سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۹
کد مطلب: 55029
۵
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور:

۷ هزار روان‌شناس و مشاور در کشور پروانه فعالیت دارند

۷ هزار روان‌شناس و مشاور در کشور پروانه فعالیت دارند
دکتر محمد حاتمی ۲۴ شهریور در ارتباط آنلاین در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی روان دروانی ایران در دانشگاه محقق اردبیلی با اعلام این خبر افزود: روزانه ۱۳۰ هزار مشاوره روان‌شناسی در کشور توسط روان‌شناسان و مشاوران به مردم ارائه می‌شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: معیارصلاحیت حرفه ای تسلط حرفه ای به یکی از رویکردهای روان درمانی است. ما با روان درمانی اندیشه های معیوب و تفکرات غلطی که وجود دارد و در احساسات و هیجاناتی که آسیب دیدند، تغییر ایجاد می کنیم و از طریق روان درمانی می توانیم روی رفتار تاثیر بگذاریم و یکی از مشکلات ما در سال های اخیر این است که به روان درمانی و مرز صلاحیت حرفه ای توجه نکرده ایم.


آموزش رواندرمانی به متقاضیان فعالیت حرفه ای
این استاد روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: یکی از شروط حرفه ای گری روان شناسان و مشاوران انتخاب یک رویکرد روان درمانی است، باید سازمان نظام روان شناسی روی آن کار کند و به تمام کسانی که می خواهند فعالیت حرفه ای انجام دهند باید آموزش روان درمانی دهیم.

حاتمی ادامه داد: روان درمانی کار ساده ای نیست و کار هر کسی هم نیست. باید زمینه های نظری و حرفه ای در افراد وجود داشته باشند. گاهی در فضاهای مجازی و تابلوها و افرادی که روان شناس نیستند روان پزشک یا پزشک هستند؛ می نویسند روان درمانی که از نظر معیارها و شاخص های جهانی اشتباه است.

وی افزود: فردی می تواند روان درمانی انجام دهند که ۱۳۵ واحد دوره لیسانس را گذرانده و دوره کارشناسی ارشد و دوره های تخصصی را در دوره دکتری گذرانده باشد و تاییدیه را از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گرفته باشند،بدین شکل نیست که فردی از رشته روان شناسی فارغ التحصیل شد، می تواند روان درمانی انجام دهد،زیرا کار حرفه ای و تخصصی است و حتما باید دوره هایش دیده شود و تایید آن از سازمان نظام روان شناسی گرفته شود.


اهمیت رشته روانشناسی در دوران کرونا
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در سال‌های اخیر، روان‌شناسی به یک واقعیت در جامعه تبدیل شده است و مردم به اهمیت این علوم برای حل مشکلات خود پی برده‌اند و کارآمدی رشته های روان شناسی در دوران کرونا بیشترآشکار شد. روان شناسان و مشاوران در قانع سازی و تبعیت جویی و اجرای پروتکل های بهداشتی می توانند تاثیرگذار باشند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، امروز به‌شدت نیازمند استفاده از علوم روان‌شناسی در جامعه هستیم.

حاتمی با بیان اینکه امروزه روان‌شناسی خود را به جامعه تحمیل کرده است و تأثیر علوم روان‌شناسی در عرصه‌های مختلف زندگی مردم قابل‌مشاهده است، اضافه کرد: با روان‌درمانی می‌توان روی تفکر و اندیشه‌های معیوب تغییر ایجاد کرد.


وی گفت: سازمان نظام روان شناسی در طی ۱۷ سالی که تاسیس شده است؛ مسئولیت ساماندهی امور روان شناسی را بر عهده داشته است؛ در این سال ها از یک طرف مردم نگاهشان به روان شناسی و مشاوره تغییر کرده است. از طرف دیگر صندلی های رشته های روانشناسی و مشاوره در دانشگاه ها افزایش یافته است.

به گفته حاتمی، روان‌شناسی علم آرامش جامعه و علم ارتقای کیفیت زندگی مردم است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به روان شناسان توصیه کرد و گفت: نتایج تحقیقات و فعالیت های خود را حتما به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره اعلام نمایند. ما در سه زمینه اخلاق در روان درمانی،روان در مانی در دوران کرونا ،بومی سازی رویکردهای روان درمانی بر اساس فرهنگ اسلامی-ایرانی، نیازمند پژوهش های شما هستیم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با ویروس کرونا باید پیوست سلامت روان وجود داشته باشد، اضافه کرد: این پیوست در زمینه مقابله با ویروس کرونا در کشور وجود ندارد.

حاتمی گفت: ستاد ملی کرونا از سرمایه های اجتماعی در این یکسال و نیم گذشته استفاده نکردند و این گونه بود که تبعیت جویی و اقناع سازی جامعه در خصوص پروتکل های بهداشتی با مشکل مواجه شد. سرمایه های اجتماعی ما یعنی اساتید دانشگاه روان شناس، جامعه شناسی،حقوق دان،روحانی… می تواند، کسانی که مردم به آن ها اعتماد دارند‌. ما از سرمایه های اجتماعی خود استفاده نکرده و موج پنجم را تجربه کردیم

وی افزود: کنگره روان درمانی باید تکرار شود و از نتایج تحقیقات آن برای مقابله با آسیب های اجتماعی وروانی که وجود دارد، استفاده کنیم.

 
آسیب‌های روانی به‌واسطه کرونا افزایش‌یافته است
عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، آسیب‌های اجتماعی افزایش‌یافته است.

نیلوفر میکائیلی  نیز در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی روان دروانی ایران در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: مبتلایان به ویروس کرونا سالیان سال عوارض روانی خواهند داشت. و بیشترین مشکلات مبتلایان به ویروس کرونا اضطراب، استرس و کرختی هیجانی است و کرختی هیجانی ممکن است سال‌ها در این افراد باقی بماند.

میکائیلی با اشاره به آسیب‌ها و مشکلات کووید -۱۹ به کادر سلامت تصریح کرد: افسردگی، اضطراب، ترس از آلوده کردن عزیزان از جمله مسائل و مشکلاتی است که کادر سلامت با آن مواجه هستند و این یک دردمندی به آنها انتقال می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان هم از ویروس کرونا آسیب‌های متعددی می‌بینند، ادامه داد: زمانی که روتین زندگی دانش‌آموزان به هم می‌ریزد، آنها دچار اختلال می‌شوند و به آنها ضرباتی وارد می‌کند زیرا بچه‌ها شکننده و آسیب‌پذیر هستند.

وی با بیان اینکه روان‌درمانی کاری کاملاً علمی است که هر کس نمی‌تواند آن را انجام دهد، تشریح کرد: روان‌درمانی به‌کاربردن اصول علمی بر اساس رویکردهای نظری است تا مشکلات عاطفی، روحی، روانی و غیره افراد را حل کند./ ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند