يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
کد مطلب: 63318
۰
چهاردهم آبان ماه به نام روز فرهنگ عمومی به ثبت رسیده است.

کتابخوانی فرهنگ مردم ایران است

به بهانه 14آبان و روز فرهنگ عمومی بررسی شد
برخی از روزهای سال که در برگ های تقویم مناسبتی نام گذاری می شوند برای عموم مردم شناخته شده نیستند مانند چهاردهم آبان ماه که به نام روز فرهنگ عمومی به ثبت رسیده است. اهمیت فرهنگ و رویدادها و فعالیت های فرهنگی از بارزترین شاخص های توسعه یافتگی در کشورهای جهان به حساب می آید.
فرهنگ رفتاری ایرانیان متکی بر کتاب
ایرانیان به تاریخ و فرهنگ خود افتخار می کنند و در صورت ارائه اصالت، قدردان اظهارنظر مثبت در ارتباط با این موضوعات هستند.
رفتار عمومی مردم ایران در بسیاری از موارد به آموزش همگانی نیاز دارد و اخلاق فردی و اجتماعی شهروندان پس از سه دهه فعالیت منظم شورایی با این همه امتیاز باید دگرگون باشد اما مع الاسف آمار موجود دستگاه های فرهنگی نشان از پسرفت و کاهش بسیاری از این موارد دارد.
به راحتی می توان به این نکته مهم دسترسی پیدا کرد که سبک زندگی مردم از شورای فرهنگ عمومی، بهره ای نبرده است. آنها بیشتر جلسات تجاری، خانوادگی و پاتوق های مناسبتی خود را با چای و میوه یا شیرینی و به طور معمول با سوالی درباره سلامت و خانواده طرف مقابل را آغاز می کنند و سپس به موضوعات مورد علاقه عمومی مانند کار، برداشت مخاطب از کشور خود و سفرهای اخیر و سایر موارد می پردازند.
فرمول بندی رفتار عمومی
شاید ناخواسته این فرمول استاندارد، بدون توجه به این که برای نخستین بار با کسی ملاقات می کنیم، با یک دوست خوب هم صحبت شده ایم، تلفنی گفت وگویی شکل گرفته یا این که آیا قبلا مدت کوتاهی صحبت کرده ایم یا خیر یا ممکن است شما را بی ادب یا ناگهانی قلمداد کنند.
ارتباطات شخصی و روابط خوب اساس هرگونه موفقیت گفتمانی در ایران است، بنابراین مهم است که از ابتدا یک گزارش خوب ایجاد کنیم. هرچند ظهور فضای مجازی و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در بین جوانان و دانشجویان، بر سبک زندگی و گذران وقت آنان تاثیر گذاشته است اما در فرهنگ رفتاری ایرانیان کتاب و کتابخوانی از دیرباز مورد توجه خانواده ها بوده است.
وسیع ترین شبکه فرهنگی کشور
آیین های سنتی ایرانیان مانند آیین نوروزی و آداب و رسوم مراسم هایی چون یلدا و آغاز سال نو با قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی یا کتب اشعار حافظ و فردوسی مورد استقبال مردم بوده است .
تشویق و برانگیختگی گروه های سنی مختلف و در سطح عمومی جامعه با عنایت به بازگشایی کتابخانه های مرکزی و تجهیز و توسعه کتابخانه های عمومی به عنوان وسیع ترین شبکه فرهنگی کشور در کنار مدارس با رویکرد ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بخش عمومی جامعه با حمایت و پشتیبانی از نوآوری، خلاقیت، توسعه و گسترش اهداف درازمدت دولت مردمی در حمایت از بخش فرهنگی در جهت گسترش مشارکت در حیات فرهنگی کشور در حالی مدنظر قرار گرفته است که سایر خدمات فرهنگی آموزشی و تربیتی نیز همزمان در حال برنامه ریزی و اجراست.
نقش شورای فرهنگ عمومی بنابر شرح وظیفه ذاتی این قرارگاه مهم فرهنگی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی با بهره جستن از ظرفیت تاثیرگذار این شورا می تواند آثار موثری در فرهنگ سازی عمومی مردم ایران در توجه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی داشته باشد.
از آنجا که آفرینش فرهنگی و هنری و نشر این قبیل فعالیت ها نیازمند دو دیدگاه متفاوت است، لذا شورای فرهنگ عمومی می تواند در اهمیت دادن یکسان به هر دو حوزه نقش موثری را به نمایش بگذارد، چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اجرای فعالیت های آفرینشی و نشر این قبیل فعالیت ها در کلیه بخش های کشور مصمم شده است و بر آن است که هر دو زمینه را تقویت کند. تولیدات و کالاهای فرهنگی حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز به منظور نمایش دستاوردهای این حوزه و با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور می توانند در دسترس عموم قرار گیرند.
همچنان که کوشش فراوانی به عمل آمده است تا این دو ماموریت خدماتی عمومی به نحو احسن انجام بگیرند، تا توسعه و گسترش در خلاقیت های فرهنگی و هنری و در دسترس قرار دادن این خلاقیت ها برای عموم مردم جامعه به راحتی و به دور از تشریفات اداری توسط این شورا انجام پذیرد.
اهمیت برنامه ریزی برای فرهنگ جامعه
شورای فرهنگ عمومی در زمره شوراهای فعالی است که با حضور عالی ترین مدیران در سطح کشوری و استانی و به صورت منظم برگزار می شود. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این شورا وظیفه خطیر ساماندهی وضعیت دانشگاه ها را به عهده داشت.
پس از آن، موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر مقام معظم رهبری، رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال 1364 به منظور تعیین اهداف، سیاست گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد.
رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت برنامه ریزی برای فرهنگ جامعه در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذر 1392 می فرمایند: «فرهنگ، برنامه ریزی هم لازم دارد؛ نباید انتظار داشت که فرهنگ کشور چه فرهنگ عمومی، چه فرهنگ نخبگانی، دانشگاه ها و... به خودی خود خوب بشوند و پیش بروند؛ نه، این برنامه ریزی می خواهد. حالا مساله نظارت و این چیزها را عرض خواهیم کرد؛ نمی شود مسئولان کشور مسئولیتی احساس نکنند در زمینه هدایت فرهنگی جامعه. همان طور که اشاره کردند آقای رئیس جمهور، دولت و مسئولان موظفند که توجه کنند به جریان عمومی فرهنگ جامعه؛ ببینند کجا داریم می رویم، چه دارد اتفاق می افتد، چه چیزی در انتظار ما است؛ اگر چنانچه مزاحمتی وجود دارد، آنها را برطرف کنند؛ جلوی موانع را، عناصر مخرب را، عناصر مفسد را بگیرند. بایستی موردتوجه و مدنظر مدیران قرار بگیرد.»

 
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...