شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ / ۰۶:۳۵
کد مطلب: 59317
۱
برگرفته از کتاب تاب آوری و فرهنگ

تاب آوری و ارزشهای فرهنگی

عفت حیدری
تاب آوری و ارزشهای فرهنگی
  فرهنگ چه­ گونه به شکل­‌‌هایی ارزیابی می­‌‌شود که به تاب­‌‌آوری ربط پیدا می­‌‌کند؟
ویلیام درسلر، مردم­‌‌شناس فرهنگی پیش­رو، قالب و طرحی کامل برای نشان­‌‌دادن اهمیت دیدگاه­‌‌های فرهنگی به­‌‌شیوه­‌‌ای کمّی بود. الگوهای فرهنگی موافق یا ناموافق وی، تناسب و یا شکاف­‌‌های مرتبط را دررابطه با موقعیت اجتماعی فرد،همتای الگوهای فرهنگی برجسته­‌‌ای که برای مثال، زندگی خوب و یا اجزای اساسی موقعیت اجتماعی خوب او است، می­‌‌سنجند.
همان­‌‌گونه که تحقیقات وی نشان می­‌‌دهد، شکاف­‌‌های موجود بین توقعات اجتماعی و واقعیت­‌‌های روزمره‌ی زندگی را می­‌‌توان به­‌‌شکل استرس­‌‌های جسمانی فرد، خطر افسردگی و یا حتی رنگ پوست، تفسیر کرد. همه­‌‌ی این نشانه­‌‌ها می­‌‌توانند نشانه­‌‌های بالقوه­‌‌ی بیولوژیکی دشواری­‌‌های اجتماعی باشند.
مهم­‌‌تر از همه آن­که الگوهای موافق فرهنگی، اهداف خاص و عملی دارند و با تحلیل سطح فردی با هنجارهای فرهنگی و ساختارهای اجتماعی مرتبط­‌‌اند. این الگوها به بررسی عدم تجانس پیامدها در عوضِ ارتباطات یک­پارچه بین هنجارهای فرهنگی و پیامدهای بهداشتی می­‌‌پردازند.
بنابراین، فرهنگ با کمّیت به شیوه­‌‌ای مفید و بااین­‌‌حال معنادار، مأنوس است(درسلر،؛ 2012). این فرایند با پیشنهاد شیوه­‌‌هایی برای ارتباط بهداشت و فرهنگ می‌­‌‌تواند به بررسی تاب­‌‌آوری و ارزش­‌‌های فرهنگی بسط یابد.
 به گزارش میگنا به­‌‌منظور انجام تحلیل­‌‌های فرهنگی متناسب و موافق در تحقیق و پژوهش تاب­‌‌آوری با جوانان، ممکن است با مراحل مفهومی و متدولوژیک شروع کنیم.
 اول گروه­‌‌های متمرکز را برای استخراج و استنباط دیدگاه­‌‌های جهانی درمورد آن­‌‌چه زندگی خوب را شامل می­‌‌شود و شاخص­‌‌های مرتبط فرهنگی تاب­‌‌آوری، دور هم جمع کرد. ما می­‌‌توانیم به­‌‌ارزیابی اهداف جوانان دربرابر آن­چه گروه­‌‌های دیگر جامعه به­‌‌عنوان اهداف به­‌‌هنجار برای رفتارهای اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی درنظر می­‌‌گیرند، بپردازیم.می­‌‌توانیم حوزه­‌‌های فرهنگی و تاب­‌‌آوری را با فهرست­‌‌های آزاد مقایسه کرده و این داده­‌‌ها را ازطریق تحلیل چندبعدی و تحلیل‌­‌‌های خوشه­‌‌ای بسنجیم.
دوم،یک بررسی انجام دهیم و به نمونه­‌‌ای از جوانان دست پیدا کنیم تا سؤال کنیم که هرکدام چه­طور می­‌‌توانند به اهداف مرتبط خود برسند.
بنابراین، ما توافق یا عدم توافق عقاید یا رفتارها را از اهداف بهنجاری می­‌‌سنجیم که برای جامعه­‌‌ی محلی یا اجتماع، مهم­‌‌اند.به­‌‌لحاظ آماری، می­‌‌توان توافق حوزه­‌‌های فرهنگی را ازطریق معیارهای مقداری خاص وارتباط ماتریکس­‌‌های پاسخ­‌‌های شرکت­‌‌کنندگان تعیین کرد.
