جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۷:۳۶
کد مطلب: 5754
۰

پاسخ وزير به سوال خراسان درباره تاخير ۴ساله در اجراي طرح شناسايي و حمايت دانش آموزان نخبه

روزنامه خراسان نوشت: با وجود گذشت حدود ۴سال از زمان مقرر براي اجراي طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر دانش آموزي و با وجود گذشت ۲ماه از آغاز سال تحصيلي مدارس وزير آموزش و پرورش در گفت وگو با خراسان با ذکر اين نکته که اجراي اين طرح پيش از اين ساختار مشخصي نداشته است، گفت: درحال حاضر ما براي اجراي طرح «شهاب» ساختار تعريف کرده ايم و در سال جاري آن را عملياتي خواهيم کرد! طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر و نخبگان دانش آموز در قالب طرح شهاب از جمله برنامه ها و طرح هاي مهمي بود که از بدو ايجاد معاونت علمي رياست جمهوري از سوي اين معاونت عنوان شد. اين طرح که بنا به گفته معاون علمي رياست جمهوري اجراي آن در سطح وسيع برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده است، قرار بود از مهرماه سال ۸۶ با هدف ايجاد تحول در کشف استعدادهاي برتر و هدايت آن ها و توسعه علمي کشور عملياتي شود اما متاسفانه در حال حاضر با وجود گذشت ۴سال اين طرح هنوز به مرحله اجرا درنيامده است، درحالي که به گفته معاون علمي رئيس جمهور، آموزش و پرورش موظف شده است طرح شناسايي دانش آموزان نخبه را در سطح وسيع و در سراسر کشور اجرايي کند. دکتر حميدرضا حاجي بابايي در جريان برگزاري هجدهمين دوره نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در پاسخ به سوال خراسان در تشريح آخرين وضعيت اين طرح گفت: اجراي طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر دانش آموزي که مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است به ۲ مرکز ملي استعدادهاي درخشان و مرکز دانش  پژوهان جوان سپرده شده است. وي خاطرنشان کرد: اين طرح از امسال وارد فاز اجرايي خواهد شد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا با وجود گذشت ۴سال از زمان مقرر، اين طرح هنوز عملياتي نشده است، تصريح کرد: خير، اين طرح هنوز عملياتي نشده است. اما ما ستاد راهبري اجراي طرح شهاب را تشکيل داديم و با توجه به آن که اين طرح ساختار درستي نداشته است براي آن ساختار تعريف کرده ايم و اين طرح را به سمت اجرايي شدن پيش مي بريم.وي خاطرنشان کرد: براساس اين طرح ما دانش آموزان نخبه را شناسايي و تحت پوشش قرار مي دهيم به نحوي که دانش آموزان نخبه به مدارس استعدادهاي درخشان و يا نقاط ديگري که به همين منظور در روستاها يا ساير نقاط کشور وجود دارد منتقل مي کنيم و در قالب اعطاي کمک هاي مالي و امکانات تحصيلي از آن ها حمايت خواهيم کرد.اين اظهارات وزير آموزش و پرورش در حالي مطرح مي شود که براساس طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر دانش آموزي هدف اصلي طرح آن است که استعدادهاي درخشان جامعه در ابتدايي ترين مراحل تحصيل در نظام تعليم و تربيت و توسط معلمان شناسايي و بدون آن که از مدرسه محل تحصيل خود جدا شوند، تحت حمايت قرار گيرند و در عين حال به جاي انجام تکاليف عادي به انجام تکاليف فوق العاده بپردازند تا در نهايت شاهد بروز خلاقيت ها و استعدادهاي اين دانش آموزان در بستر مدرسه باشيم در واقع يکي از ويژگي هاي بارز اين طرح تداوم حضور و تحصيل استعدادهاي برتر دانش آموزي در کنار ساير دانش آموزان است که اين امر مي تواند به رشد استعدادهاي ديگر دانش آموزان و ارتقاي سطح علمي آنان نيز بينجامد. اين در حالي است که متاسفانه اظهارات وزير آموزش و پرورش مبني بر انتقال دانش آموزان به مدارس استعدادهاي درخشان و... با اهداف و محورهاي اين طرح در تناقض است تا جايي که به نظر مي رسد وزير چندان از جزئيات طرح باخبر نيست! البته حاجي بابايي در پايان اظهارات خود به خبرنگار ما توصيه کرد که بهتر است درباره جزئيات اين طرح با مسئولان آن صحبت کنيد. در هر حال انتظار مي رفت تاکنون ساز و کارهاي اجرايي اين طرح مهم در آموزش و پرورش ، معاونت علمي رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان فراهم شده باشد اما متاسفانه به نظر مي رسد اين طرح هم چنان روي کاغذ مانده است. طرحي که بنا به گفته معاون علمي سابق رياست جمهوري، اجراي آن نيازمند ساز و کار پيچيده و تعريف ماموريت جديد در آموزش و پرورش نيست و قرار است در اجراي اين طرح از معلمان و دبيران آموزش و پرورش براي شناسايي استعدادهاي برتر استفاده شود. در اين طرح تاکيد بر تقويت خلاقيت و نوآوري جايگزين تاکيد بر محفوظات خواهد شد ضمن اين که با اجراي اين طرح دانش آموزان مستعد مناطق محروم و روستاها نيز امکان بهره مندي از اين حمايت ها را پيدا مي کنند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو