شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۴
کد مطلب: 59800
۶
سند ملی "سلامت روان در دوران کرونا" تدوین می‌شود

دکتر حاتمی: در دوران پساکرونا نیاز به علم دانشگاهی و پژوهش روان‌شناسی است

دکتر حاتمی: در دوران پساکرونا نیاز به علم دانشگاهی و پژوهش  روان‌شناسی است
دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره روز پنجشنبه در نشست خبری که در محل وزارت کشور و در حاشیه همایش ملی آسیب‌شناسی روانی و مداخلات روانی - اجتماعی پسا کرونا برگزار شد، افزود: اسفندماه ٩٨ مصادف با پیدایش کرونا و تبدیل این بیماری به یک بحران بود که عوارض و تبعات مختلفی را به همراه داشت و این بیماری به سرعت تبدیل به بحران شد که عوارض زیادی ایجاد کرد و تمام افراد یک خانواده را تحت فشار روانی قرار داد و به دلیل ابهامات متعدد آحاد مردم را تحت فشار روانی قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: ما فکر می‌کردیم این بحران به زودی تمام می‌شود، اما شاهد ۷ موج کرونا بودیم و بحران‌های دیگری نیز ایجاد کرد. در دوران پسا کرونا قطعا عوارض روانی تشدید می شود زیرا افراد چیز‌هایی از دست دادند و وارد چالش‌هایی جدیدی شده اند.

وی گفت: این عوارض روانی و اجتماعی در دوران پساکرونا تشدید می‌شود و هدف از برگزاری این همایش‌ نیز پایش و رصد آسیب‌های روانی - اجتماعی این بحران و کمک به تأمین امنیت روان و سلامت اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و صاحب‌نظران دانشگاهی است.

به این منظور تمام تحقیقات انجام شده در زمینه آسیب‌های روانی ناشی از کرونا را در این همایش بررسی و سپس نتایج آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌کنیم.

حاتمی تاکید کرد: در دوران پساکرونا نیاز به علم دانشگاهی و پژوهش است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز در این دوران، به دفعات آمادگی برای پیوست‌های سلامت روان جهت نقش‌آفرینی کنار ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام کرده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: آنچه سازمان جهانی بهداشت تاکنون اعلام کرده این است که در سال 99 در جهان، اضطراب و افسردگی 25 درصد نسبت به قبل از کرونا در جهان افزایش یافته است بنابراین قطعاً در مسئله اضطراب و افسردگی بیشترین آسیب را دیده‌ایم که متعاقب آن، آسیب‌های بیشتری ممکن است به جامعه وارد شود‌.
 
حاتمی افزود: منابع ما برای بررسی آسیب‌های روانی ناشی از کرونا تحقیقات و کارهای آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها و بررسی‌های میدانی بود. روزانه بیش از 150 هزار مشاوره روانی در کلینیک‌ها و مراکز مشاوره به مردم ارائه و نتایج آن‌ها رصد می‌شود اما با برگزاری این همایش قصد داریم که به طور دقیق و تخصصی بررسی کنیم که آسیب‌های روانی ناشی از کرونا چه بوده‌اند.

وی در پایان اشاره کرد: از زمانی که کرونا وارد کشور شد جامعه روانشناسی اعلام آمادگی کرد تا در کنار ستاد ملی مقابله با کرونا امنیت روانی جامعه را کنترل کند. در شش ماه بیش از ۷۰۰ همکار ما در سامانه ۴۰۳۰ پاسخگوی مشکلات روانی مردم بوده اند و خدماتی از جمله مشاوره آنلاین داشته ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...