دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ / ۰۶:۲۸
کد مطلب: 59830
۱۰
محمدرضامقدسی

وِیژگی های افراد تاب آور

باشگاه تاب آوری
وِیژگی های افراد تاب آور
 به گزارش باشگاه تاب آوری میگنا محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری نوشت : آیا تا به حال فکر کرده اید چرا برخی در برابر مشکلات پایدار و پابرجا باقی می مانند درحالی که دیگران با کوچکترین چالش ازهم می پاشند ؟
آیا تفاوت این دو دسته به ژنتیک ،موقعیت مالی ،شرایط خاص و ...بستگی دارد  یابه نگرش وعملکردهایی که برای هدایت زندگی پرورش داده اند ارتباط دارد ؟ یا هر دو گزینه میتواند در تاب آوری و توانایی نقش ایفا کند افراد تاب آور هستند که با بکاربردن شیوه درست و مناسب و بارویکردی آگاهانه به این نتیجه میرسند که انتخاب، یادگیری، و مدیریت صحیح شالوده اصلی رسیدن به تاب آوری هستند و با این فاکتورها به مواجهه با ناملایمات میروند .

حال افراد تاب اور چه ویژگی هایی دارند :

1-حد ومرز خود رامیشناسند :
افراد تاب آور شخصیت تعریف شده ودر چهار چوبی دارند که هرنوع تروما وبحرانی را موقتی دانسته و آنرا وارد حریم شخصی خود به صورتی که هویت و شخصیتشان را متزلزل کند نمیکنند  به نظر میرسد انسان تاب آور پویا و پایدار است و بحران را جزئی خارج از خود میدانند .

2-افراد تاب آور اهل همدلی و همراهی هستند :
معمولا اطرافیان و همراهانی برای حمایت بر میگزینند که تاب آوری با زندگیشان عجین است افراد حامی فضایی به ما میدهند که در زمان لازم شنونده ، همراه و همدل ما باشند وبر حسب ضرورت و درزمان مناسب مشوق باشند و توصیه هایشان حل مساله و گفتارشان آرام بخش و اطمینان دهنده باشد .
3-افراد تاب آور خود آگاهی را پرورش میدهند :
یک استراتژی بلند مدت عاقلانه این است که خود آگاهانه به خودمان ،نیازها ،احساسات ،
علایق ،نکات ضعف و قوت خود دست پیدا کنیم ودر واقع بی گدار به آب نزنیم .حتی پا فشاری ها و سر سختی نشان دادن های غرور آمیزی که گاهی برای گذشت از بحران داریم در صورت نداشتن خود آگاهی ما را مستعد شکست های متعدد می سازد تاب آوری خورشیدی فروزان برای سرما و سردی روزهای سخت زندگی است
 
4 -افراد تاب آور پذیرش را تمرین میکنند :
تحمل درد تلخ و سخت است همانطور که ترمیم و بهبودی مستلزم گذشت زمان است .
افراد تاب آور پذیرفته اند که درد بخشی از زندگی است که در نهایت فرو کش میکند هر چقدر در لحظه استرس شدید و تکان دهنده باشد باز هم باید پذیرفت که این بحران نباید ما را از پای در بیاورد که میفرماید فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست .
5-افراد تاب آوراز توجه آگاهی و ذهن آگاهی خوبی برخوردارند :
 ذهن آگاهی همان رساندن آگاهی وتوجه خود به لحظه ودر اینجا و اکنون بودن است
افراد تاب آورهمواره تمرکز بر روی حال و اکنون خود دارند که البته ب اثر تمرین و تکرار در فرد ایجاد میشود  توجه آگاهی افرادتاب آور مو قعیت را برایشان دقیقتر و واکنش را برایشان بهتر وساده تر میکند
ذهن آگاهی این امکان را فراهم میکند که در روزهای سخت اثر گذار باشیم ، ذهن آگاهی توانایی و ابزاری کارآمد است که افراد تاب آور را دربرابر ناملایمات حفاظت میکند و اجازه نمیدهد که بحران و استرس پیشروی غیر معمول و غیرواقعی داشته باشند .

6-  افراد تاب آور قدرت تحمل ابهام بالایی دارند
افراد تاب آور ملزم به دریافت و رسیدن به تمامی ابهامات و سئوالات خود در زمان بحران نیستند و خود را محدود به دست یابی به تمام علامت سوالهای ذهنی نمی کنند ( قدرت تحمل ابهام ) ولع فراوان به دنبال یافتن تمامی پاسخ برای سوالات سخت روزهای بحرانی باشیم و ناتوانی در تحمل ابهامات میتواند به اضطراب ما دامن زده و بر قدرت اجرایی ما اثری نامطلوب بگذارد  یا حتی با بروز خطاهای شناختی مانع از رسیدن ما به پاسخ های صحیح در زمان مناسب باشد که البته این مورد با خلاقیت و توجه آگاهی هم آیند است
 
7- افراد تاب آور از توانایی و مهارتهای خود مراقبتی خوبی برخوردار هستند  :
افراد تاب آور لیستی بلند بالا از عادات خوب دارند تا در زمان مورد نیاز به آن مراجعه و حامی آنها باشد  ما نیز  باید لیستی از چیزهای داشته باشیم که باتری هایمان را شارژکند و فنجان هایمان را پرکند .
ایده هایی خاص برای مراقبت از خود داشته باشید تا الهام بخش شما در حل مساله باشد و هم چنین لیستی از اعمال و منابع حمایتی خود تدارک ببینید .

8- افراد تاب آور در تیم سازی متبحر هستند و خود نیز مشارکت پذیر هستند :
تاب اورترین افراد کسانی هستند که راهبردی برای حمایت موثر از دیگران و جستجوی فعالانه حمایتی که برای خود نیاز دارند را ایجاد کنند افراد تاب آور هم در زندگی به دنبال یافتن حامیان خوب برای تیم خود هستند و هم سعی میکنند حامی بهتری برای تیم دیگران باشند .
 
9-افراد تاب آور احتمالات را در نظرمی گیرند :
افراد تاب آور خود را آموزش میدهند که تا در زمان بحران و ناملایمات به تجزیه و تحلیل ماجرا بپردازند که کدام قسمت این داستان دائمی و کدام قسمت قابل تغییر است و کاملا اوضاع را واکاوی کرده و تلاش میکنند تمامی ابعاد را در نظر بگیرند تا به درک واقع بینانه ای دست پیدا کنند .تفسیرهای ما از بحران همیشه با رشد و بلوغ تغییر میکنند دانستن اینکه تفسیر ما قابل تغییر است به ما نوید فردای بهتر خواهد داد در واقع بنوعی نماینده انعطاف و تاب آوری ماست .

محمدرضا مقدسی مترجم کتاب تاب آوری منابع و گفتمان در خاتمه کلام اضافه میکند که تاب آوری  توانایی و تامل افرادی است که با در تحلیل و پردازش منابع و موانع شرایط بحرانی را مدیریت میکنند .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...