تدارک برای شب یلدا هستند. مراسمی که ریشه در سنت‌های ما دارد و اگر به دور از تجملات برگزار شود، می‌تواند سبب بهبود سلامت روان ما شود. 

شرایط زندگی و پیچیدگی‌های آن این روز‌ها سبب شده است که فرصت زیادی برای دورهمی نداشته باشیم. به همین دلیل شب یلدا زمان مناسبی است که خانواده‌ها دور هم جمع شوند. در این بین البته باید تاکید کرد که در شب یلدا نباید سالمندان و بزرگان فامیل را فراموش کرد و این مناسبت فرصت خوبی است تا خانواده‌ها به دیدار بزرگان خانواده و سالمندان بروند.

لازم به یادآوری است که کم نیستند، سالمندانی که این روز‌ها از انزوا و تنهایی رنج می‌برند. این درحالی است که برخی نیز تصور می‌کنند که در چنین شرایطی اگر به خانه افراد سالمند بروند، زحمت آن‌ها را بیشتر می‌کنند و یا برخی می‌گویند سالمندان حوصله سر و صدا را ندارند. به همین دلیل از برگزاری مراسمی مانند شب یلدا چشم پوشی می‌کنند. این درحالی است که باید تاکید کرد چنین باوری درست نیست و دیدار اعضای فامیل با سالمندان سبب بهبود شرایط آن‌ها می‌شود. البته چنانچه سالمندان شرایط لازم را نداشته باشند، اعضای خانواده باید به آن‌ها کمک کنند.

فراموش نکنیم که در چنین مناسبت‌هایی اگر به دیدار سالمندان برویم، آن‌ها احساس بهتری پیدا می‌کنند و به زندگی امیدوارتر می‌شوند، چراکه یک پذیرایی ساده از سوی آن‌ها و حتی با کمک شما سبب می‌شود که سالمندان دیگر حس از کارافتادگی و ناتوانی را نداشته باشند و از اینکه توانسته‌اند چنین مراسم‌هایی را برگزار کنند، حس خوبی پیدا خواهند کرد؛ بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود که مراسم‌هایی مانند جشن شب یلدا را در محلی برگزار کنند که بزرگان فامیل و سالمندان آنجا حضور دارند. در بین برخی نیز هستند که بیماری‌های سالمندان مانند آلزایمر را بهانه می‌کنند و می‌گویند آن‌ها به دلیل بیماری دیگر ما را نمی‌شناسند.

این درحالی است که شاید آن‌ها ما را نشناسند. اما ما به عنوان فرزند، خواهر، برادر یا نوه آن‌ها را می‌شناسیم و باید گفت که دیدار با چنین سالمندانی برای خود ما حس خوبی به همراه دارد، زیرا وقتی کنار شخصی می‌نشینیم که خاطرات خوبی با او داریم، مرور این خاطرات سبب می‌شود، حال ما نیز بهتر شود.

به این ترتیب باید تاکید کرد که شب یلدا فرصت مناسبی است، برای دیدار با سالمندان. در چنین مناسبت‌هایی اعضای خانواده می‌توانند سالمندان را از تنهایی در بیاورند و به آن‌ها اعتماد به نفس بدهند که هنوز می‌توانند در دورهمی‌های خانوادگی نقش خود را ایفا کنند، فراموش نکنیم که حس ناامیدی از جایی سرچشمه می‌گیرد که انسان‌ها به قول معروف تصور می‌کنند پشت‌شان خالی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