سوم، ما پیامدهای بهداشتی فردی را بررسی می­‌‌کنیم که آیا با وضوح با عدم توافق و عدم تجانس سطح فردی از هنجارهای اجتماعی، مرتبط‌­‌‌اند؟
در سال 2006 این فرایند را با تیمی از محققان محلی در کابل شروع کردیم(پانتر­‌‌ـ­‌‌بریک، ایگرمن، مجادیدی و مک دید،؛ 2008).درحالی­‌‌که مردم افغانستان در گزارش­‌‌های جدید، مردمی بحران­‌‌زده بر اثر جنگ توصیف شده­‌‌اند،؛تصاویرمهم­‌‌تری توسط دانشمندان علوم اجتماعی نشان می­‌‌دهند و استدلال می­‌‌کنند که افغانی­‌‌های تاب­‌‌آوری نامعمولی را دربرابرکشمکش­‌‌های جاری و فقر تحمل می­‌‌کنند(دی بری و دیگران،؛ 2003). می­‌‌خواستیم در کار خود درک کنیم به­‌‌راستی چه ابعادی از دشواری­‌‌ها برای جوانانی مهم است،که برای پیش­‌‌رفت­‌‌های اجتماعی­‌‌ـ­‌‌اقتصادی در کشوری که سه دهه است به­‌‌دلیل جنگ عقب نگه داشته شده، سعی می­‌‌کردند؛ کشوری که حالا پس­‌‌از براندازی رژیم طالبان، فرصت­‌‌های تازه­‌‌ی آموزشی و بازسازی وسیعی را در پیش­‌‌رو دارد.
ما از گروه­‌‌های متمرکز، الهامات اجتماعی خاص جنسیتی و توقعات و سرخوردگی­‌‌ها را درمیان دانش­جویانی که به آموزش دانشگاهی دست یافته بودند،بررسی هایی انجام دادیم.ازدانش­جویان درباره­‌‌ی جاه­‌‌طلبی­‌‌های خود و نحوه­‌‌ی حمایت خانواده­‌‌ها سؤال کردیم که آیا خانواده­‌‌ها از آن­‌‌ها حمایت می­‌‌کنند و یا آن­‌‌ها را تحت فشار قرار می­‌‌دهند؟ ازآن­‌‌ها درباره­‌‌ی نابرابری­‌‌های مالی،اقتصادی و سیاسی که زندگی آن­‌‌ها را با مشکلات و موانع مهم مواجه می­‌‌کند، سؤال کردیم.
ما مجهز به توافقی مشخص، درمورد آن­‌‌چه درزمینه­‌‌ی اهداف و منابع و عوامل استرس­‌‌زا در زندگی آن­‌‌ها وجود دارد، تحقیق کردیم و از تعدادی زن و مرد به­‌‌صورت اتفاقی درمورد اعتماد­‌‌به­‌‌نفس خود برای رسیدن به اهداف خود،؛ اهدافی که در فرهنگ آن­‌‌ها مهم تلقی می­‌‌شود و منابع کلیدی و عوامل استرس­‌‌زای مهم آن­‌‌ها، پرسش­‌‌هایی کردیم.
هم­چنین فشارخون و توان­مندی ایمنی آن­‌‌ها را به­‌‌عنوان دو عامل عالی استرس روانی اجتماعی، که مقیاس استرس روانی اجتماعی زیرپوستی آن­‌‌هاست، راسنجیدیم در مورد نمونه­‌‌های افغانی، ما به درک واضحی از به­هنجاربودن و موقعیت اجتماعی مطلوب و درک تجارب موقعیت­‌‌های هماهنگ و متجانس و موقعیت­‌‌های اجتماعی پرکشمکش رسیدیم.
برای مثال، ما توجه خاصی به این امر کردیم که جوانان چه­گونه اهداف جاه­‌‌طلبانه­‌‌ی خود را با اهدافی که مطابق دیکته­‌‌های فرهنگی و آبروی خانوادگی است، وفق می­‌‌دهند.ما تفاوت­‌‌های جنسیتی فاحشی را در تجربه­‌‌ی عوامل استرس­‌‌زای خانوادگی مشاهده کردیم، شاهدارتباطاتی بین تجارب استرس­‌‌زا و نشانه­‌‌های استرس روانی فیزیولوژی، به‌­‌‌ویژه برای زنان جوان بوده­‌‌ایم.
این فرایند مزایای مختلفی دارد.این فرایند به­‌‌خوبی تعریف شده است تا بدانید که جوانان چه­گونه فکر می­‌‌کنند و چه­طور با گروه­‌‌های اجتماعی دیگری که درمعرض ارزش­‌‌ها و جریانات فرهنگی مختلفی در همان محل قراردارند، تعامل می­‌‌کنند.
پیوندهای قوی با گروه­‌‌های اجتماعی و پژوهش­‌‌های بیولوژیک درارتباط فرهنگ با بیولوژی وجود دارد؛به­‌‌شیوه­‌‌هایی که پیچیدگی سطوح خانوادگی ومسیرهای سطح فردی تاب­‌‌آوری را نشان می­‌‌دهد.ویلیام درسلردراثرخود در جست­‌‌وجوی درک تعامل معانی جمعی مشترک با پیامدهای بهداشتی در سطح فردی، ازطریق شاخص­‌‌ها و بیومارکرهایی مثل فشارخون است(درسلر و دیگران،؛ 2005).
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو