سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۹
کد مطلب: 20255
۰
در میزگرد آسیب‌شناسی ازدواج‌های دانشجویی مطرح شد

ارایه آموزش‌های پیش از ازدواج در مساجد و حسینیه‌ها

سمن‌های ازدواج دانشجویی ایجاد شود
ارایه آموزش‌های پیش از ازدواج در مساجد و حسینیه‌ها
مسعود امینی در میزگرد ایسنا با عنوان «بررسی روند برگزاری ازدواج‌های دانشجویی و آسیب شناسی آن» که با حضور شیراوژن - قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ناصر قاسم زاده روانشناس و استاد دانشگاه در محل این خبرگزاری برگزار شد، به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان به شورای اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: دراین پیشنهاد عنوان شده است تا وقوع ازدواج مربوط به وزارت ورزش و جوانان، از تاسیس تا تحکیم خانواده با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و آسیب‌های اجتماعی ازدواج نیز در حیطه وظایف بهزیستی تعریف شود.
امینی اظهارکرد: با پراکندگی درامر ازدواج بین دستگاه‌های مسئول روبرو هستیم، البته درسال‌های قبل وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را برای حمایت مادی و معنوی در خصوص اجرایی کردن ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اعتبار بخشی و ساماندهی مراکز مشاوره انجام داده است.
 
وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی سایت‌های همسرگزینی، گفت: وزارت ورزش و جوانان در ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه ایجاد سایت‌های همسرگزینی ذیل مراکز مشاوره را دیده بود و در صدد آن بود تا مطابق قوانین ودر یک چارچوب نظام مند این امر تحقق پیدا کند؛ اما با لغوالاثر شدن آیین نامه اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره، این امر متوقف شد.
مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان استاندارد مشاوره در جهان را به ازای هر 6 هزار نفر یک مرکز مشاوره عنوان کرد و گفت: متاسفانه این مسئله در کشور ما 35 هزار به یک مرکز مشاوره است و وزارت جوانان نیز در برنامه‌های خود حمایت مالی مراکز مشاوره را دیده بود، در حالیکه امروز اعتبار آن در دست ماست؛ اما حق قانونی این کار از ما سلب شده است.
امینی با اشاره به این که ما خود را در کنار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌دانیم، اظهارکرد: ما پیشنهادی را تقدیم نهاد رهبری کرده‌ایم تا در کنار هم با راه اندازی سامانه‌ای متمرکز خاص دانشجویان بتوانیم سایت همسرگزینی تحت نظارت نهاد رهبری ایجاد کنیم تا گامی اساسی در جهت بهبود و ترویج ازدواج دانشجویی برداشته شود.

ضرورت آموزش‌های پیش از ازدواج
 امینی با اشاره به این که عده‌ای از کاهش
سن ازدواج خوشحال هستند، افزود: در سال گذشته 20 الی 25 درصد ازدواج‌ها برای خانم‌ها در سنین 15 تا 19 سالگی و برای آقایان 20 تا 25 سالگی صورت گرفته است و در این شرایط یک نگرانی به وجود می‌آید که این افراد باید آمادگی ازدواج پیدا کنند و مسئله آموزش‌های پیش از ازدواج بویژه برای زوج‌های دانشجو بسیار اهمیت پیدا می‌کند و باید هر چه سریع تر دست به کار شویم.
وی با اشاره به اهمیت قانون 16 ساعت آموزش‌های پیش از ازدواج، تاکید کرد: در سال 88 قانونی مصوب شد که وزارت بهداشت و درمان کشور متولی برگزاری آموزش‌های پیش از ازدواج است و وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، سازمان نظام روانشناسی و معاونت امور زنان و خانواده نیز در این امر باید همکاری داشته باشند، در حالیکه وزارت بهداشت به هر دلیلی پای کار نیامد و وزارت ورزش و جوانان به تنهایی اقدام به اجرایی کردن طرح 16 ساعت آموزش پیش از ازدواج کرد؛ هرچند آموزش‌هایی که در مراکز درمانی پیش از ازدواج ارائه می‌شود، مناسب است؛ اما کافی نیست و هر چه آموزش‌ها توسعه پیدا کند در زمینه طلاق ریزش خواهیم داشت.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان وظیفه‌ای را که وزارت بهداشت به هردلیل اجرایی نکرد، در استان‌های خوزستان ، قزوین ، قم ، اصفهان و یزد به شکل پایلوت اجرایی کرده است و آموزش‌های پیش از ازدواج برای زوجین این استان‌ها اجرا شد. در استان قم 8 ساعت اموزش رایگان به تصویب رسید که حوزه علمیه این بار سنگین را به دوش گرفت، بنابراین با توجه به اینکه این امر کاریست که نمی توان رایگان آن را انجام داد و مشکلات بسیاری دارد، همه باید دست به دست هم دهند تا این طرح اجرایی شود و امیدواریم به استان‌های دیگر نیز تسری پیدا کند.

ضرورت راه اندازی دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه‌ها
مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به راه اندازی دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه‌ها، افزود: در این خصوص آیین نامه اجرای آن تدوین شده است و با همکاری وزارت علوم قرار است تا در 8 دانشگاه کشور دفاتر ازدواج آسان راه اندازی شود. همچنین پیشنهاد دیگری از سوی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر تقویت مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها ارائه شده است، چرا که عملکرد این مراکز در دانشگاه‌ها
با مراکز بیرون از دانشگاه متفاوت است.

پیگیری بیمه ازدواج‌های دانشجویی
 وی با اشاره به تقویت فرهنگ سازی ازدواج دانشجویی در کشور، گفت: یکی از مسائلی که پیگیر آن هستیم مسئله بیمه ازدواج‌های دانشجویی است که باعث رونق در این مسئله می شود و ایجاد سمن‌های ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌ها می تواند در تقویت این مسئله موثر باشد.
امینی با بیان این که ازدواج‌ دانشجویی باعث افزایش زمان جوانی، تعدیل انتظارات و کاهش فاصله نسل‌ها می‌شود، اظهارکرد: اگر بتوان حوزه انتخاب در کشور را گسترش داد و فرهنگ ازدواج دانشجویی را تقویت کرد قطعا می توانیم شاهد افرایش روز افزون این ازدواج‌ها باشیم. اوایل ماه جاری فقط در یک شهر کوچکی به نام آزاد شهر استان گلستان 1034 زوج دانشجو با یکدیگر ازدواج کردند و این نشان از گسترش این فرهنگ در جامعه دارد.

برگزاری پایلوت آموزش‌های پیش از ازدواج در مساجد، حسینه‌ها و محلات تهران
 امینی با اشاره به طرح‌های گوناگون وزارت ورزش در خصوص ازدواج، گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که وزارت ورزش و جوانان پیگیرآن است برگزاری آموزش‌های پیش از ازدواج در مساجد، حسینیه‌ها و محلات است و مساجد از آن جهت که رایگان است و متولی دارد به خوبی می تواند در این زمینه کمک کند و وزارت ورزش و جوانان نیز با اختصاص یک میلیارد تومان به این مسئله نیروی انسانی کافی را تامین کرده تا این طرح اجرایی شود و اکنون دوران آزمایشی آن در تهران در حال انجام است که البته با یک سری مشکلات نیز همراه بوده است.
وی در خاتمه با بیان این که 25 الی 40 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد، افزود: همان طور که برای اعتیاد برنامه ریزی می کنیم باید برای پدیده طلاق نیز برنامه داشته باشیم وتحقیقات نشان داده است که 90 درصد خانم هایی که طلاق می گیرند. پس از گذشت یک سال تمایل به بازگشت به زندگی دارند، اما هیچ نهاد یا سازمانی نیست که این زوجین را به هم برساند ، البته طرحی در این مورد در استان زنجان به شکل پایلوت در حال انجام است تا بتوانیم چاره ای برای این موضوع بیندیشیم، چرا که سال گذشته در استان زنجان از 18000 واقعه ازدواج، 1800 مورد طلاق به ثبت رسیده است که باید برای بازگشت به زندگی این 1800 زوج برنامه‌ای تدوین شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.